در کش و قوس ارزیابی توانایی قدرتمند هسته ای تهران

آمریکا نگران حمله غافلگیرانه اسرائیل به ایران

۲۵ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۱۹۹۸۳ اخبار اصلی پرونده هسته ای
در حالی که اسرائیل به طور فزاینده ای نگران پیشرفت برنامه هسته ای ایران است، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از سفر یوآو گالانت، وزیر دفاع کابینه اش به ایالات متحده آمریکا برای مشورت های امنیتی جلوگیری می کند تا زمانی که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده خود او را به کاخ سفید دعوت کند. 
آمریکا نگران حمله غافلگیرانه اسرائیل به ایران

بن کاسپیت Ben Caspit، المانیتور، 5 می 2023

نویسنده: بن کاسپیت

دیپلماسی ایرانی: اکنون که بنیامین نتانیاهو، امنیت اسرائیل را به گروگان روابط سرد خود با کاخ سفید تبدیل کرده، واشنگتن مطمئن نیست که منتظر چه رفتاری از اسرائیل در قبال ایران باشد. در حالی که اسرائیل به طور فزاینده ای نگران پیشرفت برنامه هسته ای ایران است، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از سفر یوآو گالانت، وزیر دفاع کابینه اش به ایالات متحده آمریکا برای مشورت های امنیتی جلوگیری می کند تا زمانی که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده خود او را به کاخ سفید دعوت کند. 

رابطه سرد دولت اسرائیل با کاخ سفید، بر هر دو طرف تاثیر منفی دارد. آمریکایی ها اکنون نگران گام بعدی اسرائیل در پرونده هسته ای ایران هستند و اطمینان ندارند که نتانیاهو در کدام مسیر گام بر می دارد. 

البته چنین اوضاعی، چندان هم تازه نیست. ده سال پیش هم در شرایط مشابهی قرار داشتیم و نیروی هوایی اسرائیل، حمله نظامی به ایران را تمرین می کرد اما آمریکا به اسرائیل گوشزد کرد که کار غافلگیرانه ای انجام ندهد.

اکنون، باز هم نتانیاهو نخست وزیر است و زیرساخت های هسته ای ایران که بسیار پیشرفته تر شده و در عمق زمین مدفون هستند اما یک چیز تغییر نکرده است: آمریکایی ها هنوز هم از یک حمله نظامی غافلگیرانه اسرائیل علیه ایران نگرانند و دوباره مقام های ارشد خود را راهی اسرائیل می کنند و با تصمیم گیران اصلی آن تماس تلفنی دارند تا اطمینان یابند که چنین چیزی رخ نخواهد داد.

جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید اخیرا با همتای اسرائیلی خود یک کنفرانس ویدئویی داشت که نتانیاهو هم در بخشی از آن حاضر بود. اما کار اصلی بر دوش ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده سنتکام، است که از سیزده ماه پیش که به این سمت رسید، هفت بار از اسرائیل دیدن کرده است. کوریلا، در هفته های گذشته هم در اسرائیل بود. یک مقام ارشد نظامی اسرائیلی به المانیتور می گوید "ظاهرا کوریلا سعی می کند که هر سه ماه یک بار به اینجا بیاید... نمی شود انکار کرد که آمریکایی ها به آگاهی از طرح و برنامه های ما برای ایران، بسیار علاقه مندند."

ایران هم مایل است این موضوع را بداند. ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، ماه پیش یک دیدار تاریخی، پس از دوازده سال، از سوریه داشت. تهران این سفر را "یک پیروزی راهبردی مهم" توصیف کرده است. دشوار بتوان با این ارزیابی مخالفت کرد. یک منبع ارشد اسرائیلی می گوید: "نمی شود از این احساس فرار کرد که آنها با موفقیت در حال تحکیم محور شیطان هستند. اکنون اوضاع وارونه شده است: در حالی که تا همین اواخر، این اسرائیل بود که در حال پیش بردن یک اتحاد ضدایرانی وهمکاری های گسترده در خاورمیانه و فراتر از آن بود، اکنون ایران ساعت شنی را وارونه کرده است." این منبع با اشاره به سفر رئیسی به سوریه از نشانه های نگران کننده بیشتری برای اسرائیل سخن می گوید: "اینکه رئیسی با دوربین، پاسگاه های اسرائیلی را در بلندی های جولان نظاره کند یا با رهبران سازمان های تروریستی فلسطینی در دمشق دیدار کند، چندان هم دلگرم کننده نیست."

منبع: المانیتور / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و اسرائیل حمله اسرائیل حمله اسرائیل به ایران ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا ایران و امریکا و اسرائیل بنیامین نتانیاهو دولت بنیامین نتانیاهو جو بایدن جیک سولیوان


( ۱۹ )

نظر شما :