ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از کشف باند قاچاق کودک در شلمچه تا تلاش کامرون برای تحریم سویفت روسیه

۰۷ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۴۴۶۹۸ اخبار اصلی اروپا خاورمیانه
کشف باند قاچاق کودک در شلمچه، تلاش کامرون برای تحریم سویفت روسیه، پیوستن هزاران جوان ترک به داعش، ربوده شدن شهروند امریکایی در نیجریه، ارتباطات تازه سازمان امنیت مصر با سوریه، تلاش مصر برای رابطه با حزب الله و طرح تازه امنیتی برای بغداد از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از کشف باند قاچاق کودک در شلمچه تا تلاش کامرون برای تحریم سویفت روسیه

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

جمع آوری امضا در مجلس برای تصویب قانون پایتخت اقتصادی

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عراق خبر داد که نمایندگان مجلس در حال جمع آوری امضا برای تصویب قانون تعیین بصره به عنوان پایتخت اقتصادی عراق هستند.

به گزارش پایگاه خبری الفرات نیوز، برهان المعموری گفت که استان بصره از بسیاری از امکانات خود محروم مانده و فراخوان رئیس جمهور عراق به تصویب قانون پایتخت اقتصادی گامی در مسیر صحیح است.

او افزود که رویکرد تصویب این قانون در میان نمایندگان ایجاد شده و برای این موضوع مشغول جمع آوری امضا هستیم.

پنج سال پیش سیدعمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در سفری به استان بصره به منظور بهبود اوضاع خدماتی و عمرانی استان طرح تعیین بصره به عنوان پایتخت اقتصادی را مطرح کردند که اخیراً رئیس جمهور عراق در سفر به بصره آن را قانونی مناسب دانسته است.

 

کشف باند قاچاق کودک در شلمچه

یک منبع مطلع از کشف باند قاچاق کودکان در استان بصره و انتقال آن ها از مرز شلمچه خبر داد.

به گزارش الفرات نیوز، نیروهای امنیتی عراق پس کسب اطلاعات دقیق امنیتی توانستند این باند را شناسایی و اعضای آن را دستگیر کنند.

این گزارش افزوده که این افراد از طریق مرز شلمچه در استان بصره کودکان را به کشورهای خارجی قاچاق می کرده اند.

 

پیوستن هزار جوان ترک به داعش

معاون نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که تاکنون هزار جوان از این کشور به تکفیری های داعش پیوسته اند.

بولنت آرینچ معاون نخست وزیر ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد که نزدیک به هزار جوان ترک، اخیرا به داعش پیوسته اند.

به گزارش شبکه خبری المیادین، به نوشته رسانه های ترکیه، معاون نخست وزیر ترکیه با اشاره به اقدام داعش در فریب دادن جوانان گفت که تنها از کشورهای اروپایی، آمریکایی  به داعش نمی پیوندند بلکه نزدیک به هزار جوان ترک، اخیرا به این گروه پیوسته اند.

وی افزود: ما عمیقا از این بابت ناراحتیم و متاسفانه طرح های زیادی برای هدف قرار دادن جوانان ما وجود دارد و دشمنان داخلی و خارجی زیادی می خواهند از این جوانان سوء استفاده کنند.

آذرماه گذشته، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه کشور ترکیه در گزارشی رسمی اعلام کرد تا کنون 600 شهروند ترک به داعش پیوسته اند که بیش از 100 نفر آنها در درگیری ها کشته شدند.

 

طرح تازه امنیتی در بغداد

 

وزیر کشور عراق از آغاز طرح تازه امنیتی در بغداد خبر داد و افزود که این طرح مایه امنیت و ثبات بیشتر در پایتخت خواهد شد.

به گزارش روزنامه الصباح، چاپ بغداد او در دیدار با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، در اربیل ضمن بررسی پرونده امنیتی کشور و روند مبارزه با تروریسم گفت که باید از پیروزی های نیروهای ملی عراق در این جنگ بیشترین استفاده را بکنیم.

او گفت که باید همکاری های امنیتی دولت ایالتی کردستان با دولت مرکزی افزایش پیدا کند و خبر داد که طرح امنیتی تازه ای در مناطقی از بغداد اجرا خواهد شد که آرامش بیشتر برای شهروندان تأمین خواهد کرد.

 

ارتباط گرفتن سازمان امنیت مصر با دمشق

روزنامه العرب، چاپ لندن گزارش داد که سازمان امنیت مصر برای مبارزه با گروه های تروریستی تغییر رویه داده و به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه متمایل شده است.

بنا به این گزارش اخیرا هیئتی از سازمان امنیت مصر جهت همکاری و توسعه ارتباطات برای مبارزه با گروه های تروریستی وارد دمشق شده و گفته است که می خواهد روابط خود را با دمشق به حالت عادی باز گرداند.

العرب همچنین می نویسد شخص عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر نسبت به ارتباط گرفتن با بشار اسد ابراز تمایل کرده و نهاد ریاست جمهوری این کشور کار نزدیکی به دمشق را بر عهده گرفته است. به نوشته العرب لحن مطبوعات مصری نیز به بشار اسد متمایل شده و اکنون در رسانه ها و روزنامه های مصری به صراحت از او دفاع می کنند.

 

ارتباط گرفتن سازمان امنیت مصر با حزب الله

روزنامه العرب، چاپ لندن گزارش داد که دولت مصر اخیرا ارتباطاتی را با حزب الله لبنان برقرار کرده و تصمیم دارد از تجربیات این حزب برای مبارزه با داعش و گروه های تکفیری و بنیادگرا کمک بگیرد.

بنا به این گزارش تشدید بحران داعش برای مصر و افزایش ناامنی ها در این کشور مصری ها را بر آن داشته تا با گروه های شبه نظامی ای که تجربه جنگ با داعش دارند ارتباط برقرار کنند که از جمله مهمترین این گروه ها حزب الله است که از ابتدای بحران سوریه در کنار بشار اسد ایستاده و با گروه های شبه نظامی و تروریستی جنگیده و توانسته است بسیاری از مناطق سوریه را از وجود داعش و عناصر وابسته به آن پاکسازی کند.

 

کامرون به دنبال تحریم سویفت روسیه

دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا گفت که در صورتی که مسکو بر فروپاشی اوکراین پافشاری کند احتمال دارد روسیه را از سامانه سویفت بین بانکی اخراج کنیم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی همچنین گفت: «در صورتی که تحول بزرگی در نیروهای جدید حامی مسکو پیش نیاید و نیروهای روسی از خاک اوکراین خارج نشوند اتحادیه اروپا با تحریم های شدید نسبت به رفتارهای روسیه واکنش نشان خواهد داد. در همین چارچوب تحریم سویفت روسیه می تواند حرکتی بسیار منطقی باشد.»

در ماه سپتامبر نمایندگان اتحادیه اروپا خواستار فکری برای اعمال تحریم های بانکی علیه روسیه به دلیل تشدید بحران اوکراین شده بودند.

 

صدور حکم بازداشت برای رهبر مخالفان بنگلادش

دستگاه قضایی بنگلادش علیه خانم خالده ضیا، رهبر مخالفان بنگلادش حکم بازداشت صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خالده ضیا متهم است که در دادگاه برای ادای پاره ای توضیحات درباره قضایای مرتبط با فساد حاضر نشده در حالی که کشور شاهد خشونت های شدید سیاسی است.

سناء الله میا، وکیل خانم ضیا گفت که ابو احمد، قاضی دادگاه مبارزه با فساد حکم بازداشت ضیاد را صادر کرده است.

 

ربوده شدن شهروند امریکایی در نیجریه

افراد مسلح یک شهروند امریکایی را که در یکی از گروه های تبلیغ مسیحیت فعالیت می کرده در مرکز نیجریه ربودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پلیس نیجریه در این باره گفت که احتمالا ربایندگان بابت آزادی این شهروند طلب فدیه کنند.

سولا کولینز ادیبایو، سخنگوی ایالات کوجی در این باره گفت: «این شهروند ساعت 10 روز دوشنبه توسط افراد مسلح ربوده شد.»

به گفته وی افراد مسلح ناشناس با حمله به مدرسه ای که این فعال مسیحی در آن کار می کرده و اقدام به بازداشت او کردند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: بصره مصر سازمان امنیت مصر عراق سوريه روسيه


نظر شما :