از سرگیری حملات اوکراین به دونتسک

۱۲ آبان ۱۳۹۳ | ۱۲:۴۰ کد : ۱۹۴۰۳۷۸ سرخط اخبار

خبرگزاری ریانووستی اعلام کرد: عصر یکشنبه (به وقت محلی) با پایان انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در منطقه دونتسک در شرق اوکراین، شلیک توپخانه ای به این شهر از طرف نیروهای اوکراینی ازسرگرفته شد.

به گزارش ایرنا به نقل از این رسانه روسی، شهر دونتسک در طول روز یکشنبه آرام بود و صدای تیراندازی و انفجار گلوله توپ شنیده نمی شد اما تیراندازی ها از عصر شروع شد.

این رسانه گزارش داده که شلیک توپخانه ای از شمال دونتسک و فرودگاه بین المللی این شهر که بخش هایی از آن تحت کنترل نیروهای اوکراینی قرار دارد، آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد.

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی جمهوری های خودخوانده دونتسک و لوهانسک روز یکشنبه در مناطق تحت کنترل شبه نظامیان جدایی طلب برگزار شد.

در این انتخابات از مردم شرق اوکراین خواسته شده بود تا روسای دولت در جمهوری های خودخوانده دونتسک و لوهانسک و نیز اعضای انجمن های پارلمانی موسوم به 'شورهای عالی' را انتخاب کنند.

براساس این گزارش، «آندره لیسنکو» سخنگوی شورای امنیت ملی و دفاعی اوکراین اعلام کرد که در روز یکشنبه سه نظامی اوکراینی در منطقه اجرای عملیات ضدتروریستی (شرق اوکراین) کشته و هفت نظامی دیگر مجروح شدند.

لیسنکو همچنین مدعی شد که روسیه مقادیری تسلیحات سنگین به شبه نظامیان جدایی طلب در شرق اوکراین تحویل داده است؛ ضمن آنکه تعدادی از اتباع روسیه برای جنگیدن به شورشیان شرق اوکراین پیوسته اند.

در همین حال، «پترو پوروشنکو» رییس جمهوری اوکراین شامگاه یکشنبه در سخنرانی تلویزیونی خطاب به ملت این کشور، انتخابات برگزار شده در مناطق دونتسک و لوهانسک برای انتخاب سران حکومت های جدایی طلب در این دو منطقه را محکوم کرد.

وی افزود: 'اقدامات نمایشی که دو سازمان تروریستی در بخش هایی از لوهانسک و دونتسک تحت فشارهای مسلحانه و تیراندازی ها انجام دادند هیچ وجه مشترکی با انتخابات واقعی ندارد.'

وی ادامه داد: 'اوکراین و کشورهای متمدن این انتخابات را به رسمیت نخواهند شناخت.'

رییس جمهوری اوکراین گفت: کشورهای بزرگ و سازمان های بین المللی از هم اکنون این به اصطلاح انتخابات را محکوم کرده اند.

وی اضافه کرد: امیدوارم روسیه هم این اقدامات جدایی طلبان را به رسمیت نشناسد زیرا مغایر با توافقنامه پنجم ماه سپتامبر مینسک است.

پوروشنکو گفت: تمام انتخاباتی که در قلمرو اوکراین برگزار می شوند باید مطابق با قوانین این کشور باشند.

رییس جمهوری اوکراین، برگزاری انتخابات در دونتسک و لوهانسک را عامل به خطر انداختن روند صلح در این مناطق دانست و تاکید کرد: کی یف به آن پاسخ مناسب خواهد داد.

کلید واژه ها: اوکراین دونتسک لوهانسک


نظر شما :