روسیه و چین قطعنامه علیه یمن را وتو می‌کنند

۳۰ بهمن ۱۳۹۳ | ۰۳:۳۲ کد : ۱۹۴۴۴۲۸ سرخط اخبار
یک کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر اینکه اگر شورای امنیت علیه یمن قطعنامه ای صادر کند حتما با وتوی روسیه و چین مواجه می شود، گفت: شورای همکاری خلیج فارس به دنبال این است که حکومت شاهنشاهی همچنان پابرجا باشد.

حسین شیخ الاسلام کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با خبرگزاری فارس، با اشاره به دخالت شورای همکاری خلیج فارس در امور یمن و درخواست برای دخالت نظامی در این کشور بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل اظهار داشت: آنها باید اجازه دهند که ملت یمن خودشان برای سرنوشت شان تصمیم بگیرند.

شیخ الاسلام ضمن محکوم کردن دخالت شورای همکاری خلیج فارس در امور یمن، ادامه داد: این کشورها شاهنشاهی هستند و از این رو از هر نوع دموکراسی و مردم سالاری می ترسند و مَثَل آنها مَثَل جن و بسم الله است که هرکجا حضور مردمی باشد نمی توانند تحمل کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: شورای همکاری خلیج فارس به دنبال این است که حکومت شاهنشاهی همچنان پابرجا باشد اما با دخالت این شورا، یمن تحت فشار قرار نمی گیرد.

وی با تاکید بر اینکه اگر شورای امنیت علیه یمن قطعنامه ای صادر کند حتما با وتوی روسیه و چین مواجه می شود، تصریح کرد: همکاری ملت سوریه، ایران و گروه های مردمی مقاومت در جهت استقلال، آزادی و مردمسالاری در سوریه موثر بود.

شیخ الاسلام با بیان اینکه انقلابیون یمن در مقابل داعش می جنگند، ادامه داد: هدف اصلی سلطه گران از جمله آمریکا، اسرائیل و حکومت های شاهنشاهی عربی این بود که می خواستند بدون رقیب سرنوشت دریای استراتژیک مدیراترانه را در دست بگیرند که موفق نشدند لذا این همکاری در تعیین نقش مردم در حق سرنوشت شان موثر است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در تشریح علل مخالفت روسیه و چین با قطعنامه ضد یمنی گفت: این درسی بود که روسیه و چین در عدم مقابله با قطعنامه ای بدست آوردند که به آمریکا و ناتو در لیبی اجازه دخالت نظامی داد و آنها این بار ارزش استراتژیک باب المندب و علت مخالفت شورای همکاری خلیج فارس را می دانند و متوجه اند که این شورا به خاطر اهداف پست با حرکت مردمی مخالفت می کنند.

کلید واژه ها: شورای همکاری خلیج فارس خاورمیانه کارشناس مسائل خاورمیانه شاهنشاهی روسیه و چین مسائل خاورمیانه


نظر شما :