عربستان خودزنی می‌کند

۲۵ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۴۸۸۱۰ سرخط اخبار

یک روزنامه آلمانی با اشاره به مسائلی که عربستان در منطقه با آن روبه روست و سیل انتقادها از وضعیت حقوق بشر در این کشور نوشت این وضعیت ریاض را در معرض تغییر قرار داده است.

به گزارش فارس، گروه تروریستی داعش، کسری بودجه بی سابقه و ایران مسایلی هستند که عربستان در شرایط فعلی باید در برابر آنها موضعی داشته باشد. این مسایل ریاض را محاصره کرده اند و باعث شدند که از درون مقامات سعودی با مشکل مواجه شوند و این کشور را به صورتی تبدیل کند که گویی خود زنی می کند.

در این گزارش با اشاره به حکم یک وبلاگ نویس مبنی بر حبس، ضربه شلاق و پرداخت جریمه آمده است که این اقدام واکنش جهانی را به دنبال داشته به طوری که عفو بین الملل هم در این زمینه موضع گیری کرد. اطلاعاتی که به دست آمده نشان می دهد که در دوران ملک سلمان و در پی عفو عمومی در ژانویه گذشته، هیچکدام از فعالان حقوق بشر شامل این عفو نشدند و فقط یکی از آنان پس از 3 ماه حبس آزاد شد.

روزنامه آلمانی «تسایت» همچنین در این گزارش به موارد متعددی از نقض حقوق بشر در عربستان پرداخته است و نوشت که مقابله با مخالفان داخلی نشان می دهد که خاندان سلطنتی عربستان در برابر تنش در منطقه تا چه حد عصبی است. از طرفی دیگر ایران به عنوان  کشوری که عربستان آن را دشمن درجه یک خود می داند، با آمریکا در حال مذاکره است. عربستان در یمن هم جنگی را به راه انداخته است که برایش بسیار گران تمام (خواهد) شد. 

عربستان در حال حاضر کسری بودجه ای معادل 130 میلیارد دلار دارد که ناشی از کاهش بهای نفت و هدایای گرانقیمتی است که پادشاه جدید به مقامات می دهد و این برای کشوری ثروتمند که ارزش ذخایر آن حدود 600 میلیارد دلار محسوب می شود،رقمی هشدار دهنده است.

در سوریه و عراق هم بیش از 2 هزار و 500 جوان عربستانی به همراه داعش با دولت های این کشورها می جنگند.شمار افرادی که در عربستان به داعش گرایش دارند به میزان قابل توجهی افزایش داشته است. عربستان بتازگی حملات تروریستی را هم تجربه کرد که  26 نفر جان باختند و بیش از 150 نفر هم زخمی شدند داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت و این نشان می دهد که پادشاهی عربستان به زودی دورانی لیبرال را آغاز خواهد کرد.


نظر شما :