بی‌طرفی امریکا نسبت به نشست مسکو

روسیه: بقای اسد غیرقابل مذاکره است

۱۴ دی ۱۳۹۳ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۴۲۶۳۹ اخبار اصلی خاورمیانه
منابع غربی گفتند که کاخ سفید اعلام کرده است که نسبت به گفت‌وگوهای مسکو موضع بی‌طرفانه دارد.
روسیه: بقای اسد غیرقابل مذاکره است

دیپلماسی ایرانی: ائتلاف مخالفان سوریه اعلام کرد که بعد از هجدهمین نشست خود در شهر استانبول که در خلال آن رهبران جدید ائتلاف نیز تعیین خواهند شد، موضع روشن خود را در قبال دعوت روسیه برای نشست مسکو که قرار است اواخر ماه جاری میلادی برگزار شود و در آن نمایندگان مخالفان و حکومت سوریه حضور یابند و بر سر راه حلی برای پایان دادن به بحران سوریه مذاکره کنند، اعلام خواهد کرد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، منابع دیپلماتیک غربی در پاریس گفتند که رهبران روسیه به مخالفان سوری گفته اند که سرنوشت رئیس جمهور بشار اسد در نشست مسکو «قابل بحث» نیست و قرار است در این نشست درباره ادامه گفت وگوهای ملی مطابق با آن چه در متن کنفرانس ژنو یک گذشت بحث و تبادل نظر شود.

منابع غربی همچنین گفتند که کاخ سفید اعلام کرده است که نسبت به گفت وگوهای مسکو موضع بی طرفانه دارد.

قرار است نشست استانبول دو روزه باشد و پشت درهای بسته انجام شود. بر اساس بیانیه ای که ائتلاف مخالفان سوری منتشر کرده در این نشست آخرین تحولات میدانی و سیاسی در عرصه سیاسی سوریه از جمله طرح روسیه و طرح استفان دی مستورا، نماینده سازمان ملل در سوریه که درباره توقف جنگ در حلب است، همچنین دیدارهای اخیر رهبران ائتلاف از قاهره و ریاض بحث و تبادل نظر می شود. همچنین در این نشست رئیس جدید ائتلاف و جانشین هادی البحره، رئیس فعلی ائتلاف و اعضای هیئت رئیسه از جمله دبیر کل یعنی جانشین ناصر الحریری و معاونان رئیس نیز انتخاب خواهند شد.

در پاریس، منابع دیپلماتیک غربی گفتند که مسکو از کشورهای غربی از جمله ایالات متحده خواسته است که در رسانه های خود نسبت به نشست مسکو «سلبی» برخورد نکنند. نشست مسکو قرار است میان نمایندگان مخالفان سوری و حکومت سوریه در 27 و 28 ژانویه برگزار شود. آنها همچنین گفتند که مسکو به مخالفان سوری ابلاغ کرده است که بحث بقای بشار اسد یا رفتن او در مذاکرات مسکو قابل بحث نیست و آن چه برگزار می شود ادامه گفت وگوها مطابق با بندهای ژنو یک است. آن چه غربی ها نسبت به نشست مسکو ایراد گرفته اند این است که مسکو قصد ندارد درباره مهمترین موارد موجود در بیانیه ژنو یک که شامل هیئت انتقالی و مساله کناره گیری اسد از قدرت می شود، بحث کند.

منابع فرانسوی به الحیات گفتند که نشست مسکو تا کنون مخالفان سوری را به دو دسته موافقان و مخالفان تقسیم کرده است. همچنین انتظار می رود که ریاست هیئت نمایندگی حکومت سوریه در گفت وگوهای مسکو بثینه شعبان، مشاور رئیس جمهوری سوریه باشد.

یکی از مخالفان سوری که الحیات نامی از او به میان نیاورده به خبرنگار الحیات در لندن گفته است که قاهره به ائتلاف ملی مخالفان سوری شرط کرده که در حالتی با این گروه همراه خواهد شد و حاضر به هماهنگی با هیئت «هماهنگی تغییر دموکراتیک» است که اعضای جماعت اخوان المسلمین را از خود دور کنند. مصر حتی از آنها خواسته که در نشست قاهره که قرار است در روزهای 21 و 22 ماه ژانویه با هدف آمادگی برای نشست مسکو برگزار شود از حضور اعضای اخوان المسلمین خودداری شود.

از سوی دیگر و در دمشق، عمران الزعبی، وزیر اطلاع رسانی سوریه در گفت وگو با تلویزیون دولتی این کشور گفت: «دعوت روسیه روشن و صریح است. مسکو از ما دعوت کرده تا برای مشورت و ایجاد زمینه های لازم برای گام های بعدی گرد هم آییم. این گفت وگوها گفت وگوهای سوری – سوری خواهند بود که بدون هیچ گونه پیش شرطی برگزار خواهند شد و نشان دهنده اشتیاق روسیه برای حل بحران سوریه است.»

وی در ادامه افزود: «استقلال ملی و اراده مردمی به هیچ وجه جایی در این گفت وگوها ندارند.»

الزعبی درباره نشست قاهره و میزبانی مصر از گروه های مخالف سوری برای انجام گفت وگوی درونی آنها نیز گفت: «از لحاظ تاریخی ما همیشه به مصر مشتاق بوده ایم و همواره از آن خواسته ایم که نقشی بارز در تمامی امور امت عربی ایفا کند اما تا کنون هیچ نقشی برای حل بحران سوریه از خود نشان نداده در حالی که باید روابط تمام و کمال و متفاوت با دولت سوریه باشد و روابطش فقط محدود به مجموعه های مخالفان سوری نباشد.»

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: نشست مسکو سوريه


نظر شما :