صادق خرازی:

غرب خود را از تحریم‌ها رها کند

۱۴ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۱:۴۱ کد : ۱۹۴۵۸۱۱ پرونده هسته ای گفتگو گام به گام تا توافق جامع
غرب در تار تحریم هایی که به زعم خود دور ایران تنیده، گرفتار شده است. آنها مدعی بودند که تحریم ها راهی برای تسهیل روند مذاکرات با ایران است، اما حالا که مذاکرات در حال نتیجه بخشی است، همین تحریم ها مانع از دستیابی به توافقی جامع و پایدار شده است.
غرب خود را از تحریم‌ها رها کند

دیپلماسی ایرانی: از لوزان سوئیس خبر می رسد که گره اصلی مذاکرات هسته ای همچنان موضوع لغو تحریم های ایران است. اینکه در نهایت غرب چه فرمولی را درباره تحریم های ایران در توافق هسته ای دنبال می کند؛ لغو یکباره یا رفع تدریجی؟

سیدمحمد صادق خرازی، سفیر اسبق ایران در سازمان ملل و فرانسه در گفت وگویی با «دیپلماسی ایرانی»، لغو کلیه تحریم های را جز خطوط قرمز ایران در مذاکرات هسته ای ارزیابی کرده و معتقد است غرب با این کار خود را از تار تحریم که گریبانش را گرفته رها می کند. 

منابع خبری در لوزان گزارش می دهند که تحریم ها و فعالیت های تحقیق و توسعه جزو مهمترین محورهای مذاکرات هسته ای است و اگر تحریم ها آنطور که ایران می خواهد، با سرعت لغو شود، شاید بقیه مسائل راحت تر قابل حل و فصل باشد. بنا بر ارزیابی شما ایران در این مقطع درباره تحریم ها با تسامح بیشتری برخورد خواهد کرد؟

تحریم ها خط قرمز ایران بوده و خواهد بود. تیم مذاکره کننده هسته ای ایران نیز تاکنون انعطاف های زیادی داشته اند، البته از هیچ یک از حقوق مسلم ملت ایران عقب نشینی نکرده اند ولی در مواردی که نیاز بوده تا سرعت توافق بیشتر شود، همکاری ها و انعطاف کافی را داشته اند. اما موضوع تحریم های ظالمانه علیه ایران که سال هاست گریبان ملت را گرفته، موضوعی نیست که بتوان با تساهل از آن عبور کرد یا اجازه داد که این رویه غیرقانونی ادامه یابد. تیم مذاکره کننده هسته ای ایران تاکنون ایستادگی خوبی در این زمینه داشته و امید است مقاومت آنها، طرف غربی را به کنار گذاشتن رویه سابق خود و لغو همه تحریم ها کند.

* شما معتقدید الان توپ در زمین 1+5 است؟

بله، قطعا. اهداف و خواسته ها ایران مشخص است؛ الان نوبت آمریکا و دیگر کشورهای 1+5 است که عقلانیت به خرج دهند و به جای پافشاری بر باقی ماندن تحریم ها، این رویه غیرقانونی را کنار گذاشته و همدلانه و با منطق دیپلماتیک، راه دستیابی به توافق هسته ای را هموار کنند. غرب در تار تحریم هایی که به زعم خود دور ایران تنیده، گرفتار شده است. آنها مدعی بودند که تحریم ها راهی برای تسهیل روند مذاکرات با ایران است، اما حالا که مذاکرات در حال نتیجه بخشی است، همین تحریم ها مانع از دستیابی به توافقی جامع و پایدار شده است.

پیشتر از شما نقل شده بود که گفته اید «اگر قرار است مذاکره ای انجام شود و تحریم ها برداشته نشود همان بهتر که مذاکره ای صورت نگیرد.» لغو تحریم ها را نتیجه نهایی مذاکرات و دستاورد آن می دانید؟

مقام معظم رهبری در ابتدای سال جاری در حرم مطهر رضوی فرمودند «رفع تحریم ها جزو موضوعات مذاکره است، نه نتیجۀ مذاکرات». این نکته هوشمندانه شاه بیت استراتژی ایران در مذاکرات هسته ای است. اینکه لغو تحریم های ظالمانه غرب نباید به مثابه امتیازی باشد که 1+5 به گمان خود بخواهند به ایران بدهند. این نشانه حسن نیت آنها خواهد بود که برای دستیابی به توافق، اول از همه خودشان و بعد ایران را از این تحریم ها دور کنند. من امیدوارم که این مهم در پرتو درایت رهبری و هوشمندی تیم مذاکره کننده هسته ای قابل دستیابی است و ایران در این مصاف بزرگ تاریخی سربلند بیرون خواهد آمد.

انتشار اولیه: یکشنبه 9 فروردین 1394 / انتشار مجدد: جمعه 14 فروردین 1394

کلید واژه ها: مذاکرات هسته ای توافق هسته ای سيد صادق خرازي


نظر شما :