آقای وزیر ورزش‌های گران‌قیمت می‌پسندد

تاثیر پای شکسته کری بر مذاکرات هسته‌ای

۲۰ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۲:۴۹ کد : ۱۹۴۸۳۵۷ آمریکا ترجمه برگزیده
برخی از پزشکان معتقدند مصدومیت کری مانع از مسافرت یا حتی راه رفتن او برای یک ماه یا بیشتر می‌شود. این مسئله می‌تواند مذاکرات هسته‌ای دولت اوباما با ایران را پیچیده کند.
تاثیر پای شکسته کری بر  مذاکرات هسته‌ای

نویسنده: مایکل کراولی

دیپلماسی ایرانی: جان کری سابقه گرفتار شدن در قایق بادبانی در میانه کودتا در مصر، تصادف با اسنوبرد در آیداهو و بادسواری مشهورش در سال 2004 که توسط کمپین جورج دبلیو بوش مورد بهره برداری قرار گرفت را دارد. جان کری کشتی می راند، گیتار کلاسیک می زند و همیشه سبک زندگی رنگارنگ و پرماجرایی در واشینگتن داشته است و دلیلش پول و استقامتی است که دارد.

اما این قبیل سرگرمی ها برای جان کری چه در زمان سناتوری و چه در زمانی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود مشکل ساز بوده است. تصادف وی در حین دوچرخه سواری در فرانسه –که منجر به شکستگی استخوان ران وی شد- یکی از دردناک ترین مثال ها در سابقه طولانی اش در آسیب دیدگی های فیزیکی و سیاسی بود.

برخی از پزشکان معتقدند که این مصدومیت مانع از مسافرت یا حتی راه رفتن کری برای یک ماه یا بیشتر می شود. این مسئله می تواند مذاکرات هسته ای دولت اوباما با ایران که کری به شدت در آن نقش دارد و عمدتاً در سوئیس برگزار می شود را پیچیده کند.

ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه روز دوشنبه اعلام کرد که امکان دارد مهلت 30 ژوئن برای دستیابی به توافق هسته ای تمدید شود. با این حال این نکته را هم گفت که: «کری تا قبل از تصادفش متعهد به جدول زمانی بوده است و روند بهبودی وی به طور جدی و مسئولانه دنبال می شود.»

تصادف کری در حالی که دارای تاثیرات نامشخصی بر ایران و دیگر اولویت های دیپلماتیک است، دو مسئله دیگر را هم روشن ساخت: یک نوع اشرافی گری که منتقدان زیادی هم دارد و دیگری روحیه انجام فعالیت های فیزیکی که در سن 71 سالگی هنوز هم ادامه دارد.

اسکات فرسون، مشاور سابق سناتور فقید تد کندی که هم اکنون یک مشاور سیاسی در بوستون است در این باره می گوید: «این بخشی از وجود جان کری است، وی سرکش است. او با بولینگ بازی کردن خودش را مصدوم نمی کند، بلکه ورزش های خاص و گران را انجام می دهد.»

زمانی که کری در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شده بود، پزشکش اعلام کرد که وی سه عمل زانو که مربوط به مصدومیت هایش در فوتبال، سافت بال و اسکی بود، داشته است، اما تاریخ دقیق وقوع این مصدومیت ها مشخص نیست. مصدومیت روز یکشنبه اولین جراحت کری در دوچرخه سواری که در سفرهای اروپایی به خاطر جاده های مخصوصش، دوچرخه اش را با خودش می برد، نبوده است. در سال 1992 کری در حین دوچرخه سواری مصدوم می شود و استخوان ترقوه اش می شکند.

در ژانویه 2012 که کری در مراسم تجلیل از تیم بوستون براینس در کاخ سفید حضور داشت، چشمانش کبود شده و بینی اش ورم کرده بود. سخنگوی وی در آن زمان اعلام کرد که در حین هاکی بازی کردن مصدوم شده است. جیم جردن یکی از مشاوران ارشد سابق کری می گوید: «فعالیت فیزیکی موجب آرامش کری و خالی شدن ذهنش می شود.» مشاوران وی دلیل اسکی وی در کوه های آلپ، هاکی روی یخ و دوچرخه سواری را بار سنگین وظایفی می دانند که بر دوش وی قرار دارد.

درعین حال کری علاقه ای به اقدامات پوپولیستی هم دارد. این اقدامات شامل علاقه اش به خوانندگانی همچون بروس اسپرینگستین و رد ساکس می شود. کری وقتی به فرانسه سفر می کند بعضی اوقات در اماکن عمومی به زبان فرانسوی صحبت می کند. روز دوشنبه هم در توییتی که به زبان فرانسوی نوشته بود از پزشکان فرانسوی اش تشکر کرد. خبرنگارانی هم که در سفرهای خارجی همراه کری بوده اند گیتار کلاسیک وی را دیده اند.

مصدومیت اخیر کری موجب ایجاد سوالاتی درباره وضعیت سلامتی و مجروحیت های وی شده است و این که ممکن است وی مجبور شود که فعالیت هایش را کمتر کند. جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه می گوید: «به وضوح مشخص است که وی ناراحت است. هیچ کس دوست ندارد که استخوانش بشکند و همچنین از این که نتوانست دوچرخه سواری اش را تمام کند هم ناراحت است.»

منبع: پولیتیکو/ مترجم: حسین هوشمند

انتشار اولیه: چهارشنبه 13 خرداد 1394 / انتشار مجدد: چهارشنبه 20 خرداد 1394

کلید واژه ها: دوچرخه سواری جان کری مصدومیت


نظر شما :