جنجالی که روزنامه تلگراف به پا کرد

تدابیر تازه انگلیس علیه اخوانی‌ها، دروغ یا واقعیت؟

۰۵ آبان ۱۳۹۳ | ۱۳:۰۸ کد : ۱۹۴۰۰۶۳ اخبار اصلی خاورمیانه
روزنامه تلگراف در گزارشی جنجالی می‌نویسد که برای نخستین بار دولت دیوید کامرون تدابیر تازه‌ای را علیه جماعت اخوان المسلمین اتخاذ کرده است.
تدابیر تازه انگلیس علیه اخوانی‌ها، دروغ یا واقعیت؟

دیپلماسی ایرانی: گزارشی که هفته گذشته روزنامه انگلیسی "ساندی تلگراف" منتشر کرده جنجال گسترده ای در فضای مجازی و اینترنت و همچنین افکار عمومی جهان عرب ایجاد کرده است. در این گزارش که روز یکشنبه هفته گذشته 19 اکتبر منتشر شده، آمده است که برای نخستین بار دولت دیوید کامرون تدابیر تازه ای را علیه جماعت اخوان المسلمین اتخاذ کرده است.

اکنون افکار عمومی عربی می پرسند که منبع این خبر چیست و روزنامه ساندی تلگراف از کجا دریافته که دولت کامرون اخوان المسلمین را تحت فشار قرار داده و علیه آنها مواضعی را اتخاذ کرده است.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، این در حالی است که منابعی که این روزنامه انگلیسی برای انتشار این خبر به آنها استناد کرده است وجود چنین فشاری علیه اخوان المسلمین را رد کرده اند.

انگلیس یکی از پایگاه های مهم اخوان المسلمین در جهان و مهم ترین پایگاه آنها در غرب محسوب می شود و آنها توانسته اند نفوذ بسیاری در میان دولتمردان و جامعه سیاسی انگلیس به دست آورند.

روزنامه تلگراف که نام روزنامه روزانه آن "دیلی تلگراف" و هفتگی آن "ساندی تلگراف" است نزدیک به جریان های راست انگلیس و حزب محافظه کار که در حال حاضر دولت را در این کشور در دست دارد، محسوب می شود.

بنا به گزارش این روزنامه دولت انگلیس قصد دارد به زودی حمله امنیتی گسترده ای را علیه جماعت اخوان المسلمین در سراسر بریتانیا آغاز کند که به موجب آن شبکه بزرگی از گروه های اسلامی وابسته به این جماعت را دستگیر خواهد کرد. این روزنامه می نویسد که دولت انگلیس در این رابطه فهرست بلندبالایی را تهیه کرده که در آن نام بیش از 60 موسسه خیریه و مرکز مطالعاتی به علاوه یک شبکه تلویزیونی که مقر آن در لندن است و بنا به این گزارش اندیشه های افراطی را در داخل بریتانیا و جهان عرب ترویج می کند، مشاهده می شود.

این در حالی است که هنوز گزارش فعالیت های اخوان المسلمین در انگلیس و ارتباطات آنها با جریان های تروریستی که بنا بود تا اواخر ماه ژوئن گذشته منتشر شود، هنوز منتشر نشده است و دائما انتشار آن به تعویق می افتد.

روزنامه ساندی تلگراف برای اثبات ادعاهای خود به اظهارات دکتر لورینزو فیدینو، یکی از تهیه کنندگان گزارش فعالیت های اخوان المسلمین در انگلیس استناد می کند در حالی که او اطلاعاتی که در این روزنامه آمده است را رد می کند. با رد این ادعاها از سوی لورینزو فیدینو روزنامه تلگراف تا کنون هیچ واکنشی در قبال آن از خود نشان نداده است.

در همین رابطه اخوانی ها نیز وجود هر گونه فشاری از سوی دولت انگلیس علیه خود را رد می کنند. جماعت اخوان المسلمین با صدور بیانیه ای وجود هر گونه ارتباطی میان خود با گروه های تروریستی را رد کرده و آن چه در گزارش روزنامه تلگراف آمده است را فاقد وجاهت قانونی و عاری از صحت دانسته است.

در بیانیه اخوان المسلمین همچنین آمده است که وکلای جماعت اخوان به آنها ابلاغ کرده اند که در تحقیقات به عمل آمده درباره فعالیت های اخوان در بریتانیا و بنا به آن چه به دولت دیوید کامرون اطلاع داده شده است، جماعت اخوان المسلمین و اعضا و موسسات آن هیچ ارتباطی با هیچ کدام از گروه های تروریستی ندارند.

اخوان المسلمین در بیانیه خود همچنین تاکید می کند که تا کنون هیچ گروه قانونی ای گزارشی مبنی بر این که فعالیت های جماعت اخوان المسلمین موجب نگرانی است، ارائه نداده است.

اخوان المسلمین در ادامه بیانیه خود آن چه در روزنامه ساندی تلگراف آمده را به باد انتقاد گرفته و آن را تلاشی از سوی این روزنامه برای تخریب وجهه اخوان المسلمین و ایجاد ارتباط واهی میان آن با جریان های تروریستی دانسته و تاکید کرده که گزارش تلگراف غیر دقیق و گمراه کننده است.  

اخوان المسلمین در پایان تاکید می کند که جریان های جهت داری تلاش دارند تا نتایج اصلی گزارش درباره فعالیت های اخوان المسلمین را زیر سوال ببرند و روند آن گزارش را منحرف کنند و برای زندگی اعضای اخوان المسلمین در بریتانیا مشکلاتی به وجود آورند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اخوان المسلمین تلگراف فعالیت های اخوان بریتانیا


نظر شما :