بهار فصل مبارزه با داعش است

دورخیز عراقی‌ها برای آزادسازی موصل

۰۶ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۴۳۵۷۲ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
فرماندهی نظامی امریکا به مستشاران نظامی امریکایی اجازه داده به خط مقدم نبرد با داعش در عراق بروند تا چگونگی آماده‌سازی نیروهای عراقی برای بازپس‌گیری شهر موصل از داعش را بررسی کنند.
دورخیز عراقی‌ها برای آزادسازی موصل

دیپلماسی ایرانی: استان دیالی عراق بعد از نزدیک به 6 ماه اشغال توسط شبکه تروریستی داعش سرانجام توسط نیروهای مردمی و نیروهای ارتش عراق پاکسازی شد. قاسم الاعرجی، رئیس فراکسیون پارلمانی سازمان بدر عراق، از آزادسازی منطقه منصوریه الجبل در شمال استان دیالی خبر داد و گفت که با این پیروزی دیگر این استان از داعش پاکسازی شد.

به این ترتیب عراق می رود تا خود را آماده نبردی نهایی و سرنوشت ساز با داعش برای آزادسازی موصل، پایگاه اصلی این شبکه تروریستی در عراق کند. گزارش ها حاکی از آن است که مستشاران امریکایی در حال بررسی اوضاع و همکاری با نیروهای عراقی برای حمله ای همه جانبه به موصل برای آزاد سازی این شهر از دست داعش هستند.

به گزارش وب سایت شبکه خبری سی ان ان، فرماندهی نظامی امریکا به مستشاران نظامی امریکایی اجازه داده به خط مقدم نبرد با داعش در عراق بروند تا چگونگی آماده سازی نیروهای عراقی برای بازپس گیری شهر موصل از داعش را بررسی کنند. تا پیش از این نیروهای مردمی و گروه های شبه نظامی مانند سازمان بدر و گردان های عاشورا و سرایا سلام بودند که در آزادسازی مناطق تحت اشغال داعش پیش قدم می شدند، اکنون به نظر می رسد که ارتش عراق در خط مقدم این عملیات قرار دارد و گروه های مردمی در پشت سر آن، کار پشتیبانی از ارتش را بر عهده دارند.

پیش از این گفته می شد که امریکایی ها در حال آموزش نیروهای داوطلب سنی هستند تا کار پاکسازی مناطق سنی نشین از جمله استان های الانبار و نینوا را به عهده آنها بسپارند. اما منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفتند که امریکایی ها علی رغم وعده هایی که به عشایر سنی برای دادن سلاح و آموزش نظامی داده اند از انجام این کار ناتوان هستند و رهبران عشایر سنی نیز مجبور شده اند به سراغ ایران آمده و از ایران در مبارزه با داعش کمک بخواهند. به همین دلیل رهبران و اعضای ارشد عشایر سنی که تا کنون سفرهایی را با این هدف به امریکا انجام داده بودند، به نظر می رسد از سفرهایشان نتیجه ای نگرفته اند و برای همین دائما به ایران سفر می کنند و از ایران می خواهند که به آنها کمک کند. آنها به صراحت ناامیدی خود را از امریکا بیان داشته و می گویند که چشم امیدشان به ایران است که توانسته بخش عمده ای از خاک عراق را از لوث داعش پاک سازی کرده و کمک های شایانی به عراقی ها و کردها در مبارزه با تروریسم کرده است.

این در حالی است که منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفتند که امریکایی ها تصمیم گرفته اند در مسائل امنیتی در مناطقی که ایران حضور دارد، خود دخالت نکنند و برای همین پرونده میدانی مبارزه با داعش در عراق را نیز تقریبا به ایران سپرده اند و عمده عملیات خود را تنها از طریق بمباران هوایی دنبال می کنند.

یک مسئولان نظامی که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش فاش شود به سی ان ان گفت که با نزدیک شدن به موعد نبرد سرنوشت ساز موصل، که احتمالا به زودی آغاز خواهد شد، باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا به مستشاران امریکایی اجازه داده است که به همراه نیروهای عراقی به خط مقدم درگیری ها با داعش بروند تا از نزدیک روند درگیری های شدید با داعش را بررسی کنند و آنها را برای آغاز نبرد مهم پاک سازی موصل آماده سازند. پیش از این اوباما هر گونه رفتن مستشاران امریکایی به خط مقدم نبرد با نیروهای داعش را رد می کرد اما اکنون موافقت خود را با این کار بیان داشته است.

این منبع نظامی آگاه همچنین گفت که مقام های ارشد نظامی امریکایی از جمله ژنرال مارتین دمبسی، رئیس ستاد ارتش مشترک و ژنرال لوید استون، فرمانده عملیات مرکزی امریکا به باراک اوباما توصیه کرده اند که از موضع سابق خود در رد حضور مستشاران امریکایی در خط مقدم مبارزه با داعش منصرف شود و از آن جا که انتخاب دیگری جز این کار در کمک به عراقی ها نیست به مستشاران امریکایی اجازه حضور در خط مقدم در کنار نیروهای عراقی را بدهد.

پس گرفتن موصل، دومین شهر بزرگ عراق که داعش در تابستان گذشته در یک حمله توطئه آمیز موفق به اشغال آن شد از مهم ترین اولویت نیروهای نظامی عراق محسوب می شود. در حال حاضر پرواز جنگنده های پیمان بین المللی مبارزه با داعش به فرماندهی امریکا بر فراز مناطق پیرامونی موصل و بمباران مواضع داعش افزایش یافته تا به این ترتیب ارتباطات این شبکه تروریستی با خطوط امدادی اش قطع شود. این اقدام همچنین آماده سازی برای عملیات نظامی بزرگ آزادسازی موصل محسوب می شود. ارتش امریکا گفته است که انتظار دارد این عملیات در بهار آینده آغاز شود.

اوباما پیش از این قاطعانه هر گونه حضور نظامی نیروهای امریکایی در مبارزه با گروه های شبه نظامی مسلح در خاک عراق را رد کرده و گفته بود که نیروهای امریکایی تنها جهت مشورت به عراقی ها در این کشور به سر می برند و به هیچ وجه در هیچ گونه عملیات نظامی شرکت نخواهند کرد.

در همین رابطه حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در گفت وگو با سی ان ان گفت که مساله اخراج کامل نیروهای داعش از عراق شاید چند ماه طول بکشد اما مساله پیروزی نهایی بر این شبکه است که احتمال دارد مدتی زمان ببرد.  

وی گفت: «به نظر من امکان رسیدن به این هدف در حال حاضر وجود دارد خصوصا که نیروهای بین المللی مبارزه با داعش نیز در حال کمک به ما هستند که این بسیار مهم است.»

العبادی درباره آزادسازی موصل نیز گفت: «یک گردان نظامی ویژه موصل تشکیل شده و فرمانده و معاونی نیز برای آن تعیین شده است. من همچنین موارد مورد نیاز آنها را نیز در اختیارشان قرار داده ام و فکر می کنم به زودی کار خود را آغاز خواهند کرد. آنها در حال حاضر بسیار خوب در حال سربازگیری از ساکنین محلی هستند.»

نخست وزیر عراق درباره اوضاع استان الانبار نیز گفت: «در حال حاضر نیروهای عراقی احساس راحتی در الانبار می کنند در حالی که یک سال پیش چنین احساسی نداشتند. در آن جا شماری از نیروهای مردمی در کنار نیروهای امنیتی عراق مبارزه می کنند.»

وی درباره تاثیر گذاری کاهش قیمت نفت بر عراق نیز گفت: «به صراحت بگویم که تاثیر آن فاجعه بار است، قیمتی که به موجب آن نفت خود را در ماه های اخیر فروختیم 40 درصد کمتر از نرخ سابق آن است. 85 درصد بودجه ما وابسته به درآمدهای نفتی است و کاهش قیمت نفت ضربه شدیدی به اقتصاد ما می زند.»

 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: مستشاران امریکایی نیروهای عراقی مبارزه با داعش عراق موصل


نظر شما :