بر اساس گزارش‌های ارائه شده در کنفرانس هرتزلیا

اسرائیل ناگزیر با ایران هسته‌ای می‌سازد

حتی تندرو‌ترین افراد در دولت امریکا و حتی افراطی‌ترین افراد در دولت اسرائیل نیز به این نتیجه رسیده‌اند که باید با تمامی مخاطرات ایران بسازند و راه گریزی جز این ندارند.
اسرائیل ناگزیر با ایران هسته‌ای می‌سازد

دیپلماسی ایرانی: می توان آن چه در کنفرانس امسال هرتزلیا گذشت را این گونه خلاصه کرد، توجه عمومی در اسرائیل این است که در آن چه صهیونیست ها خطر احتمالی ایران هسته ای می گویند، بزرگ نمایی شده است. علی رغم این که نشانه های بسیاری وجود دارد که ثابت می کند ایران به هیچ وجه به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نیست و هیچ تمایلی هم به انجام عمل خصمانه نظامی علیه اسرائیل ندارد. این چیزی است که بی کم و کاست در تمامی برگه های پژوهشگران به چشم می خورد و هیچ سندی هم نیست که خلاف آن را ثابت کند. در این جا این پرسش به وجود می آید: راز این که اسرائیل تلاش دارد هسته ای شدن ایران را خطرناک جلوه دهد و در آن بزرگ نمایی کند، چیست؟

به اعتقاد اسرائیلی ها نظر امریکایی ها با آنها تا اندازه ای متفاوت است. از نگاه واشنگتن اسرائیل در نگرانی هایش اغراق می کند و به دنبال کسب دستاوردهای سیاسی از این بزرگ نمایی ها است. در عین حال امریکا با هر گونه حمله نظامی یک جانبه علیه ایران مخالف است. ابراز این نگرانی ها از سوی اسرائیل که می گوید ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای یا دادن آن به شبکه القاعده است را نیز بی پایه و اساس می داند. اما آن چه امریکا از آن می ترسد این است که ایران با پیوستن به جمع کشورهای برخوردار از توانایی هسته ای موانع را بشکند و طوفانی راه بیفتد که در پی آن دیگران نیز در پی تبدیل شدن به قدرت هسته ای، چه در داخل چه در خارج از خاورمیانه، بر آیند.

اسرائیلی ها در کنفرانس هرتزلیا سوالی را مطرح کردند که خودشان نیز به آن پاسخ دادند. سوال این بود، نیمی از اعضای کاخ سفید به ریاست باراک اوباما، فکر حمله نظامی علیه ایران را بر زبان می آورند، پس چرا تا این اندازه در کاخ سفید نسبت به این اقدام اهمال می شود و اسرائیل را بر سر آن به سخره می گیرند؟ آنها خود پاسخ دادند: به این دلیل که در حال حاضر امکانات کافی وجود ندارد و وزارت دفاع امریکا برای انجام این کار به اندازه کافی نیروی نظامی ندارد. در عین حال بودجه لازم برای انجام چنین رویارویی ای نیز در اختیار دولت امریکا نیست. معنای این حرف این است که مواضع امریکا در قبال ایران همان اندازه تردید آمیز است که اروپایی ها نسبت به ایران تردید دارند، تردید اروپایی ها در این زمینه را به روشنی در مواضعشان می بینیم. اما تفاوت در این است که اروپایی ها به این تردید خود اعتراف می کنند در حالی که امریکایی ها نمی خواهند به این تردید خود اعتراف کنند.

مساله ای دیگری که در کنفرانس هرتزلیا مطرح شد، به طور خلاصه، این بود که تازه ترین بررسی اسرائیلی ها نشان می دهد که ایرانی ها به این تحلیل رسیده اند که اسرائیل به مرحله ای از یاس و ناامیدی رسیده است که دیگر نمی تواند ماجراجویی نظامی علیه ایران انجام دهد. چرا که از واکنش احتمالی جامعه جهانی به شدت می ترسد و نگرانی دارد در صورت انجام چنین حمله ای افکار عمومی جهان علیه آن بسیج شوند و آن گاه ابعاد جدید غیرقابل پیش بینی ای در سیاست جهانی به وجود آید. برای همین حتی تندرو ترین افراد در دولت امریکا و حتی افراطی ترین افراد در دولت اسرائیل نیز به این نتیجه رسیده اند که باید با تمامی مخاطرات ایران بسازند و راه گریزی جز این ندارند. این تحلیل دقیقا چیزی است که خود اسرائیلی ها نیز به آن اعتقاد دارند و در کنفرانس هرتزلیا هم به روشنی به آن اشاره کردند.   

برای همین می توانیم بگوییم که سناریوهایی در آینده پیاده خواهند شد که نه تنها اعراب را شوکه خواهند کرد بلکه همه طرف هایی که دست بسته گوشه ای نشسته اند، و حتی جامعه جهانی نیز نیز از آن شوکه خواهند شد.

 

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: هرتزلیا مذاكرات ايران با 1+5 توافق نهايي هسته‌اي


نظر شما :