اوجالان خواستار خلع سلاح پ‌ک‌ک شد

۱۰ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۶:۲۴ کد : ۱۹۴۴۸۱۳ سرخط اخبار
عبدالله اوجالان، رهبر زندانی حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک ) از هواداران خود خواست سلاح ها را به زمین بگذارند و به جنگ مسلحانه 30 ساله با دولت مرکزی پایان دهند.

به گزارش پرس تی وی در پیام اوجالان که یک نماینده کرد پارلمان ترکیه آن را یک نشست خبری با معاون نخست وزیر ترکیه خواند، اوجالان از اعضای حزب کارگران کردستان خواست در بهار نشستی فوق العاده برگزار کنند و برای خلع سلاح «تصمیمی استراتژیک و تاریخی بگیرند.»

اوجالان در این پیام گفت ما پس از 30 سال جنگ اکنون به سوی صلحی پایدار می رویم و هدف اصلی ما «رسیدن به یک راه حل دموکراتیک است.»

این نخستین بار بود که پیام عبدالله اوجالان به طور زنده از تلویزیون ترکیه و در حضور یکی از مقام های بلندپایه این کشور خوانده شد. خواندن پیام اوجالان نشان دهنده موضع روشن دولت آنکار برای حل و فصل دهه ها اختلاف و درگیری با کردهای ترکیه است.

در واکنش به این پیام، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، از آن استقبال و بر اهمیت اجرای آن تاکید کرد.

اردوغان در یک نشست خبری گفت که خلع سلاح کردها خواسته مهم دولت ترکیه بوده و آنکار منتظر شنیدن چنین پیامی بوده است.

رئیس جمهوری ترکیه ابراز امیدواری کرد نیروهای پ ک ک از این خواسته عبدالله اوجالان پیروی کنند و گام های لازم را بردارند. وی تاکید کرد «آن هایی که باید سلاح های خود را زمین بگذارند، اعضای این سازمان تروریستی هستند»، اما اگر فکر می کنند که نیروهای امنیتی ما باید خلع سلاح شوند «خیالی خام است.»

احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه نیز در اظهار نظری جداگانه، بیانیه عبدالله اوجالان را ستود و گفت «زبان خشونت باید به پایان راه خود برسد.»

عبدالله اوجالان که جزیره امرالی در دریای مرمره زندانی است به عنوان شاخص ترین چهره شورشیان کرد ترکیه شناخته می شود. در درگیری های سه دهه اخیر نیروهای پ ک ک با دولت مرکزی ترکیه بیش از 40 هزار نفر کشته شده اند.

اوجالان سال ۲۰۱۳ نیز پس از چند ماه مذاکره مخفیانه با دولت ترکیه خواستار آتش بس شد و از نیروهای این گروه خواست تا به پایگاه های خود در شمال عراق برگردند. اما تلاش ها برای آتش بس پس از آن شکست خورد که کردها دولت آنکارا را به خودداری از انجام اصلاحاتی که وعده داده بود متهم کردند.  

اوجلان این پیام را پس از آن فرستاد که هیاتی از حزب دموکراتیک خلق های ترکیه پیش از دیدار روز جمعه با او در زندان، با رهبران پ ک ک دیدار کرده بودند.
 

کلید واژه ها: اوجالان عبدالله اوجالان


نظر شما :