تهران نفوذ منطقه‌ای خود را تقویت می‌کند

تور منطقه‌ای لاریجانی و اطمینان ایران به متحدان خود

۰۶ دی ۱۳۹۳ | ۱۱:۴۹ کد : ۱۹۴۲۲۸۳ اخبار اصلی خاورمیانه
روزنامه العرب سفر منطقه‌ای لاریجانی را تلاش تازه ایران برای ایستادگی در برابر کمربند نفوذ منطقه‌ای عربستان که تلاش دارد از اردن تا مصر و لبنان امتداد یابد، می‌داند.
تور منطقه‌ای لاریجانی و اطمینان ایران به متحدان خود

دیپلماسی ایرانی: ایران تلاش دارد به هم پیمانان خود اطمینان دهد که بحران های اخیر به ویژه در زمینه های اقتصادی که ناشی از کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی است تاثیری در حمایت های تهران از هم پیمانان منطقه ای اش به ویژه در کشورهای عربی نمی گذارد. این چیزی است که روزنامه العرب، چاپ لندن از سفر دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران به بغداد برداشت کرده است.

علی لاریجانی روز سه شنبه در تور منطقه ای خود که شامل سوریه و لبنان نیز می شد وارد نجف اشرف شد و به دیدار مراجع عظام از جمله آیت الله سید علی سیستانی رفت. وی سپس بعد از زیارت بارگاه ملکوتی امیر المومنین علی بن ابی طالب (ع) راهی بغداد شد تا با مقام های عراقی دیدارهای مفصلی را انجام دهد.  

روزنامه العرب این سفر را تلاش تازه ایران برای ایستادگی در برابر کمربند نفوذ منطقه ای عربستان که تلاش دارد از اردن تا مصر و لبنان امتداد یابد، می داند. نفوذ منطقه ای ایران که اکنون فراتر از عراق به سوریه، لبنان، یمن و کشورهای دیگر عربی رسیده است مایه نگرانی عربستان سعودی است و تلاش دارد به هر نحوی شده جلوی این نفوذ را بگیرد.

این روزنامه نزدیک به منافع عربستان تاکید دارد که سفر لاریجانی به کشورهای عربی سوریه و لبنان و عراق تلاشی از سوی ایران برای اطمینان دادن به متحدان منطقه ای اش مبنی بر ادامه حمایت های ایران از آنها با وجود بحران های اقتصادی موجود ناشی از سقوط قیمت نفت است.

این روزنامه سپس به نقل از منابع عراقی ادعا می کند که ایران از سفر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق به کشورهای امارات متحده عربی و کویت و همچنین سفر مقام های ارشد اردن و عراق به یکدیگر و همچنین سفر هفته گذشته وزیر امور خارجه مصر به بغداد چندان خوشنود نیست و این عدم رضایت را علی لاریجانی به اطلاع مقام های عراقی رسانده است.

این در حالی است که ایران همیشه از روابط حسنه عراق با کشورهای منطقه حمایت کرده و آن را فرصتی برای عراق برای بهبود جایگاه منطقه ای اش دانسته است.

ناظران بر این اعتقادند که عادی سازی روابط اخیری که میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به رهبری عربستان با قطر انجام شده و همچنین میانجی گری هایی که عربستان میان قطر با مصر در جهت تنش زدایی در روابط این دو کشور انجام داده است، تلاش برای انسجام بیشتر کشورهای عربی در برابر نفوذ ایران در جهان عرب و خاورمیانه است. به گفته ناظران تحرکات اخیر کشورهای عربی در جهت تنش زدایی در روابط با یکدیگر با هماهنگی ایالات متحده امریکا و بریتانیا و فرانسه صورت گرفته است.

با این حال ناظران معتقدند که ایران برگ برنده های بسیاری در اختیار دارد که می تواند در برابر قدرت نمایی عربستان آنها را رو کند و قدرت خود را در برابر این کشور عربی مدعی رهبری جهان عرب به رخ بکشد. از جمله در یمن و بحرین که حیات خلوت عربستان محسوب می شوند و ریاض نسبت به هر گونه تحولی در آنها به شدت حساسیت دارد.

منابع عراقی گفتند که علی لاریجانی در دیدار با آیت الله سیستانی درباره تروریسم و مشکلاتی که برای مسلمانان در عراق و سوریه ایجاد کرده است، بحث و تبادل نظر کرد و به آیت الله سیستانی گفت که ایران آمادگی کامل دارد که به عراق در مبارزه با تروریسم کمک کند. وی در این دیدار بدون ذکر نام از کشورهایی که به نوعی از گروه های تروریستی حمایت می کنند، انتقاد کرد.

لاریجانی پس از سفر به بیروت و دمشق و دیدار با مقام های ارشد لبنانی و سوری از جمله سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان و تمام سلام، نخست وزیر و نبیه بری، رئیس مجلس این کشور و بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و وائل الحلقی، نخست وزیر و محمد جهاد اللحام، رئیس مجلس  این کشور به عراق رفت. العرب مدعی است که لاریجانی در عراق، لبنان و سوریه درباره پیشنهادهای تازه ارائه شده برای حل بحران سوریه که گفته می شود ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه درباره آنها در سفرهای اخیر خود به تهران و مسکو نیز با مقام های ایرانی و روسی گفت وگو کرده، مذاکراتی انجام داده است.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي ايران ايران و عراق ايران و لبنان ايران و سوريه


نظر شما :