در سایه رویارویی غیر مستقیم تهران و آنکارا در عراق و سوریه

توطئه جنگ ایران و ترکیه چقدر جدی است؟

۱۹ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۳:۵۶ کد : ۱۹۴۴۸۳۵ خاورمیانه یادداشت
نویسنده خبر: مرسی عطا الله
مرسی عطاالله در الاهرام می نویسد: از آن جا که ترکیه بی‌محابا و علنا از داعش حمایت می‌کند و رابطه‌ای دو جانبه میان آنکارا با داعش وجود دارد، می‌توان گفت توطئه‌ای در کار است تا جهنمی فراگیر به وجود آید که در دل آن جنگ اسلامی – اسلامی نهفته است!
توطئه جنگ ایران و ترکیه چقدر جدی است؟

دیپلماسی ایرانی: این آتش سوزانی که در سرزمین های عربی سال ها است شعله ور شده در حقیقت ابزارهای منطقه ای برای تمهیدات یک جنگ فراگیر است که می تواند آتش جنگ منطقه ای بزرگی را میان ترکیه و ایران زیر پرچم جنگ سنی – شیعی شعله ور کند.

این چیزی است که این روزها در میان اعراب زیاد درباره آن صحبت می شود. بهانه آن هم تحولاتی است که در خاک عراق و سوریه وجود دارد، رفتارهایی که داعش در این دو کشور انجام می دهد و تلاش های آن برای بسط نفوذ خود در این دو کشور که با حمایت ترکیه همراه است واکنش ایران را در بر داشته است. تهران اقدام به گسیل داشتن نیروهای خود به همراه نیروهای نظامی حزب الله کرده و تلاش دارد جلوی رفتارهای خصمانه داعش را بگیرد و اجازه ندهد نفوذ آن بیش از این گسترش یابد. از آن جا که ترکیه بی محابا و علنا از داعش حمایت می کند و رابطه ای دو جانبه میان آنکارا با داعش وجود دارد، می توان گفت توطئه ای در کار است تا جهنمی فراگیر به وجود آید که در دل آن جنگ اسلامی – اسلامی نهفته است!

من نمی خواهم بگویم اطلاعاتی دارم که تحلیل مرا ثابت می کند اما بر اساس برداشت ها و نشانه هایی که در منطقه وجود دارند و بعد از افشای دروغ بزرگ بهار عربی که به اسم ایجاد دموکراسی برای کشورهای منطقه آنها را وارد جنگ های داخلی کرد و به جای بسط و گسترش عدالت اجتماعی فقر و گرسنگی و بیکاری را تحمیل کرد و در برخی کشورها حکومت های تندروی اسلامی را جایگزین حکومت های استبدادی و سرکوبگر کرد، می توان این گونه برداشت کرد که جنگی غیر مستقیم وجود دارد که می تواند این جنگ تبدیل به جنگی مستقیم شود.

برای این که بتوانم این دیدگاه شخصی خود را ثابت کنم به اظهارات جورج بوش پسر، رئیس جمهوری سابق امریکا بعد از پایان نخستین نشست شورای امنیت ملی امریکا بر سر چگونگی تعامل با حملات 11 سپتامبر 2001 اشاره می کنم که گفت: «طرح اصلی ما این است که آنها را به سمتی هدایت کنیم که خودشان با خودشان بجنگند.» این اظهار نظر موجی از خشم را در آن موقع ایجاد کرد. در آن موقع بسیاری از کسانی که در داخل امریکا صاحب نظر هستند، می گفتند که این اظهارات از روی جهل و کم تجربگی رئیس جمهور بوش ایراد شده و به دنبال آن دیدیم که دیگر این اظهار نظر «تکان دهنده» از سوی خبرگزاری ها و رادیوهای امریکایی تکرار نشد!

به اعتقاد من آن چه در سرزمین های عربی می گذرد و آتشی که به جان و مال مردم افتاده با نیت گسترش وحشت و آشوب است و می خواهد درگیری ها گسترش یابد و تجزیه و تقسیم بندی های داخلی در تمامی طیف ها را هدف قرار داده است. این کارها می تواند کوره های آدم سوزی مذهبی را شعله ور کند و جنگ به تاخیر افتاده میان ایران و ترکیه را سبب شود که ظاهرا آخرین مرحله بازبینی نقش خاورمیانه جدید است!

امیدوار هستیم که آن چه در بالا گفتم به طور جدی در دیدارها و نشست های کشورهای مختلف خاورمیانه و در کنگره های مختلف مطرح شود تا از فجایع احتمالی دور شویم و خدا به ما رحم کند!

حرف آخر این که:

«عقلای دوست و دشمن کنار هم بنشینند و عقل هایشان را روی هم بگذارند تا توطئه دشمنان اسلام خنثی شود!»

 

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: جمعه 15 اسفند 1393 / انتشار مجدد: سه شنبه 19 اسفند 1393

مرسی عطا الله

نویسنده خبر

مرسي عطا الله، روزنامه‌نگار و تحليلگر مشهور مصري است كه معاون اسبق سخنگوي ارتش مصر و رئيس اسبق شوراي اداري روزنامه الاهرام بوده است.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ايران و تركيه خاورميانه رجب طيب اردوغان


( ۱۳ )

نظر شما :