اوباما به دنبال توافقی است که نیازی به تائید کنگره نداشته باشد

۲۸ مهر ۱۳۹۳ | ۱۶:۳۶ کد : ۱۹۳۹۸۳۰ سرخط اخبار

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با موضوع مذاکرات هسته ای با ایران، نوشته است که رئیس جمهور آمریکا به دنبال توافقی است که نیازی به تائید کنگره نداشته باشد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، روزنامه نیویورک تایمز روز یکشنبه در گزارشی با موضوع مذاکرات هسته ای جاری میان ایران و گروه موسوم به 1+5، نوشته است «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا تلاش خواهد کرد تا به هر نحو ممکن، توافق نهایی را از تائید کنگره بی نیاز کند.

«دیوید سنگر» در ابتدای این مطلب نوشته است که هنوز به هیچ مشخص نیست که آیا آمریکا می تواند تا سوم آذر (24 نوامبر) به آنچه مقامات کاخ سفید آن را «مهمترین دستاورد سیاست خارجی دوره ریاست جمهوری اوباما» می خوانند، یعنی توافق با ایران دست یابد یا نه. با این حال، یک چیز قطعی است، و آن این که «اگر توافقی حاصل شد، رئیس جمهور اوباما هرآنچه در توان داشته باشد، برای جلوگیری از به رأی گذاشته شدن آن در کنگره انجام خواهد داد».

نیویورک تایمز سپس به نقل از مقامات آمریکایی نوشته است که وزارت خزانه داری در گزارشی که آن را عمومی نکرده، به این جمع بندی رسیده است که اوباما این اختیار را دارد که بخش اعظم تحریم های مربوط به بخش نفتی را بدون نیاز به مصوبه کنگره، تعلیق کند.

این روزنامه می افزاید: «اما آقای اوباما نمی تواند آن تحریم ها را برای همیشه لغو کند. تنها کنگره است که می تواند این اقدام را انجام دهد. مشاوران آقای اوباما به وی اعلام کرده اند که حتی اگر در انتخابات ماه آینده، دموکرات ها موفق شوند همچنان اکثریت را در سنا حفظ کنند، او باز هم در چنین رأی گیری ای (برای لغو تحریم ها) شکست می خورد».

یک مقام ارشد دولت آمریکا می گوید: «ما در توافق جامع به دنبال مصوبه کنگره نخواهیم بود».

به نوشته نیویورک تایمز، دولت آمریکا می گوید کنگره نباید از این امر متعجب شود، چراکه دولت پیشتر هم اعلام کرده است که لغو تحریم های ایران به صورت گام به گام و با توجه به پایبندی ایران به توافق جامع، صورت می گیرد. به همین دلیل تحریم ها تنها تعلیق می شوند.

«برنادت میهن» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در این رابطه می گوید: «ما به صراحت اعلام کرده ایم که در ابتدا تحریم های ایالات متحده و جامعه بین المللی تنها تعلیق می شوند و برداشته شدن قطعی تحریم ها منوط به تائیدیه آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد پایبندی جدی و واقعی ایران به مفاد توافق خواهد بود. ما باید اطمینان یابیم که پایبندی ایران در یک دوره زمانی واقعی و پایدار خواهد بود».

نیویورک تایمز سپس مدعی شده است که با این وجود بسیاری از نمایندگان کنگره و همچنین مقامات اسرائیلی این مسئله را تنها بهانه ای برای دور زدن نمایندگان و تلاش برای لغو تحریم ها بدون نیاز به رأی کنگره می دانند.

میهن هم می گوید نقش کنگره در مذاکرات باید به رایزنی و مشاوره محدود باشد و از آنجا که توافق نهایی یک پیمان نیست، نیازی به کسب رأی دو سومی از سنا ندارد.

این مسئله با واکنش سناتورهایی چون «رابرت منندز» و «مارک کرک» از اعضای برجسته سنا مواجه شده که می گویند در صورتی که توافق نهایی فعالیت های ایران را محدود نکند، کنگره وارد عمل می شود.

نیویورک تایمز در ادامه با تشریح مخالفت ها و فشارهایی که بر طرف های مذاکره کننده هست، نوشته است که بحث لغو تحریم ها یکی از موضوعات اصلی مورد بحث در مذاکرات است. به نوشته این روزنامه، اوباما تحریم ها را یکی از ابرازهای مهم خود می داند.

این گزارش می افزاید: «اما آقای اوباما هم احساس فشار می کند. در رژیم تحریم ها ترک هایی ظاهر شده است. در بهار امسال، مشاهده افزایش خرید نفت چین از ایران، که می تواند به تضعیف تحریم ها منجر شد، هشداری برای دولت وی بود. البته این آمارها اخیرا کاهش نشان داده اند. این امر نتیجه مذاکرات پشت پرده مقامات آمریکایی و چینی است».

نمایندگان ایران و گروه موسوم به 1+5، برای رسیدن به توافق جامع تنها پنج هفته دیگر یعنی تا روز سوم آذر زمان دارند. تازه ترین دور این گفت وگوها روز پنج شنبه بدون اعلام نتیجه پایان یافت.


نظر شما :