مرگ جانشین رهبر تروریست‌ها

آمریکا چگونه رهبر القاعده یمن را کشت؟

۳۰ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۴۸۹۶۸ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
مرگ الوحیشی بسیار قابل توجه است. وی نقش بسیار مهمی برای القاعده ایفا می‌کرد، وی اغلب به عنوان جانشین ایمن الظواهری در صورتی که کشته شود، برای ریاست القاعده محسوب می‌شد.
آمریکا چگونه رهبر القاعده یمن را کشت؟

نویسنده: الی لیک و جاش روگین

دیپلماسی ایرانی: سازمان سیا هفته گذشته کاری را انجام داد که خیلی ها فکر می کردند نمی تواند: مکان یابی و کشتن ناصر الوحیشی، رهبر القاعده یمن. براساس گزارش مقامات ایالات متحده که در جریان این اتفاق بوده اند، سازمان سیا این کار را انجام داده است، آن هم در حالی که هیچ حضور رسمی و حتی همکاری با سرویس اطلاعاتی یا ارتش یمن ندارد. شورشیان حوثی از ماه فوریه پایتخت را در کنترل خودشان دارند، دولت دوست عبد ربه منصور هادی را سرنگون کرده اند و سفارت ایالات متحده و پایگاه سیا را بسته اند. در ماه مارس هم ایالات متحده بیشتر نیروهای عملیاتی اش را از این کشور خارج کرد.

در این شرایط بسیاری از کارشناسان می گفتند که مبارزه ایالات متحده با القاعده در این کشور به طور موثری پایان یافته است. اما ایالات متحده هنوز ماهواره ها و هواپیماهای بدون سرنشین را برای رصد تروریست ها و استراق سمع آنها در اختیار داشت و آنها هم در زمینه رمزگذاری مکالماتشان بی دقت بودند.

مقامات ایالات متحده درباره جمع آوری اطلاعاتی که منجر به حمله به شبکه الوحیشی بدون داشتن جاسوس هایی بر روی زمین و همکاری ضد تروریسم با یمنی ها شود، اطلاع داشتنند. با گذشت زمان، سازمان سیا با از دست دادن پایگاهش در این کشور روی به جمع آوری اطلاعات از طریق فنی آورد. یکی از مقامات سازمان سیا می گوید این اقدام نتیجه «زمان گذاشتن بر روی هدف» و «کارشناسی عمیق» است که در طول سال ها مطالعه القاعده و شبکه هایش به دست آمده است.

آدام شیف، عضو بلندپایه دموکرات کمیته امور اطلاعاتی مجلس نمایندگان به ما گفت: «بد یا خوب، ما هم اکنون تجربه زیادی در انجام عملیات در فضاهای دشواری  همچون یمن داریم. با وجود کاهش پرسنل مستقر بر روی زمین، جامعه اطلاعاتی ایالات متحده هنوز سرمایه های زیادی برای این مبارزه در اختیار دارد. ما همچنان اهدافمان را رصد می کنیم و این به این معنا است که رهبران القاعده باید بدانند که مصونیتی برای انجام عملیات ندارند.»

مرگ الوحیشی مسئله کوچکی نیست. وی نه تنها رهبر مرگبارترین شعبه القاعده بود، بلکه در سال 2013 به مدیر ارشد القاعده ارتقا یافت و مسئول عملیات خارجی این گروه شد. دیان فاینستاین، معاون کمیته امور اطلاعاتی سنا روز سه شنبه به ما گفت که الوحیشی آخر هفته پیش توسط هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده کشته شده است. این خبر روز سه شنبه توسط شعبه یمن القاعده هم تایید شد. فاینستاین گفت که عملیات اطلاعاتی ایالات متحده علیه القاعده شبه جزیره عربستان در ماه های اخیر با وجود قدرت گیری حوثی ها بهبود یافته است. وی در این رابطه می گوید: «من فکر می کنم هم اکنون اوضاع اطلاعاتی ما در آنجا بسیار بهتر شده است.»

سث جونز، مدیر مرکز امنیت بین المللی و سیاست های دفاعی مرکز رند به ما می گوید که مرگ الوجیشی بسیار قابل توجه است. «وی نقش بسیار مهمی برای القاعده ایفا می کرد، وی اغلب به عنوان جانشین ایمن الظواهری در صورتی که کشته شود، برای ریاست القاعده محسوب می شد. ایالات متحده دیگر جانشینی برای الظواهری نگذاشته است.»

الوحیشی همچنین یکی از رهبران باقی مانده القاعده بود که با اسامه بن لادن ارتباط داشت. در اواخر دهه 1990، وی معاون ارشد بن لادن و مسئول اردوگاه آموزشی تارناک در افغانستان بود. نصیر البحری، محافظ سابق بن لادن در کتاب خاطراتش «محافظت از بن لادن: زندگی من در القاعده» که در سال 2010 منتشر شده است می گوید: «الوحیشی به ایران سفر می کند، اما ایرانی ها وی را به یمنی ها تحویل می دهند و وی در آنجا زندانی می شود و تا سال 2006 در آنجا می ماند.»

براساس کتاب سال 2012 گریگوری جانسون با عنوان «آخرین پناه: جنگ یمن، القاعده و آمریکا در شبه جزیره عربی» الوحیشی توانست با استفاده از تونل زدن به بیرون زندان، فرار کند و القاعده شبه جزیره عربستان را تشکیل دهد. فرار طولانی مدت الوحیشی هفته گذشته به لطف هوایپماهای بدون سرنشین و توانایی دولت ایالات متحده در رصد شبکه القاعده در یمن به پایان رسید.

منبع: بلومبرگ ویو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: الوحیشی سازمان سیا القاعده یمن الظواهری


نظر شما :