چرا سوریه جمهوری های جدایی طلب دونباس را به رسمیت شناخته است؟

بهره برداری دمشق از روابط شکرآب روسیه و اسرائیل

۲۱ تیر ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۳۱۰۰ اخبار اصلی خاورمیانه
سوریه با به رسمیت شناختن جمهوری های دونتسک و لوهانسک قصد دارد موضع خود را در کنار روسیه در عرصه جهانی تثبیت کند و بار دیگر روابط خود را با فدراسیون سوریه به عنوان کمک در وقایعی که در سال های اخیر رخ داده است، تحکیم کند.
بهره برداری دمشق از روابط شکرآب روسیه و اسرائیل

نام نویسنده: پائولو مائوری

دیپلماسی ایرانی: سوریه روز 29 ژوئن گذشته با یک حرکت نه کاملاً غافلگیرانه رسماً جمهوری های دمکراتیک لوهانسک و دونتسک را به رسمیت شناخت. این دو جمهوری جدایی طلب دونباس این گونه اولین پذیرش رسمی را از سوی کشوری غیر از روسیه و دو منطقه قفقاز یعنی جنوب اوستیا و آبخازیا دریافت می دارند. سوریه به همراه نیکاراگوئه، ونزوئلا و ناورو وجود این دو جمهوری کوچک قفقاز را به رسمیت شناخت. 

سوریه با به رسمیت شناختن جمهوری های دونتسک و لوهانسک قصد دارد موضع خود را در کنار روسیه در عرصه جهانی تثبیت کند و بار دیگر روابط خود را با فدراسیون سوریه به عنوان کمک در وقایعی که در سال های اخیر رخ داده است، تحکیم کند. طی این سال ها شاهد افزایش حملات اسرائیل با هدف نه فقط ضربه زدن به گروه های متحد ایرانی در سوریه بلکه حتی اهداف دمشق بوده است. سال گذشته توپخانه ضدهوایی روسیه در سوریه سلسله موشک هایی را که از جنگنده های اف 16 اسرائیل طی حملات هوایی علیه مواضع ایران و حزب الله را در جنوب شرق حلب شلیک شدند، ردیابی کرده بود. در ماه مه امسال یک موشک انداز اس 300 مستقیما جنگنده های اسرائیل را در خلال چندمین یورش ارتش اسرائیل به شمال غرب سوریه هدف قرار داد. 

این امر به معنای ایجاد تغییر در روابط میان روسیه و اسرائیل است. مسکو نه فقط در ایفای نقش حامی در برابر متحد منطقه ای خود مصمم است بلکه می توان در قالب جنگ اوکراین نیز این موضوع را تفسیر کرد. در اجلاس رامشتین Ramstein در خصوص جنگ که به اعضای ناتو اختصاص داشت، هیأت نمایندگی تل آویو نیز حضور داشت. روابط این دو زمانی که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرده بود که آدولف هیتلر یهودی الاصل بود، دچار خلل شده بود و به احتمال زیاد تصمیم برای حضور در دیدار رامشتین با در نظر گرفتن این حادثه دیپلماتیک بوده است. 

به نظر می رسد که سوریه ممکن است از بحران سیاسی اسرائیل و روابط میان تل آویو و مسکو بهره جوید تا خود را مطرح کند و به رسمیت شناختن دو جمهوری جدایی طلب دونباس می تواند برای برخورداری از یک برگ دیپلماتیک برای بازی با کرملین مفید باشد.

مواضع ایران و کره شمالی در هاله ای از ابهام باقی می ماند. با آنکه هیچ یک از این دو کشور هرگز اوستیا و آبخازیا را به رسمیت نشناختند اما کره شمالی الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت شناخته بود. کره شمالی اکنون درگیر آغاز بحران پاندمی است و به ویژه بار دیگر شبح پرتاب موشک ها به منظور بازگرداندن آمریکا به میز مذاکره سایه افکنده است. تهران نیز بیشتر خود را بی تفاوت نشان داد و بیشتر سعی دارد مذاکرات برجام را احیا کند.

منبع: ایل جورناله (ایتالیـا) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: روسیه سوریه لوهانسک دونتسک روسیه و سوریه بشار اسد ولادیمیر پوتین اوکراین اسرائیل سوریه و اسرائیل روسیه و اسرائیل روسیه و سوریه و اسرائیل جنگ اوکراین حمله روسیه به اوکراین


( ۶ )

نظر شما :

خسرو ۲۲ تیر ۱۴۰۱ | ۱۹:۵۱
هیچ دولت مسئولی نمی تواند یک منطقه جدایی طلب را برسمیت بشناسد این نشان میدهد که بشار اسد هنوز بلوغ سیاسی لازم را پیدا نکرده است قزاقستان در اوج شورشهای داخلی که نیروهای روسیه هم حضور داشتند دونباس را برسمیت نشناخت و به ان تاکید کرد ایران در اوج تحریمهای و تهدیدهای هسته ای الحاق کریمه را تایید نکرد