ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از تعطیلی شبکه الجزیره مصر تا استقبال مغرب از عادی‌سازی روابط با ایران

۰۴ دی ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۴۲۲۶۴ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
تعطیلی شبکه الجزیره مصر، استقبال مغرب از عادی‌سازی روابط با ایران، بستری شدن جورج بوش پدر در بیمارستان، قرارداد سه میلیادر دلاری تسلیحاتی عراق با امریکا و حکم حبس برای 57 تبعه روس به اتهام فعالیت‌های تروریستی از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از تعطیلی شبکه الجزیره مصر تا استقبال مغرب از عادی‌سازی روابط با ایران

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه تازه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

موافقت امریکا با قرارداد 3میلیارد دلاری با عراق

وزارت دفاع ایالات متحده از تأیید قرارداد فروش تانک و نفربر و محموله ای از تجهیزات نظامی به ارزش سه میلیارد دلار به عراق توسط وزارت خارجه امریکا خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری المسله، در بیانیه رسمی وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) آمده که این محموله شامل 175 تانک ابرامز و دیگر تجهیزات نظامی خواهد بود.

این بیانیه افزوده که این قرارداد به تأیید وزارت خارجه امریکا رسیده است.

 

تعطیلی شبکه الجزیره مصر

در راستای تنش زدایی در روابط دوحه با قاهره دولت قطر موافقت کرد که شبکه خبری "الجزیره مصر" خود را به طور کامل تعطیل کند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ بیروت این اقدام در پی تلاش های دو طرف برای عادی سازی روابط صورت گرفته است.

هفته گذشته نیز مصر محمد احمد فرید التهامی، رئیس اداره کل اطلاعات مصر را برکنار کرده بود. علی رغم این که دو طرف منکر این اقدامات در جهت عادی سازی روابط هستند اما منابع آگاه این اقدامات متقابل با فاصله زمانی کوتاه را تلاش های دو طرف و اجرای تعهدات به یکدیگر در جهت تنش زدایی در روابط می دانند.

 

رئیس جمهوری سابق تونس حزب جدید تاسیس می کند

دکتر محمد المنصف المرزوقی، رئیس جمهوری سابق تونس که شکست خود در انتخابات ریاست جمهوری اخیر این کشور را پذیرفته، اعلام کرده است که حزب جدیدی را برای ماندن در عرصه سیاسی کشورش تاسیس خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی هدف از تاسیس این حزب را ممانعت از بازگشت استبداد به کشور دانسته است.

المرزوقی، الباجی قائد السبسی رقیب خورد را متهم کرده است که نماینده حکومت مستبد قدیم تونس در انتخابات ریاست جمهوری این کشور است.

بالجی قائد السبسی پیروز انتخابات اخیر تونس شد و به این ترتیب دومین رئیس جمهوری این کشور بعد از انقلاب علیه زین العابدین بن علی شد.

 

عباس اسرائیل را به قطعی روابط تهدید کرد

محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی رژیم صهیونیستی را متهم کرد که در صورت تلاش برای توقف طرح تشکیل کشور مستقل فلسطینی در شورای امنیت و جلوگیری از تصویب آن تمامی روابط خود را با تلاویو قطع خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به موجب طرحی که حکومت خودگردان فلسطینی تحویل شورای امنیت داده است، اسرائیل موظف خواهد شد ظرف دو سال از سرزمین های اشغالی سال 1968 عقب نشینی کند و به این ترتیب کشور مستقل فلسطینی تشکیل شود.

عباس که این تهدید را بعد از دیدار با عبدالعزیز بوتلفیقه، رئیس جمهوری الجزایر در پایتخت این کشور بیان می کرد، در کنفرانس مطبوعاتی خود در جمع خبرنگاران همچنین گفت: «طرح عربی فلسطینی ارائه شده به شورای امنیت برای پایان دادن به اشغال اسرائیلی ها بر سرزمین های فلسطینی صرفا با تصویب در شورای امنیت اجرا نخواهد شد بلکه باید سلسله اقدامات سیاسی و قانونی اتخاذ شود که البته بازتاب هایی خواهد داشت و او آمادگی دارد تمامی مسئولیت های آن را بپذیرد.»

وی تاکید کرد، در صورتی که تلاش های ما در این زمینه شکست بخورد تمامی تعاملات خود را با دولت اسرائیل متوقف خواهیم کرد و این رژیم را مسئول تمامی عواقب این کار خواهیم دانست برای این که به این ترتیب بدون هیچ بهانه ای برای همه ثابت خواهد شد که تلاویو حکومت اشغالگر است.

 

جورج بوش راهی بیمارستان شد

جورج بوش پدر، رئیس جمهوری اسبق ایالات متحده امریکا که در حال حاضر 90 سال سن دارد بامداد سه شنبه به وقت محلی در بیمارستانی در هیوستون در ایالات تگزاس بستری شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، به گفته سخنگوی بوش پدر وی دچار تنگی نفس شده و آمبولانس او را در وضعیت اضطراری به بیمارستان هیوستون میثودست برای انجام عملیات درمانی و قرار گرفتن تحت مراقبت های ویژه منتقل کرده است.

 

کشته شدن رهبری تروریست های الجزایر

قوری عبدالمالک، ملقب به خالد ابو سلیمان، یکی از بارزترین رهبران شبکه های تروریستی در الجزایر روز سه شنبه در این کشور کشته شد.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، وی مسئول بریده شدن سر گروگان فرانسوی در تابستان گذشته در الجزایر بود.

وزارت دفاع الجزایر با صدور بیانیه ای در این باره تاکید کرد، عبدالمالک امیر گروه موسوم به "جند الخلافه" وابسته به داعش را دوشنبه شب و صبح سه شنبه به همراه افراد مسلح دیگر در شهر یسر، نزدیک مدرسه بزرگ افسران "الدرک" در استان بومرداس، 70 کیلومتری جنوب شرق پایتخت الجزایر کشته است.

 

حکم حبس علیه 57 شهروند روس

دادگاه روسیه روز سه شنبه علیه 57 شهروند روسی به اتهام فعالیت های تروریستی بین چهار سال تا حبس ابد حکم صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این افراد متهم هستند که در جریان حمله مسلحانه اسلام گرایان افراطی به شهر نالچک در قفقاز روسیه دست داشته اند.

در اکتبر 2005 ده ها فرد مسلح به نالچک، پایتخت جمهوری کباردینو – بالکاری روسیه حمله کرده و مرکز پلیس، سازمان امنیت و دفاتر بازرگانان اسلحه را برای مدتی تحت اشغال خود داشتند. در این حمله 50 نفر که 35 نفر آنها پلیس بودند، کشته شدند و بیش از 200 نفر دیگر زخمی شدند.

به گفته کسانی که پرونده را بررسی کرده اند این افراد قصد داشته اند در این شهر دولت اسلامی با کمک گروه های مسلح روسی ایجاد کنند و به دنبال آن عملیات انقلابی مسلحانه و کارهای تروریستی در سراسر منطقه قفقاز انجام دهند.

 

استقبال مغرب از عادی سازی روابط با ایران

رباط روز سه شنبه از اعلام سفیر توسط ایران برای این کشور استقبال کرد و تاکید کرد که به قطعی روابط شش ساله خود با ایران پایان خواهد داد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، رباط همچنین اعلام کرد که به زودی مغرب نیز سفیری را در ایران تعیین خواهد کرد.

این تصمیم در پی گفت وگوهای اخیر صلاح الدین مزوار، وزیر امور خارجه مغرب با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و همچنین دیدارهای عبد الاله بن کیران، نخست وزیر مغرب با مسئولان ایرانی که زمینه های عادی سازی روابط را دنبال می کردند، اتخاذ شده است.

منابع آگاه می گویند برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در این زمینه میانجی گری کرده بودند و از ایران خواسته بودند که به شرط عدم دخالت ایران در امور داخلی مغرب دوباره به رباط سفیر بفرستد.

مغرب شش سال پیش به بهانه تلاش ایران برای ترویج تشیع در مغرب روابط خود را با ایران به طور کامل قطع کرده بود.

 

افزایش حمایت امریکایی ها از لغو تحریم های کوبا

بر اساس آخرین نظرسنجی که مرکز "رویترز – ابسوس" انجام داده است حمایت امریکایی ها از لغو تحریم های کوبا رو به افزایش است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بعد از آن که هاوانا و واشنگتن اعلام کردند که بعد از 53 سال روابط دیپلماتیک خود را از سر خواهند گرفت و به پایتخت های یکدیگر سفیر خواهند فرستاد، دولت کوبا از امریکا خواست که تحریم های یک جانبه علیه این کشور را لغو کند.

بنا به این نظرسنجی 41 درصد امریکایی ها معتقدند که باید تحریم های کوبا هر چه سریع تر لغو شود که این رقم بالاتر از رقم مشابه در تابستان گذشته است.

این در حالی است که یک سوم امریکایی ها همچنان معقدند که کوبا تهدیدی برای امنیت ملی ایالات متحده محسوب می شود در حالی که 46 درصد بر این باورند که امریکا باید روابط دیپلماتیک با کوبا داشته باشد.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مغرب کوبا الجزایر تونس مصر


( ۱ )

نظر شما :