دوحه و قاهره اقدامات پی در پی انجام می‌دهند

عجله مصر و قطر برای عادی‌سازی روابط

۰۵ دی ۱۳۹۳ | ۱۲:۵۷ کد : ۱۹۴۲۲۷۲ اخبار اصلی خاورمیانه
قرار است ریاض در هفته اول ماه ژانویه میزبان عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر باشد.
عجله مصر و قطر برای عادی‌سازی روابط

دیپلماسی ایرانی: منابع امنیتی مصری روز چهارشنبه اعلام کردند که مسئولان امنیتی مصری و قطری روز سه شنبه با یکدیگر دیدار کردند و درباره نشست رهبران دو کشور که قرار است ماه آینده میلادی در ریاض، پایتخت عربستان سعودی انجام شود، بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، هدف از این تحرکات که نزدیک به یک هفته است رنگ و بوی تازه ای به خود گرفته تلاش برای حل اختلافات میان دو کشور است که از زمان سقوط حکومت اخوان المسلمین در مصر آغاز شده است. دوحه از جماعت اخوان المسلمین حمایت می کند در حالی که حکومت جدید مصر علیه این جماعت کودتا کرده و آن را در فهرست گروه های تروریستی خود قرار داده و صدها نفر از اعضا و رهبران آن را دستگیر کرده و برای شمار بسیاری از آنها حکم اعدام صادر کرده است. در حال حاضر حکومت مصر نسبت به هر گونه رابطه کشورها با اخوانی ها بسیار حساس است و چنین رابطه ای را تهدیدی برای خود و امنتیش می داند. از جمله شاهد تیرگی روابط میان قاهره با آنکارا به دلیل حمایت ترکیه از جماعت اخوان المسلمین هستیم.

منابع آگاه به روزنامه العرب گفته اند که مسئولان قطری نسبت به بهبود روابط میان دوحه و قاهره ظرف روزهای آینده بسیار خوش بین هستند. مقام های امنیتی قطری تاکید کرده اند که مصر و قطر دو کشور عربی برادر هستند که مصالح مشترک یکسانی دارند.

پس از نشست شورای همکاری خلیج فارس در دوحه و بعد از آن که امارات متحده عربی، بحرین و عربستان سعودی در ماه نوامبر تصمیم گرفتند که روابط خود را با دوحه از سر بگیرند و سفرای خود را به این کشور بازگردانند، ریاض میانجی گری های مشابهی را میان دوحه با قاهره آغاز کرد و اکنون تلاش دارد روابط دو کشور را به حالت عادی خود باز گردد.

در همین رابطه قرار است ریاض در هفته اول ماه ژانویه میزبان عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر باشد.

تلاش برای عادی سازی روابط میان قاهره و دوحه از ابتدای هفته گذشته سرعت بیشتری به خود گرفت، در همین چارچوب شنبه گذشته عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر میزبان فرستاده امیر قطر بود و همان روز با فرستاده پادشاه عربستان نیز دیدار کرد. همان روز قاهره، ریاض و دوحه با صدور بیانیه های جداگانه ای از نزدیکی روابط و آشتی میان مصر و قطر استقبال کردند.

در همین رابطه و به طور ناگهانی شبکه " الجزیره مباشر مصر" که از دوحه پخش می شود و مختص به امور مصر است دوشنبه شب اعلام کرد که برنامه های خود را به طور موقت متوقف خواهد کرد تا فرصت مناسب برای پخش مجدد از قاهره فراهم شود.

به این ترتیب کارشناسان مسائل دو کشور انتظار دارند که به زودی گشایشی جدی در روابط تیره تقریبا یک ساله قطر و مصر ایجاد شود و دو کشور گام های اساسی در جهت عادی سازی روابط بردارند. اقدامی که شاید بتواند در روابط به شدت تیره مصر و ترکیه نیز اثر بگذارد.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مصر دوحه قاهره قطر ریاض


نظر شما :