پیشنهادهای خیلی خوب چینی‌ها در وین

۲۹ دی ۱۳۹۳ | ۱۳:۴۸ کد : ۱۹۴۳۲۹۰ سرخط اخبار

ه گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان صبح امروز - دوشنبه - در روز هوای پاک با مترو به وزارت خارجه رفت و در جمع خبرنگاران گفت: اگر آمریکایی ها می خواهند به نتیجه برسند هر چه سریعتر بازی خطرناک فشار بر ایران را خاتمه دهند.

وزیر خارجه کشورمان اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در مرز سوریه که شب گذشته صورت گرفت و منجر به شهادت تعدادی از نیروهای حزب الله لبنان از جمله فرزند شهید عماد مغنیه شد، محکوم کرد.

ظریف اظهار داشت: در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس و همچنین کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت می کنم و به احتمال زیاد در این اجلاس ها با همتایان خود در 1+5 و احتمالا با جان کری دیدار خواهم کرد.

وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: در صورتی که طرف مقابل اراده و حسن نیت داشته باشد، معتقدیم که یک هفته برای رسیدن به توافق کافیست.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص دور اخیر مذاکرات هسته ای در ژنو عنوان کرد: مذاکرات بسیار پیچیده شده و وارد جزییات شده ایم. مواضع همه درباره کلیات مشخص است. مدت هاست که وارد جزییات شده ایم.

ظریف ادامه داد: همانطور که بارها گفته ام اصل غنی سازی، اصل ضرورت برداشتن تحریم ها و اصل حفظ برنامه هسته ای ایران، همه اینها مورد قبول واقع شده و چند ماهی که مذاکره می کنیم درباره جزییات است.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در مذاکرات بین المللی و هر مذاکره ای گرفتاری همیشه در جزییات است، خاطرنشان کرد: الان به این دلیل دوستان ما هر دفعه شاید ده ها ساعت مذاکره می کنند. به این دلیل این دور من هفت هشت ساعت با آقای کری مذاکرات بسیار صریح بعضی وقت ها تند و جدی داشتیم. به جزییات رسیده ایم، در جزییات ممکن است مثلا در مورد چیدمان سانتریفیوژها یا بحث های مشابه این، علاوه بر طول دوران مذاکرات ما هر طرف دانشمندان و متخصصان آن ساعت ها یا روزها مجبور باشند با استفاده از پیشرفته ترین برنامه های کامپیوتری و مدل سازی انتخاب های مختلف را بررسی کنند. این نشانه افتخار ملی ما نیز هست که درباره اقداماتی که دانشمندان جوان ما انجام می دهند، بهترین دانشمندان غربی  ساعت ها مذاکره و مطالعه می کنند تا جزییات آن را مشخص کنند.

مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان با بیان اینکه به مرحله ای رسیده ایم که جزییات مرحله بسیار جدی است، گفت: بارها تأکید کرده ایم که باید طرف مقابل بپذیرد که اگر بخواهد با ایران به یک راه حل مذاکراتی برسد باید از سیاست فشار دست بردارد. نمی تواند هم با ایران مذاکره کند و هم به ایران فشار وارد کند.

وزیر خارجه ادامه داد: این موضوع کاملا روشن شده و الان فقط درباره سازوکارها بحث می کنیم. امیدواریم با بحث جدی بتوانیم در فاصله ای که وقت داریم به نتیجه برسیم. البته کار دشواری است. ممکن است به نتیجه رسیدن دشوار باشد، اما ما با اطمینان و اعتماد به نفس و با امید به خدا جلو می رویم.

خبرنگار فارس در خصوص اخبار مطرح شده مبنی بر ملاقات ظریف با همتای آمریکایی در هفته های آینده نیز سؤال کرد که وزیر خارجه در این باره گفت: آخر هفته جاری هم من هم آقای کری و هم تعداد دیگری از وزرای خارجه ۱+۵ برای شرکت در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس خواهیم بود. هنوز برنامه ریزی قطعی صورت نگرفته اما زمان حضور ما در داووس فرصتی هست که بتوانیم مذاکره کوتاه -نه مذاکره هشت ساعته- داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در دوران مجمع جهانی اقتصاد همه گرفتار جلسات متعدد، سخنرانی، میزگرد و ... هستند، عنوان کرد: بنده هم حداقل در سه میزگرد شرکت می کنم و البته حضور ما در آنجا خیلی طولانی نیست و همزمانی حضور من با آقای کری مدت کوتاهی است. لذا احتمال اینکه با آقای کری یا با سایر اعضای ۱+۵ ملاقات کنم وجود دارد.

ظریف با اشاره به کنفرانس امنیتی مونیخ افزود: بعد از اجلاس داووس، کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار می شود که براساس شنیده های من همه وزرای خارجه ۱+۵ در مونیخ هستند و احتمال یک دور دیگر مذاکرات ایران و ۱+۵ در مونیخ است.

وی عنوان کرد: در سفرم به بروکسل با خانم موگرینی قرار گذاشتم که یک دور دیگر مذاکره در داووس داشته باشم با دیگران نیز احتمال دارد گفت وگو داشته باشم.

وزیر خارجه در عین حال یادآور شد: الزاما محور همه مذاکرات هسته ای نخواهد بود. در داووس در یک جلسه ویژه سوریه شرکت خواهم کرد و درباره وضعیت ژئوپولتیک جهانی من و خانم موگرینی صحبت خواهیم کرد. لذا زمینه های حضور و مذاکره و گفت وگو در اجلاس داووس زیاد است.

وی اعلام کرد که رئیس جمهور در اجلاس سال جاری داووس حضور نخواهد یافت و به احتمال زیاد علاوه بر او (ظریف) نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور نیز در این نشست شرکت خواهد کرد.

ظریف در پاسخ به این سؤال که آیا در مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا سندی به دست آمده؟ عنوان کرد: ما با ۱+۵ مذاکره می کنیم. گفت وگوهای ایران و آمریکا در کنار مذاکرات است. همانطور که ما گفت وگوهای خیلی خوبی با روس ها داشتیم، سفرهای من به اروپا (فرانسه و آلمان) بحث های خیلی خوبی داشتیم. تقریبا همان بحث هایی که با آمریکایی ها داریم با اروپایی ها، روس ها و چینی ها داریم.

وی با بیان اینکه چینی ها در وین پیشنهادهای خیلی خوبی را آوردند، عنوان کرد: روس ها در بحث همکاری با ایران در حوزه غنی سازی و تولید سوخت نظرات جالبی دارند. فرانسوی ها در مورد گداخت هسته ای نظرات خوبی را ارائه دادند. زمینه های مختلفی مطرح شده، حتی به صورت غیررسمی نوشته هایی درباره زمینه های همکاری نیز بعضی وقت ها بین طرف ها رد و بدل شده است.

ظریف تصریح کرد: آن کاری که باید در نهایت صورت گیرد، تدوین یک متن مشترک با کل ۱+۵ است، نه با کل آمریکایی ها.

وی گفت: علت اینکه به نظر می رسد ما با آمریکایی ها زیاد صحبت می کنیم، در دو وجه قابل بررسی است. یکی اینکه ما تنها جای گفت وگویمان با آمریکا در چارچوب ۱+۵ است در صورتی که دوستان ما مرتب با سفرای فرانسه، انگلیس و آلمان و کاردار ترددی انگلیس ملاقات می کنند. همکاران ما در برلین، پاریس، لندن و بخصوص مسکو و پکن به صورت روزانه با همتایان اروپایی و روسی و چینی ملاقات دارند. با آمریکایی ها تنها زمانی که گفت وگو داریم، در زمان مذاکرات ۱+۵ است و این یک دلیل است و به همین خاطر به نظر می رسد ما خیلی داریم مذاکره می کنیم. در صورتی که این گونه نیست. زمانی که ما با گفت وگو با روس ها و چینی ها صحبت می کنیم بسیار بیشتر از زمان گفت وگو با آمریکایی هاست.

وزیر خارجه افزود: نکته دوم این است که بیشترین میزان تحریم های ظالمانه علیه مردم ایران توسط دولت و بخصوص کنگره آمریکا اعمال شده و لذا ضروری است بتوانیم راجع به اینکه چگونه می شود به این تحریم ها پایان داد با اینها گفت وگو کنیم.

وی گفت: یک زمانی گفته می شد آمریکایی ها خود را در تار عنکبوتی از تحریم آنچنان گرفتار کرده اند که دست و بال خود را بسته اند. امروز شاید این به خوبی مشاهده شود که موضوع تحریم نه تنها یک ابزار فشار برای جمهوری اسلامی شده بلکه یک ابزار دعوای سیاسی در داخل آمریکا شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: این نشانگر اشتباه محاسبه ای است که دولت آمریکا در این زمینه داشته است. ضرورت دارد اگر می خواهند این موضوع به نتیجه برسد و یک سابقه مثبت در این زمینه ایجاد شود، هر چه سریع تر این بازی خطرناک فشار بر ایران را خاتمه دهند؛ چون با فشار هیچگاه کار به نتیجه نخواهد رسید.

وی در خصوص اینکه آیا چهار ماه برای حصول توافق جامع کافی است؟ خاطرنشان کرد: یک هفته برای رسیدن به توافق کافی است، در صورتی که همه طرف ها به این واقع بینی رسیده باشند که تحریم دیگر کارآمدی ندارد، برنامه هسته ای ایران در ابعاد مختلف ادامه خواهد یافت.

ظریف تصریح کرد: بهترین راه برای اطمینان از اینکه برنامه هسته ای ایران صرفا صلح آمیز است، این است که این برنامه به صورت شفاف و تحت نظارت آژانس ادامه داشته باشد. این یک واقعیت است. همه به این واقعیت رسیده اند که برنامه هسته ای ایران ادامه خواهد داشت، همه به این واقعیت رسیده اند که تحریم ها باید برداشته شود؛ حالا یا چانه زنی است یا دشواری توافق برای رسیدن به جزییات است که این کار را طول داده است.

وی گفت: به نظر من چهار ماه کافی است ولی می تواند چهار سال هم کافی نباشد. کما اینکه با نگاه غلط آمریکایی ها، کار را دنبال کردن، ۱۰ سال هم کافی نبود.

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص اینکه آیا پیش بینی می کنید تا اسفند ماه به توافق جامع دست یابید؟ عنوان کرد: پیش بینی کردن در عالم سیاست کاری خوبی نیست. ولی اطمینان دارم که جمهوری اسلامی ایران با هدف رسیدن به نتیجه وارد مذاکره شده ولی با هدف حفظ دستاوردهای علمی و منافع ملی همزمان است. اگر طرف مقابل آمادگی داشته باشد ما آمادگی داریم تا بهمن ماه و سالگرد پیروزی انقلاب به نتیجه برسیم.

وی در خصوص انتقادهای وارده درباره سفرش به پاریس در شرایط کنونی خاطرنشان کرد: بنده معتقدم سیاست خارجی باید فعال باشد. با قهر کردن نمی توانیم سیاست خارجی را دنبال کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به بلندی های جولان در سوریه با بیان اینکه حیات این رژیم در ایجاد بحران، تنش و ارتحاب بوده، گفت: این رژیم همواره بر این اساس عمل کرده و همواره از هر چه که منطقه را به سوی آرامش ببرد، نگران شده، کما اینکه مذاکرات هسته ای ایران بیشترین عامل نگرانی رژیم صهیونیستی بوده و نتانیاهو مدت هاست که به در و دیوار می زند تا از موفقیت این مذاکرات جلوگیری کند.

ظریف حرکت های این رژیم را اقدام جدیدی ندانست و افزود: ما هر حرکت و تجاوزی را به شدت محکوم می کنیم و این اقدام رژیم صهیونیستی هم به شدت محکوم است. اما از سابقه تاریخی که در منطقه ما هست جز این انتظاری از رژیم صهیونیستی نمی رود.

کلید واژه ها: داووس رژیم صهیونیستی مونیخ


نظر شما :