تسلیم بایدن در برابر ایران

واقعا توافق هسته ای نزدیک است؟

۰۵ تیر ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۲۰۲۳۴ اخبار اصلی پرونده هسته ای
آیا دولت جو بایدن کاملا تسلیم شروط ایران شده است؟ اگر شده باشد، چرا باید چنین تسلیمی را پذیرفته باشد؟
واقعا توافق هسته ای نزدیک است؟

دیپلماسی ایرانی: رسیدن غرب به توافق هسته‌ای با ایران از طریق میانجیگری عمان صحت دارد؟ چرا در صورت رسیدن به چنین توافقی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر افراطی ترین دولت تاریخ اسرائیل، بزرگترین بازنده خواهد بود؟ آیا دولت جو بایدن کاملا تسلیم شروط ایران شده است؟ اگر شده باشد، چرا باید چنین تسلیمی را پذیرفته باشد؟

اگر اطلاعات درز کرده از روزنامه‌ها درخصوص نزدیک بودن موفقیت مذاکرات محرمانه میان ایران و ایالات متحده آمریکا با میانجیگری عمان در راستای دستیابی به یک توافق اتمی درست باشد، این امر به این معنا خواهد بود دولت رئیس جمهور جو بایدن کاملا تسلیم شروط ایران شده و از تمام «هیاهوهایش» درخصوص گزینه نظامی برای حمله به تاسیسات اتمی ایران که زیر زمین مدفون است، دست برداشته است. توافقی که گفته می‌شود در ازای لغو برخی تحریم‌ها و آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و عراق، عملیات غنی سازی اورانیوم را – در محدوده مشخص و قبال قبولی – به حالت تعلیق درمی‌آورد.

دولت دموکرات آمریکا به رهبری جو بایدن دریافته است که ایران تسلیم فشارها نمی‌شود، از تهدید شدن به حمله نمی‌ترسد، بر شروط خود پافشاری دارد و از هیچ یک از آنها عقب نشینی نمی‌کند. همانطور که متوجه شده است که ایرانی‌ها به خوبی محاسبات خود را انجام داده و تمامی اقدامات لازم برای حفاظت از تاسیسات هسته‌ای خود را در زمان ساخت انجام داده‌اند. تاسیساتی که در زیر کوه‌ها و در عمق صد متری زمین بنا شده‌اند به طوری که موشک‌های غول پیکر آمریکایی که برد آنها تنها 60 متر زیر زمین است، نمی توانند به آنها برسند. ما در اینجا از «مادر بمب‌ها» صحبت می‌کنیم که وزن آن‌ به 12 تن می‌رسد و تنها جنگنده‌های بی 2 و بی 52 می‌توانند آنها را حمل کنند.

درصورت دستیابی به این توافق اسرائیل بیشترین زیان را می‌بیند؛ زیرا از طریق نتانیاهو آمریکا را به حمله مشترک برای نابودی تاسیسات اتمی ایران تحریک می‌کرد و به نظر می‌رسد این تحریک به نتیجه نرسیده و کسانی که در ورای آن قرار داشتند به ویژه نتانیاهو که بیش از شش ماه است منتظر دریافت دعوت از رئیس جمهوری آمریکا است به حاشیه رانده شده‌اند.

در روزنامه «رای الیوم» با احتیاط شدید با این درز اطلاعات درخصوص نزدیک بودن دستیابی به توافق ایرانی – آمریکایی برخورد می‌کنیم؛ زیرا در طول چهار سال گذشته هم هنگام مذاکرات وین و هم بعد از آن چنین درز اخباری را شنیده‌ بودیم و در نهایت متوجه شدیم که ایران موفق شده است که با فشارها و وسوسه‌های آمریکایی مقابله کند و با هرگونه عقب نشینی از شروطش مخالفت کرده و زیر بار امضای هرگونه توافقی نرفته است.

ایران اکنون دولتی است که در نقطه گریز هسته‌ای قرار دارد و از تمام عناصر لازم یعنی اورانیوم غنی شده و دانشمندان مورد نیاز برای تولید بمب اتم طی چند روز و موشک‌های مافوق صوت برای حمل آن و بمباران اهداف مورد نظر خود برخوردار است، از این رو صرف نظر از این‌که توافق شود یا خیر قدرتمند خواهد بود و تاسیساتش پابرجا و حفاظت شده باقی خواهد ماند.

منبع: رای الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11 

کلید واژه ها: ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا ایران و اسرائیل ایران و امریکا و اسرائیل توافق هسته ای توافق هسته ای ایران رسیدن به توافق بنیامین نتانیاهو دولت بنیامین نتانیاهو جو بایدن دولت جو بایدن


( ۸ )

نظر شما :