شکست نخست‌وزیر اسرائیل در ارائه راه‌حل جایگزین برای توافق هسته‌ای

نتانیاهو حرف تازه ای ندارد

نگرانی های کنونی در مورد توافق هسته ای بیشتر به این مسئله باز می گردد که میزان گریز هسته ای در سال های پایانی اجرای توافقنامه چند مرحله ای، از یک سال به دو تا سه ماه کاهش خواهد یافت.
نتانیاهو حرف تازه ای ندارد

نویسنده: تحریریه نشریه تایمز آو اسرائیل و خبرگزاری فرانسه

دیپلماسی ایرانی: در حالی که تنها چند روز تا برنامه سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در جلسه مشترک کنگره با موضوع مخاطرات توافق بد هسته ای با ایران باقی مانده، مقامات دولت اوباما روز جمعه در دفاع از روند گفتگوها اعلام کردند نخست وزیر اسرائیل که مخالف حصول توافق است، توان ارائه راه حل جایگزین را ندارد.

به گزارش نشریه نیویورک تایمز، مقامات ارشد دولت آمریکا روز جمعه در گفتگو با خبرنگاران اعلام کردند حصول توافقی که بی عیب و نقص نیست، اما در مقابل ایران را به محدودسازی برنامه هسته ای و متوقف ساختن موقتی فعالیت هایی که احتمالا به دستیابی به بمب هسته ای منجر می شود ترغیب کند، نسبت به فروپاشی گفتگوها که ممکن است ایران را به تلاش برای دستیابی به بمب اتم تشویق نماید، ارجحیت دارد.

مقامات آمریکا این اظهارات را تنها چند روز پیش از برنامه سفر مناقشه آمیز نتانیاهو به واشنگتن بیان کردند و این در حالی است که به رغم مخالفت های کاخ سفید، نخست وزیر اسرائیل تصمیم دارد روز سه شنبه در مورد اینکه چرا تلاش برای حصول توافق با ایران را اقدامی نامناسب می داند در جلسه مشترک کنگره سخنرانی کند. کاخ سفید بر این باور است که سفر نتانیاهو به واشنگتن و سخنرانی وی در کنگره در روند گفتگوها اختلال ایجاد خواهد کرد و از سوی دیگر سخنرانی نتانیاهو را در جلسه کنگره در آستانه انتخابات در اسرائیل اقدامی نسنجیده و نامناسب می داند.

یک مقام آمریکایی در گفتگو با روزنامه نیویورک تایمز تصریح کرد: «در صورت حاصل نشدن توافق هسته ای، گزینه جایگزین از بین رفتن امکان بازرسی ها (نظارت بر فعالیت هسته ای ایران) خواهد بود و ایران بیش از هر زمان دیگری به تولید مواد مورد نیاز برای ساخت یک سلاح هسته ای نزدیک خواهد شد.»

با این حال به گزارش نیویورک تایمز، نگرانی های کنونی در مورد توافق هسته ای بیشتر به این مسئله باز می گردد که میزان گریز هسته ای در سال های پایانی اجرای توافقنامه چند مرحله ای، از یک سال به دو تا سه ماه کاهش خواهد یافت. (گریز هسته ای یک ساله یکی از خواسته های اولیه آمریکا در هر گونه توافق حاصله محسوب می شود.)

مقامات همچنین تا کنون در مورد این که ایران چه زمانی و چگونه بایستی به سوالات آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته ای خود پاسخ دهد، هیچ گونه اطلاعات مشخصی ارائه نکرده اند.

مقامات آمریکایی روز جمعه و در آستانه دور جدید مذاکرات، فهرستی اجمالی از خواسته های خود را در هر گونه توافق قابل حصول اعلام کردند.

در این حال مقام آگاه آمریکایی در گفتگو با نیویورک تایمز تصریح کرد: «ما پیشرفت قابل توجهی (در گفتگوها) داشتیم. اکنون به جایی رسیده ایم که ایران می بایست تصمیم سیاسی مهمی بگیرد و با انعطاف پذیری لازم برای حاصل شدن توافق، موافقت کند.»

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا این هفته به سوئیس باز خواهد گشت و بار دیگر با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار خواهد کرد.

سی و یکم ماه مارس به عنوان مهلت نهایی برای چارچوب سیاسی توافقنامه تعیین شده است و مذاکره کنندگان پس از آن تا مهلت حصول توافق نهایی و جامع تا مهلت سی ماه ژوئن برای مشخص کردن جزئیات فنی توافقنامه تلاش خواهند کرد.

یک مقام دیگر دولت آمریکا فهرست اجمالی از مواردی ارائه کرد که واشنگتن در دستیابی به آنها جدیت دارد:

  • نباید به ایران اجازه داده شود در رآکتور آب سنگین اراک پلوتونیم قابل استفاده در تولید سلاح هسته ای تولید کند.

مقام آمریکایی در این باره گفت: « اکنون در مورد این مسئله گفتگو می کنیم که ایران چطور می تواند در رآکتور اراک تغییراتی ایجاد کند تا این رآکتور برای مقاصد دیگر قابل استفاده باشد.»

  • ایران نباید از تاسیسات هسته ای فوردو برای غنی سازی اورانیوم استفاده کند؛ بدین ترتیب، تنها تاسیساتی که امکان غنی سازی در آن در ایران وجود خواهد داشت، تاسیسات هسته ای نطنز خواهد بود.

اورانیوم غنی شده در سطوح بالا می تواند در ساخت بمب هسته ای مورد استفاده قرار گیرد.

  • در هر توافق احتمالی باید از این مسئله کسب اطمینان شود که ایران یک سال تا تولید و ذخیره مواد مورد نیاز برای تولید بمب اتم فاصله داشته باشد. (گریز هسته ای یک ساله)
  • ایران می بایست شمار سانتریفوژهای فعال و ذخایر اورانیوم غنی شده خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
  • ایران می بایست با بازرسی تاسیسات هسته ای، تاسیسات غنی سازی، معدن های اورانیوم و تاسیسات شک برانگیز خود موافقت کند.
  • آمریکا به دنبال توافقی است که در آن تسهیل و لغو تحریم های بین المللی اعمال شده علیه ایران به تدریج و به صورت مرحله ای انجام شود.

مقام آمریکایی تصریح کرد: «ما همچنین بر این مسئله اصرار داریم که اگر ایران توافقنامه را نقض کند، امکان اعمال مجدد تحریم ها وجود دارد.»

منبع: تایمز آو اسرائیل / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: توافق هسته اي سخنراني نتانياهو در كنگره گريز هسته اي


نظر شما :