تایمز ادعا کرد:

مذاکرات محرمانه ایران و امریکا در باکو

۱۹ آبان ۱۳۹۳ | ۱۹:۴۱ کد : ۱۹۴۰۶۷۱ سرخط اخبار

در حالی که قرار است، رئیس جمهور روحانی چهارشنبه این هفته به همراه جمع کثیری از بازرگانان و تجار شهرهای شمالی به باکو سفر کند، نشریه انگلیسی تایمز مدعی شده، قرار است مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا برای گشایش دفتر بازرگانی آمریکا در تهران، بین سبزعلی پور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران و طرف آمریکایی در باکو ادامه پیدا کند.

به گزارش «تابناک»، رسانه های اسرائیلی با نگرانی، خبر تأیید نشده امروز نشریه انگلیسی تایمز را مورد توجه قرار داده اند که مدعی شده است، مقامات ایرانی و آمریکایی، مذاکرات مخفیانه ای برای بحث بر سر تجدید روابط دیپلماتیک در صورت حصول یک توافق بر سر موضوع هسته ای انجام داده اند.

طبق این گزارش، دو کشور در حال گفت و گو بر سر احتمال گشایش دفتر بازرگانی آمریکا در تهران هستند که در صورت وقوع اولین نمایندگی دیپلماتیک امریکا در تهران پس از قطع روابط و بسته شدن سفارت آمریکا در تهران پس از انقلاب اسلامی خواهد بود.

تایمز به نقل از یک مقام نا شناس ایرانی نوشته است، گفت و گو ها در این باره، این هفته در باکو میان هیأت ایرانی به سرپرستی محمدرضا سبزعلی پور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران و طرف آمریکایی ادامه خواهد یافت.

تایمز ادامه داد، ایالات متحده گفت و گو برای از سرگیری روابط بین دو طرف را تکذیب کرده است.

نکته مهم در حاشیه گزارش نشریه انگلیسی این است که زمان ادعا شده برای گفت و گوهای دو طرف در باکو، با سفر رئیس جمهور به باکو در هفته جاری همزمان است.
رئیس جمهور روز چهارشنبه به جمهوری آذربایجان همسایه شمالی ایران می رود و جمع کثیری از بازرگانان و تجار شهرهای شمالی کشورمان وی را در این سفر همراهی می کنند.
به گفته پاک آیین سفیر ایران در باکو، این سفر در پاسخ به سفر یک روزه الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان است که نشان از بهار روابط تهران ـ باکو در روزهای سرد پاییزی دارد.

از سوی دیگر، در سال های اخبر گشایش راهی برای رابطه بخش خصوصی دو کشور در رسانه ها مطرح شده که پیشینه آن حتی به دوره دولت دهم باز می گردد.

از جمله پس از خبرساز شدن سفر یک هیأت بازرگانی ایران به آمریکا در خرداد ماه سال ۱۳۹۰، سبزعلی پور که آن زمان نیز رئیس مرکز تجارت جهانی ایران بود، توضیحاتی داد و اظهار داشت: «با توجه به همکاری تنگاتنگ بخش خصوصی ایالات متحده آمریکا با بخش خصوصی ایران و دعوت از فعالان اقتصادی کشورمان برای سفر به آن کشور، همچنان که اطلاع دارید، اوایل خرداد ماه سال جاری، هیأتی اقتصادی متشکل از تجار و صاحبان صنایع ایرانی عازم آن کشور شدند، لکن سفر این هیأت و همچنین حضور در اجلاس بین المللی فتورالیا که با حضور ۸۰۰ هیأت اقتصادی از ۳۰ کشور جهان در مرکز تجارت جهانی کانزاس سیتی برگزار شد، واکنش ها و دستاوردهایی را به دنبال داشت که هر یک در جای خود قابل بررسی و پیگیری است ».

وی افزوده بود: در اینکه انجام این سفر آن هم در چنین شرایطی که از همه طرف فشارهای سیاسی و اقتصادی بر ایران وارد می شود، به نوبه خود موفقیت بزرگی محسوب می شود، شکی نیست. به همین دلیل، بر خو د واجب می دانم از تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و آمریکایی که با حسن نیت، سماجت و پیگیری شجاعانه و خستگی ناپذیر خود مقدمات این سفر را فراهم کردند تشکر و قدردانی کنم. انجام این سفر توجه بسیاری از صاحب نظران و رسانه های داخلی و خارجی را به سمت خود جلب کرد؛ از جمله واکنش منفی برخی از رسانه های آمریکایی به حضور هیأت ایرانی در آن کشور بود که پرچمدار آن ها شبکه خبری فاکس نیوز بود که با انتقاد شدید از دولتمردان آمریکا علی الخصوص از شخص اوباما درخواست بازگرداندن هیأت ایرانی را کرده بود، لکن علی رغم اخبار احساسی گوناگونی که از طریق شبکه تلویزیونی و سایر رسانه های اقماری خود مخابره کرد، نتوانست خللی در انجام این سفر و اراده میزبانان وارد نماید که خود نشان از اراده قوی بخش خصوصی هر دو کشور جهت همکاری با هم حکایت دارد. شبکه خبری فاکس نیوز پس از ناامید شدن از جوسازی های انجام شده در خبری جعلی اعلام نمود که اینجانب نماینده احمدی نژاد هستم که در دی ماه سال گذشته نیز دیداری با نماینمدگان سیاسی رئیس جمهور آمریکا داشته ام؟


توضیح:

خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان به نقل از آقای سبزعلی پور و همچنین سفارت ایالات متحده در باکو خبر مذاکره در باکو بر سر گشایش دفتر بازرگانی آمریکا در تهران را رد کرده است.

کلید واژه ها: باکو سبزعلی پور مرکز تجارت جهانی


نظر شما :