توافق هسته‌ای جادوی روابط آمریکا و ایران نیست

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۴:۱۷ کد : ۱۹۴۷۸۰۳ سرخط اخبار

یک مقام اسبق وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه ای اختصاصی با خبرگزاری فارس گفت: برای آمریکا دوستی با عربستان سعودی بسیار مهم است و واشنگتن به همین دلیل بسیاری از اقدام های ناپسند ریاض را نادیده می انگارد.

به گزارش فارس، «هنری پرکت»، افسر مسئول امور سیاسی و نظامی سفارت آمریکا در تهران در سال های 1972 تا 1976و مسئول میز ایران در وزارت امور خارجه آمریکا در سال های 1978 تا 1981 بود. پرکت پس از جنگ 1967 نیز مسئولیت میز اعراب _ اسرائیل در وزارت خارجه آمریکا را بر عهده داشت. وی کتاب ها،  مقالات و یادداشت های فراوانی در نقد اوضاع ایران و خاورمیانه نوشته است.

هنری پرکت در سال 2005 در کتابی به نام  «جنگ با ایران، جنگ با واقعیات» نوشته بود که فشار آمریکا بر حکومت ایران اثرات مخربی دارد زیرا باعث تقویت مواضع روحانیون در ایران شده  و از سویی باعث آسیب رساندن به منافع آمریکا در سطح جهان خواهد شد.

هنری پرکت در این مصاحبه در حالی که مشخص بود از ماجرای گروگانگیری هنوز دلی پردرد داشته و در بخش هایی سعی می کرد تا واشنگتن را دلسوز دولت ایران نشان دهد درباره حسادت های ریاض در قبال ایران گفت که عربستان سعودی و متحدانش نمی خواهند توازن و تعادلی را شاهد باشند که بر اساس آن ایران قدرت بزرگ منطقه شود و به عبارت دیگر خواهان انزوای ایران هستند. مشروح این مصاحبه تقدیم مخاطبان گرامی می شود:

آقای پرکت، آیا شما موافقید که توافق نهایی هسته ای تازه آغاز مشکلات بین ایران و آمریکا خواهد بود؟

هنری پرکت: البته توافق نهایی اگر به طور موفق اجرا شود باعث گشایش هایی بین ایران و آ مریکا در موارد دیگر می شود اما توافق هسته ای برطرف کننده جادویی مشکلات نیست و هر مشکلی باید به روش منحصر به فردی رفع شود.

آمریکا بعد از توافقنامه ایران چه می خواهد؟ آیا واشنگتن می خواهد ایران قبل از انقلاب یا نزدیک به آن را شاهد باشد؟ آیا واشنگتن در این مسیر موفق می شود؟

آمریکا اگر عاقل باشد دیگر در پی ایجاد رابطه با ایران همانند قبل از انقلاب نخواهد رفت. آمریکا باید با ایران همچون کشوری معمولی با همکاری های احتمالی و بیان نارضایتی ها در صورت لزوم رفتار کند.

 آیا واشنگتن می تواند رفتار ایران را تغییر دهد؟

من شواهدی دال بر تغییر رفتار ایران نمی بینم و کماکان ایران بر منوال گذشته حرکت می کند.

آیا این نظریه درست است که آمریکا با فاصله گرفتن تدریجی از اعراب می خواهد بر ایران تکیه کند؟

خیر. آمریکا خواهان روابط سازنده با همه کشورهای خاورمیانه همراه با چشم انداز اشتراک مساعی است.

آیا باید شاهد باشیم که آمریکا سرانجام ایران را به عنوان یکی از مهمترین ارکان منطقه پذیرفته و بداند که چنین کشوری قوی در برابر آمریکا تسلیم نخواهد شد؟

بی شک ایران کشور مهم و بانفوذ در منطقه است. ما نباید انتظار داشته باشیم که چنین کشوری در برابر آمریکا سر تعظیم فرود آورد. هرچند که ما انتظار داریم تا ایران برای صلح و رفاه منطقه گام بردارد.

تاثیر توافق نهایی هسته ای را بر روابط گرم و خوب ایران با چین و روسیه چگونه می بینید؟ آیا این 3 کشور قادرند همانند ناتو ائتلافی شکل دهند؟

من شک دارم که توافق نامه نهایی هسته ای تاثیری بر روابط ایران با چین و روسیه بگذارد. درباره تشکیل ائتلاف چون ناتو نیز بسیار بعید است و چشم انداز کمی برای تحقق آن وجود دارد.

واکنش ایران در برابر  طرح سنای آمریکا برای نظارت بر توافق هسته ای چه می تواند باشد؟

همانطور که «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران گفت آن چه که سنا و کاخ سفید در حال انجام هستند مواضع داخلی است و ایران نقشی در این مباحث ندارد.

چرا کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس آنقدر از حل موضع هسته ای ایران واهمه دارند و خواهان انواع ضمانت نامه از سوی آمریکا هستند؟

کشورهای عرب حاشیه خلج فارس احتمالا نگران توسعه و ساخت سلاح هسته ای  ایران و قطع موازنه قوا در منطقه هستند و یک توافق هسته ای موفقیت آمیز نگرانی آن ها را رفع می کند.

عربستان سعودی و متحدانش نمی خواهند توازن و تعادلی را شاهد باشند که بر اساس آن برای ایران وضعیت قدرت بزرگ منطقه را ایجاد کند. به عبارت دیگر خواهان انزوای ایران هستند. نظر شما در این باره چیست؟

عربستان و ایران نه قدرت بزرگ جهانی بلکه  قدرت منطقه ای هستند. این 2 کشور از گذشته تاکنون رقیب هم هستند. با وقوع انقلاب و جنگ ایران و عراق و ماجرای گروگانگیری ریاض از خلاء پیش آمده بهره جست و در منطقه نفوذ کرد. اما حالا تعادلی بیشتر را شاهدیم و عربستان برتری گذشته خود را می خواهد.

شما چگونه سیاست خارجی آمریکا را در قبال ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ارزیابی می کنید؟

آمریکا به طور جدی خواهان روابط جدید و معمولی با ایران بعد از انقلاب بود اما متاسفانه با ماجرای گروگانگیری در روابط بین 2 کشور وقفه افتاد.

حال به اوضاع یمن بپردازیم. اهداف ایران و سعودی در ماجرای یمن چیست؟

آشکار است که عربستان سعودی خواهان مشاهده همسایه متخاصم علیه خود نیست و از نبود امنیت در یمن احساس راحتی نمی کند. ایران نیز نگران پایان دادن به ماجرا با مدیریت مسالمت آمیز می باشد و می خواهد با خطر شیوع درگیری در سطح منطقه پایان دهد.

ریاض یا تهران کدام در نبرد نیابتی یمن پیروز می شوند؟ نظر شما چیست؟

تنها بازنده بحران یمن اهالی این کشور هستند. در این میان عربستان سعودی به حملات بی منطق و بی رحمانه نظامی ادامه خواهد داد. ایران نیز قصد مستولی شدن بر یمن را ندارد اما  در برای ائتلاف اعراب که آمریکا حامیشان است، ایستادگی خواهند کرد. بسته به نتیجه این تنش،القاعده را باید پیروز این ماجرا نامید به شرطی که از داخل یک کشور مخروبه آزادی عمل پیدا کند.

کشورهای غربی معمولا رویکرد دوستی ایران با گروه های مبارز منطقه ای که علیه اسرائیل مبارزه می کنند را محکوم می کنند اما در نقطه مقابل عملیات خصمانه عربستان علیه یمن را محکوم نمی کنند. دیدگاه شما در این باره چیست؟

کوتاه می گویم که برای آمریکا دوستی با عربستان سعودی بسیار مهم است و واشنگتن در این مسیر بسیاری از اقدام های ناپسند ریاض را نادیده می انگارد.

به عنوان حسن ختام و تشکر از شما برای شرکت در این مصاحبه می خواستم نظرتان را درباره رژه اخیر روسیه در چند روز قبل به مناسبت پیروزی بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم بپرسم. این رژه چه پیامی داشت؟

این رژه یادآور دوره با شکوه روسیه و غلبه بر آلمان نازی بود و در برهه کنونی نیز نشان از آمادگی روسیه برای مقابله با هرگونه تهدیدهای خارجی در آینده دارد.

کلید واژه ها: پرکت


نظر شما :