رایزنی‌های دو جانبه ایران و آمریکا فردا در وین

۲۱ مهر ۱۳۹۳ | ۱۷:۲۹ کد : ۱۹۳۹۵۲۸ سرخط اخبار

شهر وین روزهای سه شنبه و چهارشنبه میزبان رایزنی های دو و سه جانبه بین هیأت مذاکره کننده ایران، آمریکا و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپاست.

به گزارش خبرگزاری فارس، شهر وین روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری 22 و 23 مهر ماه میزبان رایزنی های دوجانبه و سه جانبه هیأت مذاکره کننده ایرانی به ریاست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان است.

در همین راستا و در پی توافقات حاصله در هفتمین دور مذاکرات جامع ایران و گروه 1+5 (آلمان، انگلستان، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین) در نیویورک و به منظور حل اختلافات موجود قرار شد رایزنی ها بعد از دو هفته از سر گرفته شود و اعلام شد که رایزنی ها در یکی از شهرهای اروپایی خواهد بود و بر این اساس تیم مذاکره کننده ایرانی به ریاست محمدجواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی دوشنبه شب راهی وین می شود و سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیرخارجه ایران صبح سه شنبه با ویلیام برنز قائم مقام وزیر خارجه و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا در هتل پله کوبورگ شهر وین به گفت وگو خواهند پرداخت. 

*نشست سه جانبه ظریف، کری و اشتون

سه شنبه شب نیز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر سر میز شام به گفت وگو و رایزنی خواهند پرداخت.

چهارشنبه 23 مهر ماه نیز نشست سه جانبه ای با حضور محمدجواد ظریف، جان کری و کاترین اشتون در این شهر برگزار خواهد شد.

البته این احتمال وجود دارد که این رایزنی ها در روزهای بعد نیز ادامه یابد.

سید عباس عراقچی جمعه 18 مهر ماه در شهر مشهد و در جمع خبرنگاران درباره مذاکرات هسته ای با بیان اینکه مذاکرات به مراحل حساسی رسیده، خاطرنشان کرد: در نیویورک انتظار می رفت پیشرفت حاصل شود، اما این اتفاق نیفتاد و طرفین برای ادامه مذاکرات جدی هستند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ابراز امیدواری کرد که کمال استفاده از زمان مذاکرات بشود و افزود: در مذاکرات وین در خصوص موضوعات کلیدی از جمله تحریم ها، چگونگی رفع آنها و در خصوص غنی سازی صحبت خواهیم کرد و امید داریم بتوانیم مسیر جدیدی را باز کنیم.

لازم به ذکر است مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز 16 مهر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران اعلام کرد که پیشرفت مذاکرات بسیار کند است.

*نگاهی به مذاکرات قبل

هفتمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 درباره راه حل جامع هسته ای روز جمعه 28 شهریور ماه در شهر نیویورک رسماً آغاز شد. البته تیم مذاکره کننده هسته ای به ریاست محمدجواد ظریف سه شنبه 25 شهریور ماه به منظور حضور در این نشست و همچنین شرکت در نشست مجمع عمومی راهی نیویورک شد و روز چهارشنبه 26 شهریور ماه ظریف و اشتون بر سر میز ناهار به مدت سه ساعت و نیم درباره این مذاکرات به رایزنی پرداختند و پس از آن رایزنی های دوجانبه و چند جانبه تیم مذاکره کننده ایرانی با هیأت های 1+5 برگزار و این مذاکرات پنجم مهر ماه بعد از حدود 10 روز آن هم در پی دومین نشست سه جانبه ظریف، اشتون و کری پایان یافت.

یک منبع مطلع بعد از پایان این دور از مذاکرات در گفت وگو با فارس با بیان اینکه این مذاکرات در فضایی کاملاً جدی و صریح صورت گرفته و ابعاد مختلف فنی، سیاسی و حقوقی برنامه هسته ای کشورمان و نیز تحریم ها را در بر گرفت، خاطرنشان کرد: این مذاکرات در مجموع مفید و سازنده بوده اگرچه منجر به پیشرفت قابل ملاحظه ای در موضوعات مورد اختلاف نشد.

این منبع عنوان کرد: با عنایت به مجموعه شرایط و بحث های فنی فشرده ای که تاکنون صورت گرفته است، طرفین تصمیم گرفتند مشورت ها در آینده نزدیک از سر گرفته شود.

مواردی چون تاسیسات فردو، رآکتور آب سنگین اراک، میزان غنی سازی، تحریم ها و بازه زمانی لغو تحریم ها و بازه زمانی اجرای توافقنامه جامع هسته ای از جمله موارد مورد اختلاف بین ایران و گروه 1+5 است.

مقامات کشورمان بارها اعلام کرده اند که اگر طرف مقابل حسن نیت داشته باشد و دست از زیاده خواهی بردارد و در مذاکرات جدی باشد، حصول توافق تا 3 آذر سال جاری امکانپذیر است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران هفته گذشته در نشست مشترک دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه با موسسه شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در تهران طی اظهاراتی با بیان اینکه محروم کردن ایران از برنامه هسته ای راه حلی برای این موضوع نیست، گفت: دانش و توانمندی دانشمندان ما قابلیت محدود شدن را ندارد و طرف های مذاکره باید واقعیت ها را بپذیرند و نمی توان به گذشته بازگشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین خطاب به 1+5 عنوان کرد که باید واقعیت ها درباره مسئله هسته ای ایران را بپذیرند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در دیدار سفیر جدید بلژیک درباره مذاکرات هسته ای با گروه 1+5 تصریح کرد: جمهوی اسلامی ایران توافقی را که حقوق ملت ایران در آن در نظر گرفته نشود، قبول نخواهد کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در دیدار «دومینیک دو ویلپن» نخست وزیر و وزیر خارجه اسبق فرانسه با بیان اینکه مذاکرات به مرحله حساسی رسیده و ایران پیشنهادات متعددی را ارائه کرده، گفت: اکنون نوبت طرف مقابل است که اراده خود را برای رسیدن به توافق نشان دهد و متأسفانه تاکنون زیاده خواهی ها در برخی اعضای طرف مقابل مانع رسیدن به توافق بوده است.

ایران و گروه 1+5 پیش از این 6 بار با هم مذاکره داشته اند که در پنجمین دور مذاکرات نگارش متن پیش نویس توافقنامه جامع هسته ای آغاز شد. در ششمین دور مذاکرات در وین 60 تا 65 درصد پیشرفت در تدوین متن پیش نویس حاصل شد، ولی به دلیل اینکه اختلافات بر سر موضوعات اصلی از جمله غنی سازی، راکتور آب سنگین اراک، تحریم ها و بازه زمانی اجرای توافق جامع باقی ماند توافق شد که این مذاکرات برای چهار ماه دیگر نیز تمدید شود.

وزرای خارجه ایران و 6 کشور به همراه کاترین اشتون در سوم آذر ماه سال گذشته (1392) در شهر ژنو درباره برنامه هسته ای ایران به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» دست یافتند که این توافقنامه در سی ام دی ماه وارد مرحله اجرا شد و پس از آن مذاکرات برای دستیابی به توافق جامع آغاز شد.

در مقدمه این توافقنامه آمده است: هدف این مذاکرات رسیدن به یک راه حل جامع مورد توافق و بلند مدت است به نحوی که تضمین کند برنامه هسته ای ایران کاملاً صلح آمیز باقی خواهد ماند. ایران اعلام می کند که تحت هیچ شرایطی به دنبال دستیابی یا گسترش سلاح هسته ای نیست.

راه حل جامع مذکور مبتنی بر این اقدامات اولیه بوده و به یک گام نهایی منجر خواهد شد که دوره زمانی آن مورد توافق قرار گرفته و به رفع نگرانی ها می انجامد. این راه حل جامع، ایران را قادر می سازد تا به طور کامل از حقوق خود در بهره گیری از انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز بر اساس مواد مرتبط در معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای و با رعایت تعهدات خود بر طبق معاهده از آن برخوردار شود. این راه حل جامع متضمن یک برنامه غنی سازی با تعریف مشترک و محدودیت های عملی و اقدامات شفاف ساز به منظور تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای می باشد.

این راه حل جامع به مثابه یک مجموعه منسجم خواهد بود که هیچ بخشی از آن مورد توافق قرار نمی گیرد مگر آنکه در مورد تمامی بخش های آن توافق حاصل شود. این راه حل جامع شامل یک فرایند متقابل و قدم به قدم می باشد و به رفع همه جانبه تمامی تحریم های شورای امنیت، تحریم های چندجانبه و تحریم های ملی مربوط به برنامه هسته ای ایران می انجامد.

کلید واژه ها: محمدجواد ظریف


نظر شما :