ظریف: کم نگذاشته‌ام

۲۳ اسفند ۱۳۹۳ | ۲۰:۰۲ کد : ۱۹۴۵۲۶۹ سرخط اخبار
سال ٩٣ برای محمدجواد ظریف سال انتقادهای تند و تیز و توضیح دادن های بی شمار بود.

روزنامه اعتماد با این مقدمه در ادامه می نویسد: سال تلاش برای به مقصد توافق رساندن پرونده ای که در نخستین ماه های حضور وی در راس سکان وزارت امور خارجه کشورمان به امضای توافقنامه موقت ژنو منتهی شده بود.

سال دو بار تمدید مذاکرات هسته ای ایران و همزمان افزایش رفت و آمدهای دیپلماتیک مقام های عالیرتبه منطقه ای و فرامنطقه ای به ایران. سال گفت وگوهای فشرده هسته ای با امریکا و البته تحمل انتقادهای فراوان منتقدان داخلی در خصوص سبک و سیاق این مذاکرات.

گفت وگو با آقای وزیر در بازه زمانی دو هفته مانده به پایان سال جاری انجام گرفت. در روزهایی که وی به کرات در خصوص پرونده هسته ای ایران و دورنمای توافق با رسانه های متفاوت داخلی و خارجی گفت وگو کرده بود. شاید به دلیل همین تنوع بود که پرسش های «اعتماد» از ظریف به حال و هوای شخصی وی اختصاص یافت.

محمد جواد ظریف در این گفت وگو با نگاهی به کارنامه کاری خود در یک سال و نیم گذشته تاکید می کند شرایطی که امروز در آن قرار دارد چندان در ابتدای راه برای وی ناشناخته نبوده و حتی برخی توفیق هایی که ایران در عرصه بین المللی در این مدت کسب کرده مقداری بیش از حد توقع وی هم بوده است. رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به اینکه رای مردم در انتخابات سال ٩٢ مهم ترین عامل تغییر نگاه بین المللی به ایران بود تاکید می کند که خودباوری اصلی ترین صفتی است که می تواند برای دستگاه تحت مدیریت خود در دولت یازدهم از آن نام ببرد.

وی گفت: اصلی ترین هدف من این بود که موقعیت جمهوری اسلامی و موقعیت ایرانی را در دنیا اعتلا ببخشم. ظریف در مقام مقایسه سال ٩٢ با ٩٣، تاکید می کند حرکتی که ایران در سال ٩٢ شروع کرد تا حد قابل توجهی عامل ناباوری و غیرقابل پیش بینی بودن را در دنیا داشت و به همین دلیل توانست خیلی سریع موفق شود.

وی با بیان اینکه هیچ توافقی نه برای ایران و نه برای طرف مقابل توافق قرن نیست، تاکید کرد که هیچ توافقی تمام خواسته های یک طرف از مذاکرات را در خود جا نداده است.

وی با اشاره به اینکه در سال ٩٣ هم مانند سال ٩٢ لحظه های سخت بی شماری داشته است تاکید کرد که با وجود حجم بالای کار و البته انتقادهای بی شمار از خود همواره تلاش کرده است که نیمه لبخندی بر چهره داشته باشد هرچند شاید در سال گذشته فشار داخلی در چهره وی نمود داشته است. وی بیان کرد که تمام تلاش خود را برای وزارت خارجه انجام داده ام و کم نگذاشته ام.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران باید یک سیاست خارجی داشته باشد، تاکید کرد که وی دستگاه های مختلف داخل دولت و داخل حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را بازوهای یک بدن می داند. ظریف با تاکید بر اینکه دنیا به این باور رسیده است که با فشار نمی توان با ایران کار کرد، گفت نمی توانم از طرف غربی ها قول دهم که عقلانی عمل بکنند.
 

کلید واژه ها: سال ۹۲ 92


نظر شما :