افت قیمت نفت سیاست خارجی اوباما را اجرایی می‌کند

۲۶ آذر ۱۳۹۳ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۴۲۰۳۵ سرخط اخبار

افت سریع قیمت نفت باعث تراز دوباره قدرت اقتصادی جهان شده و به باراک اوباما کمک می کند به برخی اهداف سیاست خارجی خود دست یابد.

 
به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از واشنگتن پست، افت بی مهابای قیمت نفت که به کشورهای وابسته به صادرات نفتی آسیب رسانده، می تواند روسیه را ترغیب به ادامه آتش بس در اوکراین کند، بر انعطاف ایران در مذاکرات مربوط به برنامه هسته ای بیافزاید، نفوذ ونزوئلا در کارائیب را کاهش دهد و باعث کاهش منابع مالی داعش شود.
 
در عین حال، ممکن است رسیدگی به بخش های دیگری از برنامه سیاست خارجی اوباما سخت تر شود، از جمله تلاش برای گشایش درهای صنعت نفت مکزیک به روی شرکت های خارجی، ارتقا روند توسعه نفتی در کشورهای فقیر آفریقا و کاهش استفاده جهانی از سوخت های فسیلی برای محدود کردن تغییرات آب و هوایی. 
 
روسیه که به جنگ در جبهه شرقی اوکراین دامن می زد، ناگهان خود را در میانه جنگ در اقتصاد خود می بیند. همانطور که یکی از کارشناسان روس می گوید ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به جای لذت بردن از پیروزی نئوامپریالیستی بر سر الحاق کریمه، مجبور است مردم روسیه را در مورد نیاز به تحمل دوران سخت اقتصادی متقاعد کند.
 
افت درآمدهای نفتی بر تاثیر تحریم هایی که به دلیل حمایت روسیه از جدایی طلبان در شرق اوکراین و الحاق کریمه به روسیه بر این کشور اعمال شده، افزوده است. دیوید گلدوین، مشاور شرکت های انرژی و نماینده سابق امور بین الملل انرژی وزارت خارجه آمریکا می گوید:«این شرایط مسلما اهرم غیرمترقبه ای را علیه ایران و روسیه ایجاد می کند.»
 
با این حال برخی تحلیل گران نگرانند که دولت اوباما تمام پیامدهای این شرایط را در نظر نگرفته باشد.
 
بروس جونز، معاون مدیر برنامه سیاست خارجی در موسسه بروکینگز در اینباره گفت: «روبل دچار مشکلات جدی است، اقتصاد روسیه نیز دچار مشکلات جدی است. اما آیا ما درک می کنیم که اگر واقعا کمر اقتصاد روسیه را بشکنیم، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ مطمئن نیستم که به این مسئله فکر کرده باشیم.»
 
دولت اوباما و متحدان اروپایی آن قصد داشتند در صورت عدم کاهش تنش ها در اوکراین توسط پوتین، تحریم ها را به طور تدریجی افزایش دهند. در این صورت اگر روسیه گام های لازم در این زمینه را بردارد نیز تحریم ها می تواند به طور تدریجی لغو شود. 
 
روسیه هنوز از منابع مالی برخوردار است. این کشور دارای بیش از 400 میلیارد دلار ذخایر ارز خارجی است اما این منبع می تواند خیلی زود پایان یابد؛ دولت روسیه برای سرپا نگه داشتن ارز خود تاکنون ده ها میلیارد دلار هزینه کرده است.
 
در ایران که نفت 75 درصد درآمدهای مالی آن را تامین می کند، دولت برای تنظیم بودجه به نفت 127 دلاری نیاز دارد. حال ایران بیش از هر زمانی به توافق با قدرت های بزرگ بر سر برنامه هسته ای خود نیاز دارد تا به تحریم هایی که فروش نفتش را محدود کرده، پایان دهد.
 
ونزوئلا که نفت حدود نیمی از درآمدهای دولتش را شکل می دهد، در تلاش برای افزایش درآمدها است. ونزوئلا تنها برای چهار ماه واردات، ذخایر ارز خارجی در اختیار دارد. این کشور که مدت ها است حامی کشورهای فقیر کارائیب است و به آنها نفت عرضه می کند، برای افزایش درآمدهای خود بدهی کشورهای این جزیره را با 50 تا 60 درصد تخفیف به بانک های سرمایه گذاری وال استریت، از جمله گلدمن ساچ می فروشد.
 
تا چند وقت اخیر، ونزوئلا وام اعطایی به دولت های این منطقه را سه درصد برای یک سال به مدت 20 سال افزایش داد و آنها را برای خرید سوخت دیزل با تخفیف 20 درصدی فریفت. حال که برنامه مالی این کشور در حال از هم پاشیدن است، دولت های منطقه با ناامیدی به دنبال جایگزین هستند.
 
افت قیمت نفت همچنین تهدیدی برای منابع مالی داعش است که به واسطه قاچاق نفت از مرز ترکیه کسب درآمد می کند. 
 
اما سقوط قیمت نفت به برخی دولت ها که آمریکا خواهان حمایت از آنها است نیز ضربه زده، از جمله نیجریه که عرضه کننده نفت سبک با کیفیت به آمریکا است. ضمن اینکه نیجریه در حال مبارزه با گروه بی رحم بوکوحرام نیز است. نیجریه 70 درصد درآمد دولت خود را از طریق مالیات و حق امتیاز نفت کسب می کند.

کلید واژه ها: اوکراین


نظر شما :