اوضاع بدتر می شود

چرا بحران اوکراین وخیم تر شد؟

۰۳ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۱۰۰۶۰ اخبار اصلی اروپا
به سختی می توان پی برد که علل این وخامت اوضاع چه هستند. زیرا هر دو طرف یعنی آمریکا و روسیه به تناوب یکدیگر را به افزایش تنش ها متهم می کنند. واشنگتن چند هفته ای است که نزدیک بودن یک حمله از سوی روسیه و این امکان را که مسکو بتواند از هر بهانه ای برای مداخله با کمک نیروهای مسلح مستقر در مرز اوکراین بهره جوید، گزارش می دهد.
چرا بحران اوکراین وخیم تر شد؟

نام نویسنده: لورنتزو ویتا

دیپلماسی ایرانی: زنگ خطر در مناطق شرقی اوکراین به صدا در آمده است. نقض آتش بس در دونباس و لوهانسک از سوی کی یف و نیز مسکو و جمهوری های جدایی طلب گزارش شده است. رهبران جمهوری های تجزیه طلب از شهروندان خود خواستند خود را آماده به دست گرفتن سلاح کنند و دستور تخلیه مردم غیرنظامی از خطوط مقدم جبهه به سمت روسیه دادند. اوضاع به نظر به سرعت رو به وخامت گذارده است.

به سختی می توان پی برد که علل این وخامت اوضاع چه هستند. زیرا هر دو طرف یعنی آمریکا و روسیه به تناوب یکدیگر را به افزایش تنش ها متهم می کنند. واشنگتن چند هفته ای است که نزدیک بودن یک حمله از سوی روسیه و این امکان را که مسکو بتواند از هر بهانه ای برای مداخله با کمک نیروهای مسلح مستقر در مرز اوکراین بهره جوید، گزارش می دهد.

ولادیمیر پوتین نیز در روزهای اخیر در خصوص آنچه در دونباس رخ داده به عنوان یک «نسل کشی» یاد کرده و دولت کی یف را به نقض توافقات مینسک متهم کرده است. امروز نیز پوتین در یک کنفرانس مطبوعاتی در خصوص موارد سیستماتیک و انبوه نقض حقوق بشر توسط جمهوری های خودخوانده جدایی طلب در دونباس و اعمال تبعیض علیه مردم روس زبان سخن گفت.

به نظر می رسد که راه های گفت وگو میان روسیه وغرب بیش از پیش تنگ تر شده باشد. مسکو خواستار تضمین های امنیتی شده است که در این لحظه واشنگتن و دولت های اروپایی به نظر قادر به تأمین آن نیستند. وی خاطرنشان ساخت که به عقیده وی اروپا و آمریکا در هر صورت تحریم هایی را حتی بدون وقوع جنگ و صرفا با یک بهانه اعمال خواهند کرد. این اظهارات به مثابه پیامی است مبنی بر اینکه گفت وگوها در جهت درستی پیش نمی روند.

در ساعات آینده توجهات به سوی تحرکات دیگری از سوی غرب و روسیه و متحدانشان معطوف خواهد شد. پوتین بر مانورهای روسیه با آزمایش موشک های بالستیک به همراه الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس نظارت خواهد داشت. چنانچه اکنون زمان یافتن راه حلی فرارسیده باشد شاید نشانه آن دقیقا از خطر وقوع یک جنگ دریافت می شود. اینکه باید هر چه سریع تر به راه حلی دست یافت قبل از آنکه به سناریویی برسیم که هیچ کس خواستار تحقق آن نیست.

منبع: ایل جورناله (ایتالیـا) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اوکراین روسیه روسیه و اوکراین جنگ اوکراین ایالات متحده امریکا امریکا و روسیه لوهانسک دونتسک


( ۴ )

نظر شما :

پناه بر خدا ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۸:۲۶
برای ابر قدرت شدن روسها صدها قوم قربانی شده واز صحنه تاریخ محو شده اند، تا امروزه روسها با تصاحب سرزمینهای همان اقوام نابود شده (بسان سرخپوستان امریکا وابورجینها ومایوریهای استرالیا و نیو زلند) توانستند بزرگترین کشور جهان را صاحب شوند و چنان از ثروتهای زمینهای اشغالی دیگر اقوام سر مست شده اند که به هیچ قانونی مقید نیستند وتمام کشورهای همسایه را ملک مشاع خود میدانند، امروز بعد از ۷۵ سال که از اشغال جزایر ژاپن(کوریل) تا اشغال خاک گرجستان،لهستان(کالینگراد) تا اشغال بنادر سوریه(لا ذقیه،طرطوس ) تا اشغال کریمه ودنباس وگدانس. کار به جایی رسیده که پوتین دنبال احیای امپراطوری تزار وبرگرداندان وانظمام ۱۴ جمهوری سابق شوروی وحتی فنلاند ولهستان ... راهم به زبان میاورد ولازم میداند تا به بهای نابودی انها روسها همچنان ابر قدرت باشند. واز بکار گیری صلاح هستهای هم در نیل به این هدف یاد میکند. بعضیها غرب را مسبب بحرانی شدن اوضاع میدانند در صورتیکه فایل صوتی ۴ ماه پیش ژرنوفسکی (فاشیست مشهور روس وهمفکر پوتین) که به تازگی افشا شده علنا تاریخ ۲۲ فوریه را روز اشغال اوکراین تعیین کرده اند.که حتی در ان تاریخ بحث موضوع اشغال اکراین هم در جریان نبود. اگر جلوی تهاجمات روسها گرفته نشود با وقوع جنگ جهانی فاتحه تمامی اولاد ادم خوانده خواهد شد.