واشنگتن قصد احیای ائتلاف ضد ایرانی را دارد

توبیخ دولت بایدن بر سر ایران

۲۵ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۹۹۸۴ اخبار اصلی خاورمیانه
این واقعیت که این روزها واشنگتن تلاش می کند، نگرانی های کنگره را در مورد تعدادی از موضوعات مرتبط با استراتژی در خاورمیانه از بین ببرد، بدیهی است. روز ۱۶ ماه مه، نمایندگانی از وزارت امور خارجه، پنتاگون، اطلاعات ملی و خزانه داری برای یک جلسه توجیهی در مورد ایران وارد کاپیتول هیل شدند. قانونگذاران سیاست بایدن در قبال تهران را مورد انتقاد جدی قرار دادند و تاکید کردند که در دوران ریاست جمهوری وی تهدید نظامی جمهوری اسلامی چندین برابر افزایش یافته است.
توبیخ دولت بایدن بر سر ایران

نویسنده: ایگور سوبوتین

دیپلماسی ایرانی: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا به ایده توافق آبراهام بازگشته است، مفهومی برای عادی سازی روابط میان اسرائیل و جهان عرب که مخالف نفوذ ایران در خاورمیانه تلقی می شود. دولت جو بایدن از سوی کنگره که از بی توجهی خود به منطقه ناراضی است، متقاعد شده است که این کار را انجام دهد. به نظر می رسد، واشنگتن نه فقط نگران موقعیت دیپلماتیک اسرائیل است که به دلیل روند راستگرایانه دولت آن بدتر شده، بلکه نگران آمادگی بازیگران عرب برای صلح با ایران نیز هست.

بلینکن معتقد است که دانیل شاپیرو، سفیر سابق امریکا در اسرائیل، برای هماهنگی توافقنامه آبراهام مناسب است. این سمت برابر با دستیار ارشد وزیر امور خارجه خواهد بود، اما با دامنه اختیارات ملموس تر. اخیرا، فشارهای دو حزبی بر کاخ سفید در کاپیتول هیل وجود داشته است و قانونگذاران بر لزوم تحریک عادی سازی اعراب – یهودی که در دوره دونالد ترامپ آغاز شد، تاکید دارند.

این واقعیت که این روزها واشنگتن تلاش می کند، نگرانی های کنگره را در مورد تعدادی از موضوعات مرتبط با استراتژی در خاورمیانه از بین ببرد، بدیهی است. روز 16 ماه مه، نمایندگانی از وزارت امور خارجه، پنتاگون، اطلاعات ملی و خزانه داری برای یک جلسه توجیهی در مورد ایران وارد کاپیتول هیل شدند. قانونگذاران سیاست بایدن در قبال تهران را مورد انتقاد جدی قرار دادند و تاکید کردند که در دوران ریاست جمهوری وی تهدید نظامی جمهوری اسلامی چندین برابر افزایش یافته است.

این احتمال وجود دارد که تلاش های امریکا برای مشخص کردن سیاست خود در این راستا با نگرانی از تضعیف موقعیت اسرائیل در منطقه مرتبط باشد. اعضای جناح راست مذهبی دولت بنیامین نتانیاهو همچنان به اظهارات بسیار تحریک آمیز علیه جمعیت عرب ادامه می دهند. در مقابل، گرم شدن فزاینده ای در روابط میان ایران و عربستان سعودی وجود دارد که امریکا و اسرائیل از مدت ها پیش، خواستار پیوستن عربستان سعودی به توافقنامه ابراهیم بودند. هفته گذشته، احسان خاندوزی به جده سفر کرد که این اولین سفر یک مقام ایرانی از زمان برقراری روابط به این کشور بود.

اسرائیلی ها احیای مداوم روابط ایران و عربستان را "شکست استراتژیک بزرگ خود" می دانند. آنها فکر می کردند، در حال ایجاد یک ائتلاف قوی ضد ایرانی در منطقه هستند و اکنون، قدرتمندترین کشور عربی، ستون فقرات هر ائتلاف منطقه ای علیه تهران، با ایرانی ها دست می دهد. در این شرایط، تلاش های کاخ سفید در خصوص توافق نامه آبراهام تا حدودی دیر به نظر می رسد.

منبع: نزاویسیمایا گازتا (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا ایران و اسرائیل ایران و امریکا و اسرائیل کنگره امریکا آنتونی بلنکین جو بایدن بنیامین نتانیاهو دولت بنیامین نتانیاهو توافق آبراهام


( ۷ )

نظر شما :