کاهش ۵٠ درصدی صدور ویزا برای ایرانی ها

۳۰ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۷:۳۱ کد : ۱۹۴۴۴۶۱ سرخط اخبار
«عربستان فرآیند صدور ویزا برای حجاج را با مشکل رو به رو کرده است، تقریبا به راحتی قبل برای مردم ویزا صادر نمی شود و این میزان به نصف کاهش پیدا کرده است.» این صحبت های مهدی یکی از کسانی است که آژانس مسافرتی دارد و خبر از مشکلات جدی برای صدور ویزای ایرانیان می دهد.
 
او در ادامه به «اعتماد» گفت: «ما قراردادهای زیادی با هتل ها و خطوط هوایی داریم که براساس میزان مسافر این قرار دادها منعقد شده اند اما اگر این روند این گونه پیش رود کاملا ضرر خواهیم کرد.» رضا یکی دیگر از مدیران آژانس های مسافرتی است. او کاملا از این اتفاق طی دو هفته گذشته تا امروز ابراز تعجب می کند و می گوید: تقریبا کمتر از نصف کسانی که ما برای ویزای آنها اقدام کردیم با مشکل صدور ویزا مواجه شده اند، البته بعضی از مسوولان گفته اند که ضرر و زیان این اتفاق به عهده خود عرب هاست و ما نباید هیچ ضرری را قبول کنیم، اما با ادامه این روند ما هم متضرر خواهیم شد و اصلا ممکن است شرایط خیلی بدتر هم شود.»
 
شرکت های سعودی ضرر می کنند نه ایران
 
این اتفاقات در حالی رخ داده است که پس از مرگ ملک عبدالله پادشاه عربستان یکی از مسوولان کشور از این اتفاق ابراز خوشحالی کرده بود و بلافاصله پس از این اظهارنظر مقامات کشورهای عربی واکنش نشان دادند. ٢٧ بهمن، مهندس سعید اوحدی، معاون وزیر و رییس سازمان حج و زیارت از کاهش صدور روادید عمره در روزهای اخیر خبر داد و گفت: متاسفانه طی چند روز اخیر شاهد کاهش جدی در صدور روادید از سوی کنسولگری های عربستان در تهران و مشهد بودیم که این کاهش در یکی، دو روز گذشته به کمتر از ٥٠ درصد رسیده است، طبیعی است اگر این روال ادامه پیدا کند با مشکل جدی در اعزام زایرین مواجه خواهیم شد.
 
با توجه به اینکه قراردادهای عمره هفت شرکت سعودی به تایید وزارت امور خارجه و  وزارت حج عربستان و کنسولگری عربستان در ایران رسیده است و شرکت های سعودی عدد قراردادها و تعداد زایرین را به تایید وزارت حج عربستان رسانده اند، طبیعتا شرکت های سعودی و وزارت حج عربستان متعهد به تامین روادید زایرین عزیز هستند و هر گونه خسارت احتمالی هم بر عهده شرکت های سعودی خواهد بود. اوحدی در ادامه درباره زمان سفرهای حج عمره ایرانیان عنوان کرد: دوره اول ثبت نام عمره که از ١٦ آذرماه شروع و تا ٢٠ اسفندماه ادامه خواهد داشت، در دور اول ٣٣٠ هزار زایر برای تشرف ثبت نام کرده اند که تاکنون حدود ٢٤٠ هزار زایر به سفر عمره مشرف شده اند و دور دوم اعزام ها هم از ٢١ اسفند ماه آغاز و تا ٢٦ خردادماه ادامه خواهد داشت.
 
حقوق حجاج را در نظر نمی گیرند
 
میثم، رییس تورهای مسافرتی زیارتی است، او در این باره می گوید: «در این شرایط باید کنسولگری ایران و وزارت خارجه همکاری های لازم را برای از بین بردن این مشکلات داشته باشند، زیرا خیلی از زایرینی که برای بار اول می خواهند بروند این روزها بسیار ناراحت هستند و با مشکلات زیادی رو به رو شده اند. البته که شرکت ها و تورهای عربستانی هم در این گونه اقدامات ضرر خواهند کرد اما این اختلافات باید در سطح کلان از بین برود. «اما در ادامه اوحدی ابراز امیدواری کرد با پیگیری وزارت خارجه و مساعدت کنسولگری های عربستان مشکل کاهش صدور ویزا حل شده و به حالت اولیه خود برگردد و شاهد روند طبیعی صدور ویزا باشیم تا اعزام زایرین در موعد مقرر انجام شده و با مشکل مواجه نشویم.  
 
آقای حسینی یکی از کسانی است که هنوز جوابی برای ویزای او از سمت سفارت عربستان نیامده و برای نخستین بار می خواسته به حج برود. او درباره اتفاقات اخیر میان ایران و عربستان می گوید: «مدت زمان زیادی در انتظار این سفر بودم و  امیدوارم که مسوولان با هماهنگی های لازم با عربستان این مشکل حجاج ایرانی را هر چه زودتر برطرف کنند زیرا همیشه عربستان زمانی که بر سر مسائل سیاسی با کشور ها به مشکل می خورد بحث حج را برای آنها محدود می کند.» اوحدی در خصوص روند ثبت نام های حج تمتع نیز گفت: خوشبختانه براساس برنامه ریزی های بسیار خوبی که امسال صورت گرفته تمامی متقاضیان تشرف برای حج سال ٩٤، بر اساس اولویت های اعلام شده ثبت نام خودشان را انجام داده اند. فقط در بعضی از استان ها به صورت خیلی محدود ظرفیت خالی وجود دارد که ان شاءالله در سمینار مدیران استان ها که برگزار می شود آن ظرفیت های محدود هم اعلام خواهد شد. اما در پایان محمد که با ویزای او موافقت نشده است، می گوید: «من اعتراض خودم را به سفارت عربستان برای بررسی مجدد فرستادم اما واقعا من آرزوی این سفر را دارم و می خواهم که هر چه زودتر مشکلات سیاسی میان ایران و عربستان درست شود. از این اتفاق همه ضرر می بینند و این ماجرا زایل کردن حقوق مردم است.»


 

کلید واژه ها: حج ویزا عمره اوحدی زایرین با مشکل


نظر شما :