آخرین خبرها درباره پرواز مستقیم ایران-نیویورک

۲۸ مهر ۱۳۹۳ | ۱۳:۴۷ کد : ۱۹۳۹۸۰۴ سرخط اخبار

دبیرکل شورای عالی ایرانیان خارج از کشور با بیان اینکه داشتن آمار دقیق از ایرانیان خارج از کشور نیازمند ابزارهای دقیق است، گفت: برنامه ای برای این منظور با عنوان بانک جامع آماری ایرانیان خارج از کشور را که طرح و مطالعات اولیه آن ارائه شده را به زودی کلید می زنیم.

خبرگزاری فارس- سیده فاطمه موسوی و مهدی پورصفا: شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور بر اساس مصوبه هیأت وزیران در سال 1382 تشکیل و با توجه به رویکرد دولت یازدهم این شورا همچنان با ریاست رئیس جمهور و دبیرخانه آن با مدیریت دبیرکل و زیر نظر معاون اجرایی رئیس جمهور به عنوان جانشین رئیس جمهور در شورای عالی به فعالیت خود ادامه می دهد.

بررسی و تصویب سیاست ها و برنامه های کلان در ارتباط با ایرانیان خارج از کشور، اتخاذ تدابیر لازم برای تعامل سازنده تر با ایرانیان مقیم خارج، حمایت از هویت ایرانیان، حمایت از حقوق حقه ایرانیان در عرصه های مختلف اعم از امور حقوقی، کنسولی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و قضایی و همچنین تسهیل و تحکیم پیوند ایرانیان خارج از کشور با داخل کشور از طریق پیشنهاد قوانین ضروری و تصویب مقررات از مهمترین وظایف شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور است.

شورای عالی دارای 13 عضو متشکل از وزارتخانه ها و نهادهای مرتبط با امور ایرانیان خارج از کشور است؛ همچنین شورای عالی دارای 7 کارگروه شامل: علمی و آموزشی، اقتصادی و بازرگانی، کنسولی، فرهنگی و رسانه ای، علوم و فن آوری های نوین، حقوقی و قضایی و دین و اندیشه است که موضوعات متنوع مرتبط را زیر نظر دبیرخانه بررسی خواهند کرد.

در حال حاضر سیدجواد قوام شهیدی که پیش از این در سمت کاردار نمایندگی های کشورمان در دوبلین و کوالالامپور، دبیر شورای استخدام و معاون اداره کارگزینی وزارت امور خارجه و رئیس سازمان ایرانی مجامع بین المللی فعالیت داشته با حکم محمد شریعتمداری معاون اجرایی ریاست جمهوری در مهر ماه سال گذشته به عنوان دبیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور منصوب شد.

قوام شهیدی که سفیر جمهوری اسلامی ایران در هانوی پایتخت ویتنام نیز بوده ضمن بازدید از تحریریه و بخش های مختلف خبرگزاری فارس به گفت وگوی تفصیلی با خبرنگاران حوزه دولت پرداخت.

سرنوشت پرواز مستقیم ایران-نیویورک، موضوع کارت تردد و تسهیل در رفت وآمد ایرانیان خارج از کشور، آمارهای تقریبی از ایرانیان خارج از کشور و سرمایه های آنها از موضوعاتی است که در این گفت وگو به آنها پرداخته شده است.

آنچه می خوانید مشروح گفت وگوی خبرنگاران حوزه دولت خبرگزاری فارس با قوام شهیدی است:

 

فارس: به عنوان اولین سوال چرا نام «شورای ایرانیان» انتخاب شد؟

قوام شهیدی: درمورد اینکه چرا اسم این مجموعه شوراست و شورای عالی است، دقیقا یک فلسفه منطقی بر این مجموعه حاکم است. در سال 1370 با احصاء و احساس یک نیاز برای سامان دهی امور ایرانیان خارج از کشور، نماینده دائم ایران در سازمان ملل پیشنهادی را مطرح کرد مبنی بر اینکه اگر ما بتوانیم برای متخصصان ایرانی خارج از کشور تشکیلاتی راه بیندازیم که بتوانند اموراتشان را ساماندهی کنند؛ این امر می تواند به بحث توسعه علمی کشور کمک کند و مورد قبول دولت در سال 1370 قرار می گیرد.

این قضیه از اینجا شروع می شود تا سال 1384 که یک اداره کل در وزارت امور خارجه تاسیس می شود و نهایتا این اداره کل نمی تواند نیازهای ایرانیان خارج از کشور را به طور فرابخشی در وزارت خارجه پاسخگو باشد لذا در زمان وزارت جناب آقای خرازی که وزیر امور خارجه بود این تصمیم گرفته می شود که اقدامی درجهت ساماندهی فرابخشی برای پاسخگویی به مسائل ایرانیان خارج از کشور چه در جهت خدمت محوری و چه در جهت فرصت محوری انجام شود.

لذا پیشنهادی مبنی بر تشکیل شورایی فرابخشی که بتواند تمام سازمان ها، دستگاه ها و وزارتخانه هایی که به نوعی مسئول مسائل ایرانیان خارج از کشور هستند را مدیریت کند و از آن سازمان ها بخواهد و آنها را ملزم به ادای وظایفشان نسبت به ایرانیان خارج از کشور کند، پیشنهاد می شود.

10 وزیر و 2 معاون رئیس جمهور عضو شورای عالی ایرانیان خارج از کشور هستند

بنابراین پیشنهاد تاسیس شورای عالی  که 10 وزیر، 2 معاون رئیس جمهور و یک سازمان عضو آن هستند، مطرح می شود یعنی تقریبا تمام ارکانی که در کشور به نوعی درگیر مساله ایرانیان خارج از کشور هستند عضو این شورا می شوند که در راس آن آقای رئیس محترم جمهور قرار دارد.

به دلیل اهمیت موضوع ریاست شورای عالی ایرانیان بر عهده رئیس جمهور است

این امر به دلیل اهمیت موضوع است و از آنجایی که تعداد کثیری از ایرانیان خارج از کشور و مسائل مختلف و بغرنج آنان باید ساماندهی شوند، ریاست شورا برعهده رئیس جمهور است.

طبق آیین نامه ای که بعدا در شورا تدوین می شود در بند یک آئین نامه، رئیس شورا می تواند جانشینی برای خود تعیین کند که آن جانشین جناب آقای شریعتمداری، معاونت اجرایی رئیس جمهور است.

آمار دقیقی از ایرانیان خارج از کشور وجود ندارد

خبرگزاری فارس: آیا بانک اطلاعات جامعی به طور دقیق از تعداد ایرانیانی که در هر کشور در جغرافیای جهان به تفکیک در چه زمینه هایی فعال هستند یا در چه حوزه هایی کار می کنند و چه توانمندی هایی دارند در شورا وجود دارد؟

قوام شهیدی: قبل از اینکه به این سوال بخواهم پاسخ بدهم باید بگویم نه ما و نه هیچکس دیگر آمار دقیق ندارد این امر هم دلایل کاملاً مشخصی دارد. ایرانیان خارج از کشور با مهاجرین سایر کشورها تفاوت هایی دارند.

اولاً ما هیچکس را ملزم نکردیم که درصورت خروج از کشور نیت خود را در جایی ثبت کند، چون شما نمی دانید کسی که از مرز خارج می شود آیا ایرانی خارج از کشور محسوب می شود یا مسافر یک هفته ای است و آیا به عنوان توریست مثلاً به اروپا می رود و باز می گردد. به همین دلیل برای اینکه بدانید فردی خارج از کشور اقامت دارد یا خیر حتما باید اقامتش در جایی ثبت شود، این ثبت می تواند در نمایندگی ها انجام شود.

متأسفانه ایرانیانی که در کشورهای خارج اقامت می گزینند، به دلایل مختلف اقامتشان ثبت نمی شد و حضورشان را به عنوان مهاجر یا در صورت اقامت و کسب تابعیت دوم اعلام نمی کنند. بعضا از برخی طرق اجباری جاهایی که ناگزیر به ارائه اطلاعات و خدمات می شوند، به صورت تصادفی یا به طور غیرسیستماتیک این اطلاعات ثبت می شود. لذا این اطلاعات نمی تواند دقیق باشد.

آنچه در نمایندگی ها به عنوان ایرانیان مقیم خارج از کشور ثبت می شود تقریبی است

آنچه در نمایندگی های ما به عنوان ایرانیان مقیم خارج از کشور ثبت می شود به صورت تقریبی است؛ حدود نصف تعداد افرادی است که واقعا در خارج از کشور هستند.

یعنی اگر در مالزی 150 هزار ایرانی حضور دارند، آنچه در نمایندگی ما ثبت شده شاید کمتر از 50 یا 60هزار نفر باشد، لذا به این وسیله نمی توانید آمار دقیقی داشته باشید.

بانک جامع آماری ایرانیان خارج از کشور را کلید می زنیم

داشتن آمار دقیق خود نیازمند ابزارهای دقیق و اعتمادسازی دوطرفه حساب شده و مدیریت شده است لذا برنامه ای برای این منظور در نظر داریم که انشاءالله بانک جامع آماری ایرانیان خارج از کشور را که طرح و مطالعات اولیه آن ارائه شده را بتوانیم به زودی کلید بزنیم و امیدواریم ظرف یکی، دو سال آینده به نتیجه برسیم.

آنچه از آمار ایرانیان خارج از کشور ثبت شده 4 تا 4/5 میلیون نفر است

خبرگزاری فارس: آمار حدودی را چقدر برآورد می کنید؟

آنچه ثبت شده چیزی حدود 4 تا 5/4 میلیون نفر است، آنچه گفته می شود به 6 تا 7 میلیون نفر هم می رسد.

3 میلیون ایرانی در قاره آمریکا زندگی می کنند

در آمریکا کمتر از2 میلیون و در کانادا حدود یک میلیون، کلا 3 میلیون نفر در قاره آمریکا زندگی می کنند.

ترک تابعیت باید در هیأت دولت تصویب شود

خبرگزاری فارس: آمار کسانی که تابعیت رسمی آمریکا را دارند، مشخص نیست؟

قوام شهیدی: از نظر ما همه تابعیت ایران را دارند. ترک تابعیت باید در هیات دولت تصویب شود.

تعداد کسانی که رسما ترک تابعیت ایران کرده اند بسیار قلیل است

تعداد کسانی که رسماً ترک تابعیت ایران را کرده اند بسیار قلیل است و به خصوص قبل از انقلاب که خیلی کم بوده و بعد از انقلاب هم در برهه هایی از موج های مهاجرتی تعدادی ثبت شده است.

افراد تابعیت قبلی خود را دارند و با تابعیت جدید تبدیل به double nationality (دوتابعیتی) می شوند مادامی که ترک تابعیت صورت نگیرد جمهوری اسلامی ایران فقط تابعیت ایرانی را به رسمیت می شناسد.

خبرگزاری فارس: درمورد بحث میزان ثروت ایرانیان خارج از کشور گاهی شاهد اعداد عجیب و غریبی هستیم که مثلاً معادل یک هزار میلیارد دلار ذکر می شود یا کسانی در دانشگاه های برتر جهان درحال تحصیل یا تدریس هستند ارقام عجیبی ذکر می شود، آیا تصور روشنی از پتانسیل مالی یا پتانسیل علمی ایرانیان خارج از کشور به خصوص کشورهای پیشرفته دنیا نظیر آمریکای شمالی یا اروپا دارید؟

قوام شهیدی: یکی، دو مثال می آورم شاید کمی موضوع روشن شود البته باز در این مورد هم آمار دقیقی در دست نیست چون جایی برای ثبت اطلاعات مربوط به درجه علمی نداریم الا اینکه از اخبار و رسانه ها کسب کنیم. ولی نمونه هایی از آنچه گفته شده را بیان می کنم.

بسیاری از پست های مدیریتی ناسا در دست ایرانیان است

خبری داشتیم که مثلاً در ناسا از حدود 90 نفر افراد برجسته و تراز اول حدودا 40 نفر ایرانی هستند، اسامی و پست هایشان مهم عنوان شده است، خیلی از پست های مدیریتی ناسا در دست ایرانیان است.

خبرهای موجود در شبکه های اجتماعی همین آمار را تائید کرده بود با این سوال که افتخار کنیم یا غبطه بخوریم به اینکه این تعداد ایرانی در سازمان فضایی آمریکا به کار مشغولند.

24 نفر از سکانداران علم جهان ایرانی هستند

موسسه بسیار معتبر «تامسون رویترز» که موسسه ای پیرامون رنکینگ علمی در مورد افراد برجسته جهان است، در اظهارنظری راجع به سکانداران علم در کره زمین عنوان کرده اند که 3200 نفر هستند که جهان را به لحاظ علمی اداره می کنند و یا باصطلاح از نظر علمی جهان وابسته به اینهاست و بیشترین تاثیرگذاری را در علم جهان دارند.

از این 3200 نفر، 24 نفر ایرانی هستند و از این 24 نفر 12 نفر در آمریکا، یک نفر در انگلستان، یک نفر در استرالیا و 10 نفر در ایران زندگی می کنند.

یک چنین ترکیبی در رهبری علمی جهان نشان می دهد که جایگاه علمی مان چقدر در دنیا بالاست، اگر این آمار را نسبت به بیش از هفت میلیارد جمعیت جهان و 3200 نفر افراد برتر علمی در نظر بگیریم علامت مثبتی است در جهت اینکه جایگاه علمی ایرانیان در دنیا، تاثیرگذار و بسیار مهم است.

در هر عرصه ای همچون نانوتکنولوژی، ورزش و هنر یکی از 10 نفر اول ایرانی است

 

 

تقریباً در هر عرصه ای اعم از نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، ورزش، هنر، نقاشی، صدا، خط و در هر عرصه ای نگاه کنید، یکی از 10 نفر اول ایرانی است. اگر نفر اول و دوم نباشد، حتما نفر سوم و چهارم است.

این ظرفیت و استعداد بالایی است که هر کشوری ندارد، در بررسی رنکینگ های آمریکا، ایرانیان در بحث ریاضیات تقریباً اولین جایگاه در میان مهاجرین خارجی دارند، در بحث فیزیک و شیمی تقریبا اول یا دوم هستند. در بحث سرمایه گذاری و صاحبان سرمایه، رنکینگ ایرانیان جزو نفرات برتر جهان هستند.

2 هزار میلیارد دلار آمار منطقی از سرمایه ایرانیان خارج از کشور

خبرگزاری فارس: آماری داریم که میزان سرمایه ایرانیان خارج از کشور را نشان دهد؟

قوام شهیدی: از هزار و پانصد تا دوهزار میلیارد و از 4  هزار میلیارد که یکی از نمایندگان مجلس بیان کرد، داریم. از این نماینده سوال کردم که آیا این آمار اساس و مبنایی هم دارد؟ که تائید کردند. از 2 تا 4 هزار میلیارد دلار آمار داریم، ولی فکر می کنم دوهزار میلیارد دلار آمار منطقی باشد.

ایرانیان در حوزه علوم تخصصی و محض در دنیا پیشرو هستند

خبرگزاری فارس: فکر می کنم ایرانیان در حوزه علوم انسانی نسبتا ضعیف تر باشند؟

قوام شهیدی: نه به معنای ضعیف تر بلکه در حوزه علوم تخصصی و علوم محض، ایرانیان در دنیا خیلی پیشرو هستند.

خبرگزاری فارس: این را به این دلیل پرسیدم که کمتر شنیده ایم که عالم حقوق و فلسفه یا روانشناس برتر دنیا، ایرانی باشد.

قوام شهیدی: شاید در رده های یک جهان نباشد ولی در رده های پایین تر افراد زیادی را داریم، در روانشناسی و فلسفه افرادی هستند. ولی در بحث سرمایه گذاری هم می بینید که جوان 38 ساله، مخترع و مبتکر فروش الکترونیکی در آمریکاست که سرمایه ای هیولایی دارد و همچنین در نظام اقتصادی آمریکا، تاثیرگذاری مهمی دارد.

به هر حال از این افراد در آسیا، آمریکا و  اروپا هستند که مهم اند و آنچه مهمتر است اینکه ما چگونه بتوانیم از ظرفیت این افراد خوب استفاده کنیم و چگونه بتوانیم به اینها هویت واقعی شان را برگردانیم چراکه بعضا از شخصیت واقعی خودشان دور می شوند و به میزانی که از ما فاصله می گیرند به همان میزان به فرهنگ کشوری که در آنجا اقامت دارند، نزدیک می شوند که واقعا باید برای این موضوع فکر جدی کرد.

خبرگزاری فارس: نکته ای که به نظر می رسد کاملاً مشخص باشد از زمانی که بحث ایرانیان خارج از کشور مطرح شده با تمام تلاش هایی که بوده نتوانسته ماحصلی که باید داشته باشد را داشته باشد؟ به نظر می رسد در بحث اقتصادی علی رغم همه آن چیزی که هست، ماحصلی را نداشتیم، مهم ترین دلیل این موضوع را چه می دانید؟ آیا دلیل خارجی دارد یا بحث داخلی؟ و اگر بحث داخلی دارد در داخل برای این موضوع چکار کرده ایم؟

توسعه در کشورها با بهره گیری از سرمایه، تکنولوژی و مشارکت خارجی صورت می گیرد

قوام شهیدی:  با اغتنام از فرصت در همین جا می توان به جایگاه بسیار ارزشمند ایرانیان خارج از کشور در توسعه ملی و با نگاهی به مطالعه تاریخ کشورها اشاره کرد، در هیچ کشوری توسعه اتفاق نیفتاده است که از سرمایه، تکنولوژی و مشارکت خارجی بهره نبرده باشد.

همانطور که چین را مثال زدید می توانم کشورهای دیگری را مثال بزنم مثلا در جایی که خودم هم مسئولیت داشتم مانند ویتنام که بزرگ ترین دشمن تاریخی آمریکا بوده است و با آمریکا بیشترین خصومت و دشمنی و تعارض را داشتند، اما الان اولین شریک خارجی ویتنام آمریکاست.

ذکر این مثال به عنوان تائید نیست، چون هر کشوری مقتضیات خودش را دارد و اساس منافع ملی خود را تعقیب می نماید. ولی می خواهم بگویم که کشورها به آنجا می رسند که در مقام تعیین چگونگی طراحی توسعه شان مهمترین راه طراحی توسعه را مشارکت خارجی می دانند.

اگر به نرخ رشد ویتنام نگاه کنید متوجه می شوید در یک و نیم دهه همواره رشد بالای 6 و 7 درصد داشته به جز یکی، دو سال که رکود جهانی را شاهد بودیم ولی بقیه سال ها همواره رشد بالای 6 درصد را داشته است.

این رشد برای کشوری که تقریبا هیچ چیز نداشته و از جنگ و تحریم بیرون آمده، خیلی مهم است.

هیچ کشوری به تنهایی توسعه نمی یابد

هرجا توسعه اتفاق افتاده به برکت سرمایه گذاری و مشارکت خارجی بوده است و هیچ کشوری به تنهایی خودش نتوانسته توسعه پیدا کند و این نکته ای بدیهی در نظریات توسعه است لذا اینکه ما باید حتما از سرمایه خارجی، دانش فرامرزی، تکنولوژی خارج از مرزها استفاده کنیم، شکی نیست ولی نه همانند ویتنام چون اگر بخواهیم اولویت بندی کنیم.

ایرانیان خارج از کشور یک مزیت بزرگ دارند و آن اینکه یک جمع کثیری از هموطنانمان می توانند عوامل انتقال تکنولوژی، سرمایه و علم به داخل باشند، ایرانیان خارج از کشور جانشین بسیار ارزنده ای برای مشارکت خارجی کشورمان تلقی می گردند.

کمااینکه به طور ضعیف همانطور که اشاره کردید در گذشته اقداماتی جزئی در زمینه مشارکت ایرانیان خارج از کشور، شده است ولی این اقدامات باید سازمان یافته شود.

سرمایه هوشمند است

سرمایه خودش هوشمند است و به نظرم عاقل ترین عنصر هوشمند در آفرینش، سرمایه است.

سرمایه از کسی دستور نمی گیرد و هرچه قدر به سرمایه دستور دهید که اینجا برود یا نرود ممکن است موفق شوید ولی باز فرار خواهد کرد چراکه فرّار است.

شما سرمایه را می آورید، ولی اگر مقتضیات محیطی، حقوقی و قانونی را نداشته باشد، فرار می کند. لذا باید حتما مقتضیاتش را فراهم کنید.

در کشور ما به دلایل مختلف در طول دو، سه دهه گذشته امکان ایجاد یک شرایط برابر و رقابتی برای مشارکت خارجی سرمایه و سرمایه مولد به آن شکل مورد انتظار وجود نداشته است ولی به نظرم الان زمانی است که تقریبا می توانیم این شرایط را فراهم کنیم.

خبرگزاری فارس: شما به مقتضیات اشاره کردید؛ پس مقتضیات پذیرش سرمایه گذاران ایرانی در داخل کشور تاکنون وجود نداشته است؟

نه برای ایرانی حتی برای غیرایرانی هم وجود نداشته است.

خبرگزاری فارس: به نظرتان مقتضیات چه سرفصل هایی را دربر می گیرد؟ از بحث هایی نظیر مصادره و... می ترسند!

عمده ترین عامل جذب سرمایه تضامین لازم برای حفظ اصل سرمایه است

قوام شهیدی: چند عامل عمده و چند فاکتور غیرعمده وجود دارد؛ عمده ترین عامل جذب و جلب سرمایه خارجی و سرمایه ایرانیان خارج از کشور، بحث تضامین لازم برای حفظ اصل و سود سرمایه است.

اگر این تضامین لازم را نداشته باشید، قاعدتاً کسی که می خواهد سرمایه اش را به محیطی که کمتر شناخته شده است، بیاورد، این ریسک را به راحتی نمی پذیرد. آیا غیر از این است؟

خبرگزاری فارس: این تضامین شامل چه بحث هایی است؟

قوام شهیدی: تضامین دو وجه دارد؛ یک وجه حقوقی- قانونی و یک وجه عملیاتی.

یک وقت قوانین و مقررات را دارید که خیلی هم خوب، پیشرفته، بالنده و جذاب است و ایرانیان خارج از کشور هم با توجه به قوانینی که دارید، علاقه مند می شوند که از سرمایه گذاری استقبال کنند ولی در اجرا عملا مشکلاتی ایجاد می شود که اجازه واقعی سرمایه گذاری را نمی دهد.

کمااینکه در دنیای امروز برای جلب سرمایه های خارجی در چند بعد فعالیت های زیادی انجام می دهند.

یکی بحث تضامین که تمام چیزهایی که در ذهن سرمایه گذار ممکن است به عنوان مانع باشد را برمی دارند. دیگری روان سازی قوانین و مقررات و اجرای سهل است.

قانون پنجره واحد اجرا نمی شود

 

 

یکی از مواردی که اکنون در دنیا متداول است و در ایران هم قانونش را داریم ولی اجرا نمی شود، بحث پنجره واحد است.

یکی از ایرانیان خارج از کشور به من گفت که در سفر ارمنستان که کمتر از 70 ساعت بوده است، بیزینس یا تجارت و سرمایه گذاری مان را در آنجا راه اندازی کرده ایم یعنی ثبت شرکت را انجام داده اند، زمین را گرفته اند، کار تولید را آماده کرده اند، حساب بانکی را گشایش کرده اند که تمام این کارها ظرف 72 ساعت انجام شده است.

اینها مشوق هایی است که خود کشورها برای سرمایه گذاران فراهم می کنند که افراد به راحتی و به سهولت سرمایه گذاری کند.

بنابراین سرمایه گذاران با مقایسه میان کشورها در می یابند که در ارمنستان ظرف 72 ساعت، در ترکیه 80 ساعت و در فلان کشور ظرف دو هفته و کشور دیگر ظرف 3 ماه کارهایش انجام می شود، طبیعتا از این بابت کشوری که زودتر سرمایه گذاری در آن اجرایی و محقق می شود، برایشان ارجحیت دارد.

جلساتی را با سرمایه گذاران خارجی در پایتخت و استان ها داشته ایم

خبرگزاری فارس: آیا جلساتی با سرمایه گذاران ایرانی خارج از کشور در این زمینه برگزار کرده اید؟

قوام شهیدی: بله جلسات جمعی و موردی داشته ایم هم در استان ها و هم در پایتخت.

خبرگزاری فارس: در ایران چقدر طول می کشد؟

قوام شهیدی: این روند در ایران طولانی است اما قرار است تا چند هفته تقلیل یابد.

ولی آنچه دنبال آن هستیم و خود دوستان وزارت اقتصاد و دارایی و دست اندرکاران مباحث سرمایه گذاری دنبال آن هستند همین است که «پنجره واحد» محقق شود که درحقیقت تجمیع کلیه خدماتی است که برای سرمایه گذاری خارجی ساماندهی می شود.

اگر در استان ها و در مرکز محقق شود مطمئن باشید که یکی از بزرگ ترین ها برداشته شده است.

اگر بخواهیم دو فاکتور مهم برای جذب سرمایه گذاری خارجی و ایرانیان خارج از کشوررا بیان کنیم؛ یک) تضامین اصل و سود سرمایه یعنی امنیت سرمایه گذاری و دو) تسهیل در روند سرمایه گذاری است.

خبرگزاری فارس: بحث امنیت سرمایه گذاری چطور؟ با مراجع مختلف تبادل نظری داشته اید تا حداقل یک امنیت نسبی برای سرمایه گذاران تعیین شود؟ قوه قضائیه، نهادهای امنیتی یا دستگاه های دیگر؟

قوام شهیدی: کارگروه هایی داریم که هر کارگروهی وظایف مشخصی را برعهده دارد، کارگروه اقتصادی- تجاری داریم که مسئولیت همین موضوع (چگونگی سرمایه گذاری و امنیت سرمایه) را برعهده دارد که مباحث و موانع مطرح می شود و به رفع مشکلات می پردازند.

خبرگزاری فارس:می توانید نمونه ای بیان کنید؟

نمونه های مختلف سرمایه گذاری که خیلی موفق نبوده را مطرح می کنند و مشکلات را می گویند، در ایران در قوانین و مقررات مشکل جدی نداریم بلکه در اجرا و عدم هماهنگی در بعضی از نهادها یا ارگان ها مقداری مانع ایجاد می شود.

یکی از مسائل دیگر هم که شاید زیاد به مساله اجرایی مربوط نباشد مساله ذهنی و حسی است.

ذهنیت بیرون از مرزها به عدم اطمینان سرمایه گذاران کمک می کند

الان ذهنیتی که در بیرون از مرزها حاکم است به عدم اطمینان سرمایه گذاران کمک می کند که باید آن را درمان کرد و مهم است و شما هم می توانید در این زمینه خیلی نقش رسانه ای مهمی داشته باشید.

خبرگزاری فارس: آیا خودتان جلساتی در این زمینه داشته اید؟

قوام شهیدی: جلسات زیادی در این باره داشته ایم شاید لازم باشد به این موضوع هم اشاره کنم که برای عدم تکرار کارهای گذشته و پرهیز از شعار محوری، بحث هایی که منجر به خروجی می شود را برای ایرانیان خارج از کشور مطرح کردیم.

از فرصت های حضور رئیس جمهور در استان ها استفاده می شود

ازجمله اینکه از فرصت های حضور آقای رئیس جمهور در استان ها استفاده می شود و ایرانیان شاخص هر استان در سفرها دعوت می شوند، نه صرفا برای سرمایه گذاری بلکه برای بحث های علمی، آکادمیک، فن آوری و ایجاد مراکز پژوهشی تا از تمام ظرفیت ایرانیان شاخص خارج از کشور اهل هر استان استفاده شود.

اگر مولفه های مختلف را تعریف کنیم؛ خون و خاک دو عامل خیلی جذاب هستند.

فردی ممکن است ثروت زیادی در خارج داشته باشد ولی علاقه مند باشد که فصل آخر زندگی اش را در سرزمین و شهر خودش و با خدمتی که ارائه می کند، بگذراند.

این خدمت می تواند انتقال فن آوری و سرمایه یا ایجاد یک مرکز پیشرفته علمی باشد.

به هر حال حضور ایرانیان شاخص خارج کشور هر استان در خلال سفر ریاست محترم جمهوری به آن استان زمینه فعال شدن آنان در عرصه توسعه استانی را نوید می دهد.

خبرگزاری فارس: در حوزه تحریم، ایرانیان به رفع این تحریم ها کمک کردند، مثلاً اتباع رژیم صهیونیستی شکایات مختلفی را علیه ایران در محاکمشان پیگیری می کنند که نتیجه اش مصادره اموال ما می شود. یا در حوزه گروه های فشار دسته جمعی فعالیت می کنند برای اینکه کشورهای غربی را وادار کنند تا تحریم های جدیدتری را علیه ایران اعمال کنند، از آن طرف ایرانیان بحثی را داشته اند که بتوانند تحریم خاصی را بردارند یعنی از این طرف تلاشی صورت گرفته که از ظرفیت ایرانیان خارج برای رفع تحریم ها استفاده شود؟

قوام شهیدی: حتما همین طور بوده و خیلی هم موثر بوده است. فصل هفت منشور تقریبا درمورد هیچ کشوری به این نوعی که درمورد ایران اعمال شده، نشده است.

سوئیفت در هیچ کشوری جز ایران بسته نشده است

سوئیفت در هیچ کشوری جز ایران بسته نشده است ولی با وجود این خیلی در داخل با معضلات متناسب با آن تهدیدات اقتصادی مواجه نشدیم.

چراکه ایرانیان خارج از کشور در جنبه رسانه ای و روشنگری و همچنین در محافل مختلفی که صاحب قدرت بوده اند از بحث تحریم به شدت انتقاد کرده اند و با تحریم مقابله کرده اند و تا توانسته اند در آمریکا، اروپا و سایر کشورها به صورت خودجوش، شرکت کرده و این بحث را ملی می دانند.

برخی لابی های سیاسی ایرانیان خارج کشور به نفع ایران صورت می گیرد

خبرگزاری فارس: آیا لابی سیاسی خاصی هم به نفع ایران از طرف ایرانیان مقیم خارج صورت گرفته است؟

قوام شهیدی: قطعا شده است. اخبار و تحلیل ها که در آمریکا می بینید، آثار فشارهایی است که وارد شده است. آمریکایی ها که خودشان دلشان به حال ما نسوخته است! طبیعتا وقتی جناحی مجبور می شود از مواضعش کوتاه بیاید، لاجرم نیروهای تحت سازماندهی علاقمند به ایران فشار آورده بودند.

خبرگزاری فارس: آیا موردی در حوزه اقتصادی بوده که پول یا تجهیزات یا داروی خاصی از طرف ایرانیان خارج از کشور به دست ما رسیده باشد؟

قوام شهیدی: تلاش هایی شده است ولی خیلی مشهود نیست. با توجه به اینکه می تواند تبعات ناگواری را برای خود فرد داشته باشد قاعدتا نه اعلام می شود و نه خیلی محسوس است.

در همه عرصه ها بخصوص بحث های دارویی، غذایی، انسانی و مباحث دیگر مانند تکنولوژی های پیشرفته هم کمک هایی داشته ایم.

خبرگزاری فارس:اگر مشکلی برایشان پیش آید آیا حمایتی از آنها به عمل می آورید؟

قوام شهیدی: قطعا همینطور است. نه فقط شورای عالی امور ایرانیان بلکه کل نظام موظف است.

قانون داریم و وزارت خارجه یک مصوبه خاصی برای حمایت از افراد آسیب دیده ای که جهت حمایت از کشور و دنبال کردن مسائل جمهوری اسلامی هستند دارد و به این افراد کمک می کند.

زمانی که حقوق ایرانیان خارج از کشور مطرح است دستگاه های ذیربط را ملزم به حمایت می کنیم

خبرگزاری فارس: دربحث ایرانیان مقیم نروژ و هلند که در رسانه ها برجسته شد و برخی از دانشجویان از حقوق تحصیلی خود محروم شدند، چه اقداماتی انجام دادید؟

قوام شهیدی: درحد قوانین و مقررات و اینکه ملزم کنیم، عمل کرده ایم. از آنجا که ما خودمان در هیچ عرصه ای مجری نیستیم و درحقیقت هماهنگ کننده و سیاستگذار هستیم آنجایی که حقوق ایرانیان خارج از کشور مطرح است، قطعا دستگاه های ذیربط را ملزم به حمایت می کنیم.

خبرگزاری فارس: این بحث مطرح بود که شاید مقداری نسبت به این قضیه کم توجهی صورت گرفته است؟

قوام شهیدی: تا جایی که مطلع هستیم، سفارت ما و وزارت خارجه موضوع را به خوبی دنبال کردند و تا حد توان کمک های لازم را انجام دادند.

آماده دریافت مجوز نهایی سند راهبردی ملی ایرانیان هستیم

خبرگزاری فارس: سند راهبردی ملی ایرانیان خارج از کشور در چه مرحله ای است؟

قوام شهیدی: در سال گذشته دو موضوع زیرساختی برای شورای عالی ایرانیان مورد توجه بوده است؛ یکی بحث سند راهبردی ملی ایرانیان خارج از کشور و دیگر بانک جامع آماری ایرانیان خارج از کشور است که به موازات هم اقدامات، مطالعات و پژوهش های متنوعی را می طلبد که این اقدامات شروع شود و طرح اولیه بانک جامع آماری تهیه شد و طرح تفصیلی هم تهیه شد و ما آماده هستیم که انشاءالله مجوز نهایی را دریافت کنیم.

تا اقدامات اجرایی آن دنبال شده رئیس جمهور محترم هم دستور داده اند که کار انجام شود و منتظر هستیم که انشاءالله موافقت با طرح نهایی به ما اعلام شود و به امید خدا طرح را اجرایی کنیم و قرار است با دستگاه هایی که عمدتا در بحث سندنویسی و مباحث پژوهش های مربوط به اسناد بیشتر کار کرده اند، کار را سامان دهیم، امیدواریم ظرف مدت کمتر از دو سال هم به پایان برسد.

به دستور رئیس جمهور چهارماه مطالعه و بررسی برای سرنوشت شورا انجام گرفت

خبرگزاری فارس: نگاه دولت یازدهم به این شورا به چه شکل است؟ آیا واقعا از شورا انتظار کار عملیاتی دارد؟

قوام شهیدی: به دستور رئیس جمهور محترم چهار ماه مطالعه و بررسی برای سرنوشت شورا انجام گرفت و حاصل آن ادامه کار شورا با رویکرد جدید شد.

برخی حرکت های نمایشی در گذشته موجب شده نگاه ها به شورا تا حدودی ابهام آمیز باشد

شورا با توجه به عقبه ای که داشته و ابهاماتی که در جامعه نسبت به آن ایجاد شده حرکت های نمایشی که در گذشته انجام شده ولی اینها استقرار و نتیجه خیلی مطمئنی نداشته است و همین باعث شده که نگاه ها به آن تا حدودی ابهام آمیز باشد.

برای رفع این ابهامات باید تلاش های زیادی می شد تا همانطور که رئیس جمهور گفت «اگر یک کار این دولت کرده باشد این است که تصمیمات خلق الساعه و یک شبه هرگز نگرفته و نمی گیرد».

در شورا یک شبِ کار خارق العاده ای نکرده ایم

در شورا هم کار خاص و خارق العاده ای را یک شبِ نکرده ایم و سعی کرده ایم که دستگاه های داخل، ارگان های مختلف و دستگاه های نظارتی، روحانیون و مجامع خارجی ایرانیان خارج از کشور را جلب کنیم و جلب اعتمادشان کار ساده ای نیست، این کار را در اقناع بروکراتیک و توجیه اطراف قضیه شروع کردیم و فکر می کنم تاکنون موفق هم بوده ایم.

لذا خیلی به بیرون نپرداخته ایم و بیشتر به ساختارسازی و تحکیم پایه های اصلی شورا تمرکز داشته ایم تا انشاءالله به مرحله اجرای خارج از کشور و ایرانیان خارج از کشور برسیم.

سرنوشت پرواز مستقیم ایران نیویورک

خبرگزاری فارس: بحث پرواز مستقیم تهران-نیویورک به کجا رسید و چه سرنوشتی دارد؟

برای پرواز مستقیم ایران-نیویورک توافق دو طرفه لازم است/با پیشرفت مذاکرات این مسأله در اولویت قرار خواهد گرفت

طبیعتاً پرواز دو بخش دارد و یک توافق دوطرفه برای انجام آن لازم است و درحقیقت در پکیج کلی توافقات تعریف می شود بررسی های ابتدایی در این زمینه انجام شده است و با پیشرفت مذاکرات و انجام تفاهمات، این مساله مهم در اولویت قرار خواهد گرفت.

خبرگزاری فارس: فکر می کنم تحریم های جدید آمریکا نشستن هواپیمای ایرانی را تحریم کرده است؟

قوام شهیدی: آقای رئیس جمهور با پرواز ایرانی به آمریکا سفر کردند.

خبرگزاری فارس: گویا جز موارد مشخص، پرواز متعلق به مالکیت ایران منع شده است؟

قوام شهیدی: برای ورود به حریم هوایی هر کشوری اخذ مجوز از آن کشور ضروری است.

خبرگزاری فارس: یعنی آمریکایی ها باید رضایت خود را اعلام کنند.

قوام شهیدی: کانال هوایی دارای مالکیت است و هر روت هوایی قابل خریداری است که طبق قوانین یاتا و قوانین کلی است، آن کانال هنوز متعلق به کشور است که از گذشته و قبل از انقلاب بوده است.

در صورت توافق دو سازمان هواپیمایی پرواز ایران آمریکا می تواند از سر گرفته شود

این قابل استفاده هم هست و به کسی واگذار نشده است و به محض اینکه بتوانیم به توافقات اولیه برسیم و دو سازمان هواپیمایی هر دوکشور با هم توافق کنند این پرواز می تواند از سر گرفته شود.

 

جلسات متعددی با اندیشمندان و متخصصین در امر روانشناسی، فلسفه و ایدئولوژی داشته ایم

خبرگزاری فارس: از بحث پروازها فاصله بگیریم و به بحث ایرانیان خارج از کشور بپردازیم، آیا در حوزه دینی و تقویت ایجاد ارتباطات و انجمن های علمی و ادبی کاری صورت داده اید؟

قوام شهیدی: جلسات متعددی با اندیشنمدان، متخصصین در امر روانشناسی، فلسفه و ایدئولوژی داشته ایم و کارگروهی به نام دین و اندیشه هم داریم.

آیت الله حسینی بوشهری رئیس کارگروه دین و اندیشه شورا است

رئیس این کارگروه آیت الله حسینی بوشهری، رئیس حوزه های علمیه هستند و دبیرش هم حجت الاسلام آقای زمانی، معاون در حوزه ها است و عملاً بحث های مختلف مربوط به ایرانیان خارج از کشور را در سطوح و محل های جغرافیایی مختلف با توجه به نیازهایشان مورد بررسی و توجه قرار می دهند.

ضمن اینکه به منظور حفظ رابطه هویتی ایرانیان خارج از کشور با سرزمین اصلی، مطالعات و پژوهش های زیادی در شورا انجام شده است، البته در گذشته هم شده بود ولی در طول یکسال اخیر هم به طور منظم و مشخص کارهای زیادی انجام شده است البته بازده کارهای فرهنگی زمانبر است و اینطور نیست که یک شبه به نتیجه برسد.

به شدت نگران نسل سوم و چهارم ایرانیان خارج از کشور  هستیم

ما به شدت نگران نسل سوم و چهارم هستیم. چون به هر حال این نسل ها نوه ها و فرزندان نسل اول هستند و عمدتا در آنجا به دنیا آمده اند و رشد کرده اند، طبیعتاً متاثر از فرهنگ آنجا هستند؛ برای اینکه در عرصه فرهنگی حداقل هایی از کشور خودشان داشته باشند قطعاً هم نظام باید قدم های جدی بردارد و هم از آنها بخواهیم که تلاش کنند.

هر ایرانی علاقمند است فرزندش فارسی صحبت کند

هر ایرانی علاقه مند است که فرزندش فارسی صحبت کند و بتواند زبان فارسی بنویسد و حداقل های احکام دینی را انجام دهد.

ایرانیان معمولا به این زمینه ها علاقه مند هستند و باید سازوکارش فراهم شود این ارتباط دوسویه حتما سازماندهی و روی آن باید کار شود، تا جایی که وقت و ظرفیت داشتیم طی یکسال طراحی هایی در این زمینه کرده ایم و امیدواریم که انشاءالله در آینده بتوانیم نتایج خوبی را شاهد باشیم.

خبرگزاری فارس: از رایزنی فرهنگی هم قاعدتا در این زمینه استفاده کرده اید؟

قوام شهیدی: یکی از مدیران سازمان فرهنگ و ارتباطات، دبیر کارگروه فرهنگ و رسانه است و طبیعتا از همه ظرفیت های داخل برای این کار استفاده می کنیم.

خبرگزاری فارس: در بحث حوزه های دینی، مقلدین خارج از کشور چقدر از مراجع ما تقلید می کنند؟ استقبال چطور بوده است آیا مراجعه ای به شما شده است.

قوام شهیدی: سایتی داشتیم که قبلاً به مسائل دینی هم در حوزه و هم در مرکز می پرداخت و سوالاتی مطرح می شد، الان هم هست البته به آن شکل گذشته به دلایل مختلف مطرح نیست.

در دو سال پایانی دولت گذشته انقطاعی صورت گرفت ولی اکنون دوباره با مسئولین صحبت کردیم که هم پاسخ به سوالات دینی داده شود و هم احکام دینی به زبان ساده و زبانی که ایرانیان خارج از کشور نیازمند هستند، تعلیم داده شود.

خبرگزاری فارس: بحثی در مورد کارت تردد ایرانیان خارج از کشور مطرح شده که بتوانند بدون گرفتن ویزا سفر کنند، در این حوزه کار به کجا رسیده است؟

کارت تردد گامی اساسی در تسهیل رفت وآمد ایرانیان خارج از کشور است

قوام شهیدی: یکی از اقدامات عمده ای که از روز اول شورا دنبال می کرد، بحث کارت تردد بود؛ کارت تردد گام خیلی اساسی به طرف تسهیل رفت و آمد ایرانیان خارج از کشور است.

برگزاری چندین جلسه در شورای امنیت ملی به دستور رئیس جمهور برای تسهیل تردد ایرانیان خارج از کشور

برای کارت تردد اقدامات عدیده ای انجام شده ازجمله اینکه حداقل چندین جلسه در شورای امنیت ملی به دستور رئیس جمهور مبنی بر اینکه تردد ایرانیان خارج از کشور تسهیل شود، برگزار شده است و دستگاه های مختلف حضور داشتند و پیش نویسی در این باره تهیه شد.

در هیأت دولت قرار بود که موضوع مطرح شود، در کمیسیون سیاسی دفاعی دولت حداقل 4، 5 جلسه موضوع مطرح شده و مجددا قرار است یک دور جدید برای همین صدور کارت برگزار شود. هم در کمیسیون سیاسی دفاعی دولت هم در مجلس، فراکسیون ایرانیان مجلس و هم در شورای عالی امنیت ملی موضوع کارت تردد مطرح است و امیدواریم به نتیجه برسد.

کارت تردد به چه کسانی تعلق می گیرد

کارت تردد عمدتا برای کسانی است که خیلی مشکل دارند. یعنی همسران ایرانیان خارج از کشور که باید ویزا بگیرند و معمولاً با مشکلاتی مواجه هستند که برای این افراد و فرزندانشان که درحقیقت ایرانی محسوب می شوند و تا سن 18 سالگی امکان گرفتن گذرنامه ندارند لازم است برای این افراد کارت تردد صادر شود.

خبرگزاری فارس:با قوانین ایران تابعیت از چه طریقی است؟

قوام شهیدی: هم خاک و هم خون.

خبرگزاری فارس: اگر پدر شخصی ایرانی نباشد، نمی تواند تابعیت ایرانی بگیرد؟

قوام شهیدی: اگر مادرش ایرانی باشد می تواند تقاضای تابعیت کند و در سن 18 سالگی می تواند تابعیت ایرانی بگیرد.

خبرگزاری فارس: چشم اندازی که انتظار می رود این قانون اجرایی شود، چقدر زمان می برد؟

قوام شهیدی: تلاش هایی درحال انجام است و امیدواریم که جلسات در کمیسیون دولت خوب پیش بود و به هیات دولت برود، فکر می کنیم خیلی طولانی نشود.

دقیقا از من زمان نپرسید چراکه این مساله تنها دست یک فرد نیست و دستگاه های مختلف باید موافقت کنند و در هیات دولت به صورت مصوبه درآید ولی تلاشمان این است که در کمترین زمان این موضوع محقق شود.

پیگیری برخی موضوعات مربوط به ایرانیان خارج از کشور از طریق مجلس

خبرگزاری فارس: در حوزه مجلس همکاری چگونه است؟

قوام شهیدی: درحقیقت اهداف فراکسیون ایرانیان خارج از کشور این است که با توجه به حقوق ایرانیان خارج از کشور و خدماتی که به ایرانیان خارج از کشور ارائه می شود دفاع نموده و از فرصتی که ایرانیان خارج از کشور می توانند برای کشور ایجاد کنند، درجهت رفع موانع قانونی و خلاءهای قانونی عمل کنند و قوانین جدیدی ایجاد و یا قوانین قبلی را اصلاح کنند.

در این رابطه 7، 8 محور پیشنهاد شده که محورهای اساسی و خیلی تاثیرگذاری است و انشاءالله اگر تصویب شود به یک گردش دیدگاه از طرف ایرانیان خارج از کشور منجر خواهد شد.

خبرگزاری فارس: دیدارتان با رئیس مجلس چگونه بود؟

قوام شهیدی: دیدار بسیار خوبی بود. چند موضوع عمده و همین محورهایی که بیان کردم، مطرح شد و ایشان هم دستور دادند که موضوع هم در فراکسیون و هم در کمیسیون های مربوطه پیگیری شود.

خبرگزاری فارس: آقای روحانی همواره در سفرهایشان، با ایرانیان خارج از کشور هم دیدارهایی دارند (به عنوان برنامه ثابت) مهمترین مسائلی که در این دیدارها مطرح می شود چه مواردی را شامل می شود و ایرانیان بیشتر دوست دارند چه جنبه هایی را با رئیس جمهور مطرح کنند و چه مشکلاتی را به عنوان نکته اصلی بیان می کنند.

قوام شهیدی: مشکلاتی که ایرانیان در خارج از کشور مطرح می کنند، عمدتاً همین بحث مربوط به تردد روان و حضور و جایگاهشان در داخل کشور است.

ایرانیان ظرفیت های مختلف دارند و علاقمند هستند به نوعی از ظرفیت هایشان در داخل استفاده شود، به این منظور باید قاعدتاً دستگاه های مختلف زمینه حضور دائم، مجازی، ترددی، مشارکت و همکاری این افراد را فراهم کنند که باید در هر دستگاهی قبلا پیش بینی و برنامه ریزی شود و جایگاهایش مشخص شود.

بخصوص در معاونت علمی- فناوری و وزارت علوم و وزارتخانه های تخصصی که بیشتر نیازمند تکنولوژی جدید هستند و می خواهند از نوآوری هایی که ایرانیان خارج از کشور توانسته اند کسب کنند، استفاده کنند.

خبرگزاری فارس: اگر بخواهید آسیب شناسی کنید در دوران دولت دهم، مهمترین آسیب دوره قبلی را در حوزه کار برای ایرانیان خارج از کشور چه می دانید؟

قوام شهیدی: سوال سختی است! ببینید فکر می کنم ما باید همیشه گام هایمان را واقعی برداریم. ما مشکلی داریم و آن اینکه همواره دوست داریم کاری که انجام می دهیم، ضربدر چند کنیم و به نمایش بگذاریم و معمولا نتایج بزرگنمایی کردن کارهایمان عکس می شود.

به میزان آنچه اظهار می کنید و به نمایش می گذارید و نهایتاً انجام نمی دهید، باید انتظار از عمل خودتان را به عکس داشته باشید، این خود یک آسیب است.

اینکه قولی بدهیم که تحقق نمی یابد و یا چشم اندازی غیر واقعی را ترسیم کنیم بخصوص برای هموطنان خارج از کشور که بعضاً در محیط هایی که کارها برایشان ملموس است، کار می کنند و با رویاها چندان سروکار ندارند و با واقعیت ها سروکار دارند می تواند به عنوان یک آسیب بزرگ درآید.

بزرگترین آسیب به ایرانیان خارج از کشور، تصویر غیرواقعی از کشور است

بزرگترین آسیبی که به ایرانیان خارج از کشور وارد آمده، آسیب ذهنی و تصویر غیرواقعی از کشور می دانم؛ این مسأله منحصر به یک دوره نیست.

فکر می کنم کلا در تصویرسازی واقعی از ایران برای ایرانیان خارج از کشور هم خود ایرانیان خارج از کشور تلاش لازم را انجام ندادند و هم ما در داخل کوتاهی کردیم و نتیجه این شده که شما اظهارنظرهای خیلی غیرواقعی را از ایرانیان خارج از کشور می شنوید به دلیل عدم اطلاع یا به دلیل تصویر غیرواقعی از وضعیت موجود.

خبرگزاری فارس: پس تمام تلاشتان این است که این تصویر غیرواقعی را اصلاح کنید.

قوام شهیدی: تنها این مساله نیست بلکه هدف اصلی ما اعتمادسازی واقعی است. نقاط مشترک ما با آنها زیاد است ولی شاید کسی در داخل به این نقاط مشترک معترف نیست و در خارج هم آنها احساس می کنند که خیلی به آنها توجه نمی شود.

خبرگزاری فارس: آیا به دنبال برگزاری اجلاس ایرانیان خارج از کشور با همان اهدافی که بیان کردید به غیر از بحث های سفرهای استانی هستید؟

به همایش های شعارگونه اصلاً اعتقاد نداریم

قوام شهیدی: ما به همایش های شعارگونه اصلاً اعتقاد نداریم؛ اصلاً به کارهای شتابزده و خلق الساعه اعتقاد نداریم، چراکه کار باید با مطالعه و با دقت و بررسی شده و همه جانبه باشد و از تمام اهل نظر و اهل فن هم کسب اطلاعات می کنیم و نهایتاً جمع آوری و جمع بندی اطلاعات از آنها منشا اقداماتی که انجام خواهیم داد، می شود.

از هزینه تراشی هم به شدت پرهیز می کنیم؛ شاید اگر آماری گرفته شود ما بیشترین صرفه جویی را به دلایل مختلف داشته ایم؛ شاید این نتیجه تب تندی در گذشته بوده که حالا عرق سردش دیده می شود!

خبرگزاری فارس: چه راهکارهایی برای دانشجویانی که از تحصیل محروم می شوند، ترسیم کرده اید. برای اینکه بتوانند از نظر معاش و زندگی تسهیلاتی در نظر بگیرند. مثلاً دانشجویان نروژی که مجبور به بازگشت شده اند و بازتاب زیادی داشت و وزارت خارجه هم در این مورد موضع گیری کرد؟

قوام شهیدی: بحث دانشجویان مقررات خود را دارد. دانشجویانی که منتقل می شوند، دانشجویانی که یک مقطع را می گذرانند، دانشجویانی که در اثر اقدامات آن کشور محل اقامت به مشکل برمی خورند، مقررات خاص خود را دارند و وزارت علوم برای خود مقررات خاصی را دارد.

شورایی هست که به این موارد رسیدگی می کند، فکر می کنم در موارد خاص هم به دانشجویانی که دچار آسیب شدند و موقعیتشان را از دست دادند کمک لازم شده است و اگر هم نشده باشد، به ما مراجعه کند قطعا الزام می کنیم و در کارگروه مربوطه علمی- آموزشی مطرح می کنیم که مصوباتشان حالت حقوقی و قانونی دارد و می تواند اجرا شود.

بنابراین عمدتاً کمک می شود بخصوص در مورد کسانی که در اثر حمایت از جمهوری اسلامی آسیب می بینند هم به لحاظ موقعیتی و هم به لحاظ تحصیلی مساعدت لازم انجام می شود و در کارگروه ها مورد به مورد بررسی می شود.

خانه فعلا ایرانیان حالت تعلیق دارد

خبرگزاری فارس: تکلیف خانه ایرانیان به کجا رسید؟

قوام شهیدی: در مورد خانه ایرانیان داستان طولانی است. خلاصه اینکه خانه ایرانیان فعلا حالت تعلیق دارد و فعالیتی ندارد و یکسری اقدامات حقوقی و قانونی در حال انجام است که یا خانه ایرانیان منحل و مجددا احیا شود و اگر قرار است منحل نشود با اعضای هیات امنا و مدیریت جدید و ساختار و برنامه ریزی جدید فعالیت را از سر گیرد و بتواند در جهت اهداف ترسیم شده ایرانیان خارج از کشور و نهایتاً منافع ملی حرکت کند.

خبرگزاری فارس: از وقتی که در اختیار ما قرار دادید متشکریم.


نظر شما :