برای توجیه نگرانی‌های خود از توافق نهایی با ایران

آیا عربستان واقعا از پاکستان بمب اتم می‌خواهد؟

۰۴ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۴۸۰۲۲ اخبار اصلی خاورمیانه
ساندی تایمز می نویسد: عربستان در طول سه دهه گذشته بخش بزرگی از برنامه هسته‌ای پاکستان را تامین مالی کرده است.
آیا عربستان واقعا از پاکستان بمب اتم می‌خواهد؟

دیپلماسی ایرانی: یکی از مسئولان وزارت دفاع عربستان گزارش های رسانه ای درباره تلاش عربستان سعودی برای دستیابی به سلاح هسته ای از پاکستان را بازتاب نگرانی های رو به افزایش عربستان از دستیابی ایران به توانایی ساخت سلاح هسته ای دانست ولی در عین حال تاکید کرد، آن چه این روزها در برخی رسانه ها زده می شود صرفا پیش بینی است و به هیچ وجه نمی توان به این اخبار توجه کرد.

به گزارش سی ان ان، نخستین بار گزارش هایی از این دست زمانی در رسانه ها مطرح شد که روزنامه ساندی تایمز یکشنبه گذشته گزارشی را به نقل از یکی از مسئولان امریکایی که هویت آن را فاش نکرد، منتشر کرد که در آن آمده بود "عربستان تصمیمی استراتژیک برای دستیابی به سلاح هسته ای آماده برای استفاده از طریق پاکستان گرفته است."

در واکنش به این گزارش یکی از مسئولان در وزارت دفاع عربستان گفت: «من واقعا حقیقت این داستان را نفهمیدم. اما از این دست خبرها در رسانه ها در طول 18 سال گذشته بارها منتشر شده است و تا 15 سال دیگر هم باز هم از این دست خبرها خواهیم شنید.»

وی تاکید کرد، وزارت دفاع هیچ اظهار نظری درباره شایعه ها یا پیش بینی ها نمی کند.

سی ان ان نتوانست اظهار نظری از سوی مقام های امریکایی درباره این خبر به دست آورد. اما آن چه در روزنامه انگلیسی مذکور منتشر شد در رسانه های امریکایی نیز بازتاب گسترده ای داشته است. ساندی تایمز می نویسد تلاش های عربستان برای رسیدن به سلاح هسته ای از طریق پاکستان در حالی افزایش یافته که کشورهای عربی سنی این روزها بیش از هر زمانی از احتمال دستیابی به توافق هسته ای میان ایران با غرب نگران هستند، این توافق می تواند توانایی های هسته ای جمهوری اسلامی ایران شیعی را به رسمت بشناسد و تحریم های اقتصادی اعمال شده علیه آن را کاملا لغو کند در حالی که کشورهای سنی عربی هیچ کدام توانایی هسته ای ندارند.

این روزنامه انگلیسی در ادامه اشاره می کند که عربستان در طول سه دهه گذشته بخش بزرگی از برنامه هسته ای پاکستان را تامین مالی کرده است.

تهران با مجموعه 1+5 در ابتدای آوریل گذشته توانستند بعد از سال ها مذاکرات ماراتونی به چارچوبی برای توافق نهایی هسته ای برسند اما دو طرف همچنان تلاش می کنند تا قبل از پایان ماه ژوئن، زمان تعیین شده برای دستیابی به توافق نهایی، توافق جامع را امضا کنند.

مسئولان کاخ سفید و باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا بارها در مناسبت های مختلف گفته اند که در صورت دستیابی به توافق نهایی تحریم های اعمال شده علیه تهران به طور تدریجی لغو خواهند شد، توافق مورد تایید شخص اوباما به عنوان رئیس جمهوری امریکا قرار خواهد گرفت و کاملا وجهه قانونی خواهد داشت اگر چه کار او برای قانع کردن اعضای کنگره برای امضای قبول نهایی چندان آسان نخواهد بود.

کشورهای سنی در حالی از توافق احتمالی هسته ای با ایران ابراز نگرانی می کنند و آن را به رسمیت شناختن توانایی هسته ای ایران به عنوان یک کشور شیعی از سوی جامعه جهانی می دانند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز به شدت با آن مخالف است و در این رابطه اتهام های متعددی را متوجه باراک اوباما، رئیس جمهوری و جان کری، وزیر امور خارجه امریکا کرده است.

پیش از این عادل الجبیر، وزیر امور خارجه فعلی عربستان در زمانی که سفیر کشورش در ایالات متحده بود در گفت وگو با سی ان ان در مارس گذشته گفته بود که هیچ بعید نیست در صورتی که عربستان ببیند باید با ایران برخوردار از توانایی تولید سلاح هسته ای برخورد کند خود نیز برای دستیابی به سلاح هسته ای تلاش های تازه ای را آغاز کند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: پاکستان و عربستان بمب اتم


( ۱ )

نظر شما :