کری: احتمال شکست مذاکرات هم وجود دارد

۲۴ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۴۸۷۷۸ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با یک روزنامه آمریکایی تصریح کرد در مذاکرات ایران و ۱+۵، یکسری نقاط دشوار وجود دارد و در برخی موارد پیشرفت هایی حاصل شده است.

به گزارش فارس، جان کری وزیر خارجه آمریکا یک روز پس از مرخصی از بیمارستان، در مصاحبه با روزنامه «بوستون گلوب» گفت مذاکرات هسته ای با ایران در برخی موارد با دشواری مواجه است و در برخی موضوعات پیشرفت کرده است.

«جان کری» که بعد از گذراندن عمل جراحی در قسمت استخوان ران خود، مصاحبه می کرد، گفت که مشتاقانه به سوی یکی از بزرگترین چالش های دیپلماتیکی که دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا با آن مواجه است، بازمی گردد و آن مذاکره درباره برنامه هسته ای ایران است.

وی در خصوص مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) گفت: «ما بر روی شمار غیرقابل باوری از موضوعات کار می کنیم. هنوز چیزهای زیادی پیش رو داریم. خیلی چیزها پیش روی خود داریم.»

کری که یک روز کامل را در خانه خود در بوستون به سر برده است، قرار است در هفته جاری عازم واشنگتن شود تا دیدارهایی با مقامات چینی داشته باشد. وی روز شنبه (دیروز) نیز با «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا دیدار کرده است.

کری قرار است اواخر ماه جاری میلادی برای دور نهایی مذاکره با ایران به اروپا سفر کند. پزشکی که کری را تحت عمل جراحی قرار داده است، روز جمعه هفته گذشته اعلام کرد که کری برای بهبودی کامل به چندین ماه فیزیوتراپی نیاز دارد.

وزیر خارجه آمریکا در واکنش به برخی گزارش ها، مبنی بر بروز بن بست در مذاکرات، گفت: «همانطور که می دانید، برخی موضوعات دشوار شده است. برخی موضوعات پیشرفت هایی داشته است. مذاکرات سخت است. ما 35 سال با یکدیگر (ایران و آمریکا) گفت وگویی نداشتیم. بدگمانی هایی وجود دارد و میزان ریسک هم بالاست.»

وزیر خارجه آمریکا درباره چشم انداز خود در خصوص رسیدن به توافق جامع هسته ای ایران و 1+5 گفت: «من هرگز نمی گویم خوشبین هستم من همیشه می گویم که امیدوارم. من امیدوارم. آیا ممکن است به توافق برسیم؟ قطعاً ممکن است. آیا امکان شکست مذاکرات وجود دارد؟ بله.»

جان کری تصریح کرد که در حالیکه در بیمارستان بستری بود، مصمم بود که از آنجا به کارهای خود رسیدگی کند. او چندین خط تلفنی امن داشت که در اتاق وی در بیمارستان نصب شده بود. از یکی از خطوط برای تماس گرفتن با رئیس جمهور استفاده می کرد و جلسات راهبردی با تیم مذاکره کننده در وین برگزار می کرد. وی همچنین با وزرای خارجه تماس تلفنی برقرار کرد و با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران نیز تبادل ایمیل کرده بود.

طبق این گزارش، کری در این مدت بر روی چندین سخنرانی کار کرده و همچنین چندین خطوط کلی رویکرد احتمالی جدید برای مواجه با ناآرامی های سوریه را نیز مورد بررسی قرار داده است.

کری تأکید کرد: «سوریه همچنان غربالی برای جذب جنگجویان خارجی است. شما به نیروی زمینی نیاز دارد. این نیروها آمریکایی نخواهند بود بنابراین سوال این است که این نیروها باید کجایی باشند و نقش آمریکا در کمک به آن ها باید چگونه باشد.

کری در خصوص مسئله بازرسی ها و مخالفت تهران با شمول مراکز نظامی در بازرسی، مدعی شد که ایران «تلاش می کرد تا برخی از مسائلی که مفروض نشده بود یا اینکه بخشی از توافق نبود، منحرف کند.» وی با این حال توضیح بیشتری در این رابطه نداده است.

وزیر خارجه آمریکا درباره مهلت 30 ژوئن برای رسیدن طرفین مذاکره به توافق جامع نهایی گفت: «اگر طبق برنامه نتوانیم کار را تمام کنیم، خرابکارها همه جا وارد می شوند. افراد زیادی در ایران وجود دارند، که تمایل ندارند که توافق حاصل شود که آنها تندروها هستند. در آمریکا نیز افرادی هستند که نمی خواهند توافق حاصل شود.»

وی در پاسخ به انتقادات درباره راهبرد آمریکا در عراق ادامه داد: «من می دانم که برخی اوقات، افراد نارنجک سیاسی پرتاب می کنند تا بگویند که راهبردی وجود ندارد. فکر نمی کنم پیش از این در تاریخ زمانی وجود داشته که آمریکا تا این حد به صورت همزمان در معرض این همه مسائل مهم قرار گرفته باشد.»

کری ضمن دفاع از راهبرد دولت آمریکا در عراق گفت: «شما می دانید که اگر آمریکا مداخله نمی کرد، بغداد تحت محاصره می رفت. رئیس جمهور تصمیم به استفاده از نیروی هوایی و سپس آموزش افراد گرفت. در حال حاضر ما در حال بازپس گیری قلمرویی در عراق هستیم. امیدواریم پیشرفت هایی حاصل شود. این یک اقدام دشوار است.»


نظر شما :