خبر خوش هسته‌ای صالحی در 94

۲۸ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۰:۱۳ کد : ۱۹۴۴۳۹۶ سرخط اخبار
روزنامه اطلاعات نوشت: دکتر علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی در گفتگو با روزنامه اطلاعات با بیان این که طرف های مذاکرات هسته ای با ایران چاره ای جز کنار آمدن با واقعیت پیشرفت های هسته ای کشورمان ندارند، حضور قدرتمندانه کارشناسان سازمان انرژی اتمی را در عرصه ارائه استدلال های فنی عاملی برای دشوارشدن ادامه بهانه جویی های غرب به ویژه آمریکا دانست.

وی افزود: ما برای بسیاری از نگرانی های البته بی مورد طرف مقابل، راه حل های فنی را که همزمان متضمن حفظ حقوق کشورمان باشد، یافته ایم و این زمینه خوبی برای موفقیت در مذاکرات ایجاد می کند.

دکتر صالحی با اعلام این که در موضوع هسته ای مباحث فنی به انتهای خود رسیده است، گفت: وقت آن است که طرف مقابل در صورت وجود اراده لازم یا تصمیم سیاسی، منطق و استدلال محکم حقوقی فنی کشورمان را بپذیرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به این موضوع که اعضای منتقد آژانس به ویژه کشورهای غربی گروه 1+5 بر آژانس انرژی اتمی تأثیر می گذارند، ادامه داد: این یک واقعیت تلخ است که باید کشورهای همفکر ایران در آژانس که تعداد آن ها کم هم نیست تلاش کنند در ساختار و روش کار آژانس تغییراتی ایجاد کنند.وی افزود: ما تاکنون دیپلماسی و روش کار موفقی برای کار با آژانس داشته ایم به طوری که علاوه بر همکاری نزدیک با آژانس و پاسخگویی به سئوالات و ابهامات متعدد مطرح شده و گرفتن بهانه برای وارد آوردن فشارهای بیشتر سیاسی، در مواردی با علنی کردن تناقضات و اشتباهات آژانس، اشکالات قانونی و حقوقی پیگیری موضوعات ارائه شده توسط سرویس های امنیتی کشورهای غربی به ویژه رژیم صهیونیستی را برجسته و نمایان کرده ایم. البته موفقیت بیشتر در این راستا مستلزم بسیج کشورهای همفکر برای اعمال تغییرات لازم در روش های رسیدگی آژانس به ویژه در حوزة اتهامات بی پایه و اساس این سرویس هاست که با اهداف سیاسی دنبال می شود.

صالحی در پاسخ به این که ایران در مذاکرات هسته ای جاری تا چه حد توانسته است موضوع بازگشت پرونده از شورای امنیت به آژانس، لغو قطعنامه ها و حذف تحریم ها به سود خود پیش ببرد افزود: هنوز زمان نتیجه گیری در این باره فرا نرسیده است. مذاکرات به مراحل پایانی خود نزدیک می شود و طرف مقابل در طول این مذاکرات متوجه شده است که ادامه فشارها در قالب های مختلف از جمله اعمال تحریم راه به جایی نخواهد برد. به عبارت دیگر، ارجاع به ناحق پروندة هسته ای کشورمان به شورای حکام و شورای امنیت با اهداف سیاسی و به منظور ایجاد فشار بر ایران دنبال می شد. ناموفق بودن این تجربه برای تغییر در روش چند سال گذشته آنان به نظر ما کفایت می کند.

وی درباره مشکلات ایران با آژانس در درز اطلاعات ارائه شده هم گفت: آژانس در قراردادهای پادمانی خود با آژانس متعهد می شود که اطلاعات طبقه بندی دریافت شده از آنان را محفوظ نگاه دارد. در عین حال بخش های مهمی از این اطلاعات را در مراحل مختلف بویژه قبل از جمع بندی نهایی مدیرکل در اختیار اعضاء قرار می دهد و به نظر می رسد بخش مهمی از اطلاعات از طریق همین اعضاء به بیرون راه پیدا می کند. متأسفانه آژانس در چنین مواقعی، حساسیت لازم را از خود نشان می دهد و به گونه ای رفتار می کند که جسارت برخی از اعضا در عدم رعایت موازین حقوقی، بیشترمی شود. این در حالی است که آژانس حاضر نیست مدارک اتهامی را در اختیار کشوری که به آن اتهام وارد کرده است.

معاون رئیس جمهوری در پاسخ به این که چرا دستاوردها و طرح های سازمان انرژی اتمی برای استفاده صلح آمیز چندان بازتاب داخلی نداشته است گفت: ضروری است در زمینه کاربردهای مختلف این صنعت علاوه بر حوزه انرژی و برق به ویژه در بخش های پزشکی و بهداشت، کشاورزی و دامداری و نیز صنعت اطلاعات بیشتری به ملت شریف داده شود، در عین حال فکر می کنیم کار فشرده و گسترده ای نیز می بایست برای اطلاع رسانی به خارج از مرزها به ویژه در منطقه صورت گیرد چه این که طرف مقابل در راستای طرح های ایران هراسی خود تلاش کرده است اطلاعات غلطی درباره پیشرفت های کشورمان در حوزه صنعت هسته ای منتشر کند.

وی در پایان اعلام کرد که در بیستم فروردین ماه 1394 چندین دستاورد جدید صنعت هسته ای رونمایی خواهد شد و امیدواریم با رونمایی از این پیشرفت ها باعث خوشحالی ملت و مقام معظم رهبری و شادی ارواح شهدا به ویژه شهدای هسته ای کشورمان شویم.
 

نظر شما :