چهل و نهمین بخش از سلسله یادداشت های سرکیس نعوم

اسرائیل اساسا با ایران هسته ای مشکل دارد

۰۲ تیر ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۰۱۷۳ اخبار اصلی پرونده هسته ای
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
اسرائیل اعتقادی به احیای توافق هسته ای میان ایران و ایالات متحده ندارد. به این هم اعتقاد ندارد که ممکن است با برجام یا چیزی شبیه آ« در رسیدن ایران به جایگاه یک کشور هسته ای تاخیر شود، بلکه اساسا با ایران هسته ای مشکل دارد.
اسرائیل اساسا با ایران هسته ای مشکل دارد

دیپلماسی ایرانی: پس از وقفه ای یک ساله، امسال با تماس هایی که با سرکیس نعوم، روزنامه نگار مشهور لبنانی داشتیم مجددا توانستیم یادداشت های او را دریافت کنیم. به دلیل پاندمی کرونا، وی سال گذشته به ایالات متحده سفر نکرد و برای همین سلسله یادداشت هایش در دیدار از امریکا را نیز منتشر نکرد. او گفت بعد از بیست سال سفر مداوم به امریکا برای نخستین بار وقفه ای در این سفر ایجاد شد که مسببش کرونا بود. وی در پیامی که سال گذشته به سردبیر دیپلماسی ایرانی داد گفت که کرونا به قدری دست و پا گیر بود که حتی امکان سفرهای بین ایالتی نیز وجود نداشت برای همین هیچ کدام از برنامه هایش برای این سفر تحقق نیافت و برای همین از اساس سفر را لغو کرد. اما امسال با فروکش کردن کرونا، او به ایالات متحده رفت و توانست با مقامات سابق و فعلی امریکایی گفت وگو کند. قبل و بعد از سفر با او در تماس بودیم و با توافقی که با هم داشتیم سلسله یادداشت های مربوط به ایالات متحده اش را در اختیار ما قرار داد.  

به این ترتیب این یازدهمین سال است که دیپلماسی ایرانی سلسله یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. در ادامه بخش چهل و نهم آن را می خوانید:

با یکی از مسئولان عالی رتبه در یک سازمان یهودی امریکایی که تمامی مواضع و رفتارهای اسرائیل را تایید می کند و همواره از سیاست های آن در داخل ایالات متحده حمایت و از منافع آن دفاع می کند، صحبت به موضوع مذاکرات برای احیای توافق هسته ای در وین رسید که مذاکرات غیرمستقیم امریکا و ایران بر سر آن در جریان است. گفتم: «ایران و امریکا همچنان در حال مذاکره هستند و مذاکرات غیرمستقیم دو طرف ادامه دارد و هر دو تلاش می کنند به یک نقطه ای برسند، به هر حال توافق هسته ای ایران و امریکا برای هر دوی آنها مفید است. اما سوال این است، آیا اسرائیل می گذارد ایران و امریکا مثل سال 2015 دوباره با هم بر سر برنامه هسته ای ایران توافق کنند؟» 

گفت: «اسرائیل اعتقادی به احیای توافق هسته ای میان ایران و ایالات متحده ندارد. به این هم اعتقاد ندارد که ممکن است با برجام یا چیزی شبیه آ« در رسیدن ایران به جایگاه یک کشور هسته ای تاخیر شود، بلکه اساسا با ایران هسته ای مشکل دارد.»

گفتم: «این موضع را از اول داشت اما اخیرا به تاخیر افتادن ایران به عنوان یک کشوری هسته ای را مطالبه می کند و می گوید که با رسیدن ایران به یک قدرت هسته ای باید سه یا چهار سال حداقل فاصله باشد.»

جواب داد: «اهمیت ایران هسته ای برای امریکا و امریکا چیست؟»

بعد از مکثی کوتاه افزود: «ایران دشمن اسرائیل و امریکاست. و حضور "سپاه پاسداران" در ایران و در دستگاه های امنیتی و نظامی آن خطری همیشگی برای این دو بوده است.»

گفتم: «به هر حال باید واقعیت ایران هسته ای را پذیرفت. همان طور که باراک اوباما پذیرفت و با واقعیت کنار آمد. اما دونالد ترامپ نخواست واقعیت را بپذیرد و جز ایجاد زحمت کاری نکرد. پس واقعیت ایران هسته ای به روی زمین واقعا وجود دارد و قابل کتمان و نادیده گرفتن نیست.»
بیش از این نخواست در این باره صحبت کند، احساس کردم اکراه دارد بیش از این در این باره صحبت کند، برای همین حرف را فورا عوض کرد و گفت: «بگذریم، مهم این است که بایدن در تعامل با ولیعهد عربستان سعودی، محمد بن سلمان اشتباه کرد. از این که حقوق بشر را رعایت نکرده و به آن احترام نمی گذارد به شدت از او انتقاد کرد. اما به من بگو کدام کشور در جهان سوم به حقوق بشر احترام می گذارد که از او انتظار احترام به حقوق بشر را دارد؟»

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا مذاکرات غیرمستقیم ایران و امریکا مذاکرات هسته ای سرکیس نعوم سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم احیای توافق هسته ای توافق هسته ای توافق هسته ای ایران ایران و اسرائیل


( ۵ )

نظر شما :