پاکستان توان هسته‌ای خود را افزایش داد

۲۹ دی ۱۳۹۳ | ۱۷:۵۱ کد : ۱۹۴۳۲۹۸ سرخط اخبار

پاکستان توانسته تولید آب سنگین خود را افزایش دهد که این امر بر توانایی برنامه های هسته ای این کشور افزوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام آباد، پاکستان چهارمین رآکتور هسته ای خود را در منطقه خوشاب تکمیل کرده است.

طبق این گزارش تا 15 ژوئن سال 2015 پاکستان توان هسته ای خود را افزایش داده و سلاح هایی تولید خواهد کرد با حجم کوچک که توانایی تخریب زیادی خواهند داشت.

بر اساس این گزارش پاکستان توانسته تولید آب سنگین خود را افزایش دهد که این امر بر توانایی برنامه های هسته ای این کشور افزوده است.

پاکستان اولین بار در دهه 90 به طور جدی دستیابی به انرژی هسته ای را آغاز کرد و در سال 2002 توانست به فناوری تولید آب سنگین دست پیدا کند.

طبق این گزارش در سال 2006 تعداد رأکتورهای هسته ای پاکستان افزایش پیدا کرد و در سال 2011 این کشور موفق شد 3 رأکتور هسته ای در منطقه خوشاب تکمیل کند.

پاکستان در رقابت با هند و با هدف ایجاد نیرویی بازدارنده در برابر این کشور در 28 نوامبر 1998دست به آزمایش هسته ای زد و به جرگه کشورهای هسته ای پیوست.

آزمایش هسته ای پاکستان و همچنین هند در زمان خود اگرچه با واکنش منفی قدرت های بزرگ جهان روبه رو شد، ولی تنها به وضع تحریم های نسبتاً محدود منجر شد و هیاهوی مخالفان پس از چندی فرو نشست.

آمریکا علی رغم نگرانی از این موضوع تا پیش از واقعه 11 سپتامبر2001 از اتمی شدن پاکستان احساس تهدید چندانی نمی کرد ولی واقعه مذکور آمریکا را به شدت ترساند.

از طرف دیگر تشدید قدرت اسلام گرایان تندرو در پاکستان و بحرانی شدن اوضاع داخلی این کشور بر شدت نگرانی ها افزود، به طوری که رفته رفته مسئله امنیت تاسیسات اتمی پاکستان به یکی از مسائل عمده پیش روی غرب تبدیل شد.

کلید واژه ها: پاکستان


نظر شما :