نگرانی سناتور ارشد دموکرات از مذاکرات هسته‌ای

۳۱ خرداد ۱۳۹۴ | ۰۰:۳۰ کد : ۱۹۴۹۰۰۵ سرخط اخبار

جنیفر روبین از نئومحافظه کاران مشهور آمریکایی و تحلیلگر و ستون نویس روزنامه واشنگتن پست طی یادداشتی در این روزنامه نوشت: اظهارات روز چهارشنبه جان کری، وزیر خارجه آمریکا در مورد اعطای امتیازات بیشتر به ایران در مذاکرات هسته ای صدای منتقدانی که با هر اظهارنظر جدیدی خشمگین تر می شوند را درآورد. 

 
به گزارش فرارو به نقل از واشنگتن پست، روبین در ادامه نوشت: من این فرصت را داشتم که نگاهی به سخنرانی باب منندز، سناتور ارشد دموکرات که در سخنرانی روز چهارشنبه نگرانی خود در اینباره را ابراز داشت، بیاندازم.
 
منندز گفت: «جان کری در پاسخ به این سوال که آیا ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران باید پیش از لغو تحریم ها حل شود، گفت که ما به طور اخص بر پاسخگویی ایران در مورد آنچه در یک مقطع زمانی، یا هر زمان دیگر انجام داده، متمرکز نیستیم. آنچه نگرانش هستیم روند رو به جلو است.» 
 
وی در ادامه افزود: «خب آقای رئیس جمهور، با توجه به گذشته ایران، من بسیار نگران آنچه این کشور «در یک مقطع زمانی، یا هر زمان دیگر» انجام داده، هستم.»
 
وی با اشاره به فعالیت کارشناسان تحریم ها، اعتماد به نفس کاذب دولت اوباما را به باد انتقاد گرفت: «اولی هینونن، معاون پیشین دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته: «بدون رسیدگی به سوالات در مورد ابعاد احتمالی نظامی برنامه ایران، دبیرخانه آژانس قادر نخواهد بود که نتیجه بگیرد تمام مواد هسته ای در ایران برای استفاده صلح آمیز است که برای اعتمادسازی در جامعه بین المللی در مورد برنامه هسته ای ایران لازم است. یک توافق جامع -که شامل غنی سازی اورانیوم می شود- تنها در صورتی قابل دسترسی است که بی اعتمادی در مورد توانمندی نظامی ایران به صورت معتبر رسیدگی شود. این باید یک شرط آشکار برای دستیابی به توافق نهایی باشد.» وی همچنین هشدار دارد که خارجیان هیچ ایده ای ندارند که حکومت ایران کجا و با چه سرعتی می تواند یک سلاح هسته ای بسازد مگر اینکه بدانند مهندسان ایرانی در گذشته چه کرده اند.»
 
منندز به تاکید گفت: «من بسیار نگران می شوم، زمانیکه وزیر خارجه می گوید ما آماده لغو تحریم های ایران بدون درک کامل میزان پیشرفت این کشور در برنامه محرمانه هسته ای هستیم... این یک سوال بنیادین است که باید یک پاسخ کامل و قابل راستی آزمایی بگیرد... و در طول زمانیکه روی ممانعت از تبدیل شدن ایران به یک کشور هسته ای کار کرده ام، این مسئله مطرح بوده است.» 
 
وی با اشاره به اینکه حال کری می گوید فعالیت های گذشته ایران تنها «مطرح شوند» گفت: «از دیدگاه من، این مسئله غیرقابل قبول است و باید برای تمام حاضران در این اتاق هم غیرقابل قبول باشد.»
 
غیرقابل قبول در فرهنگ لغت منندز با «غیرقابل قبول» در فرهنگ لغات باراک اوباما –زمانیکه می گوید یک ایران هسته ای غیرقابل قبول است- متفاوت است. 
 
روبین در ادامه نوشت: اگر درست متوجه شده باشم منندز می گوید بدون یک قطعنامه رضایت بخش در این مورد و موارد دیگر، توافق قابل قبول نخواهد بود و برای مثال باید رای منفی بگیرد. وی همچنین با پرداختن به مسائل دیگر مربوط به مذاکرات گفت که نگران تغییر موضع آمریکا به نفع ایران است. دولت اوباما در مورد تاسیسات راکتور آب سنگین اراک گفته بود که «این تاسیسات باید برچیده شود یا نابودش خواهیم کرد.» حالا آنها می توانند این تاسیسات را نگه دارند. وی به صحبت رئیس جمهور آمریکا اشاره کرد مبنی بر اینکه اگر برنامه هسته ای ایران صلح آمیز باشد، وجود فردو غیرضروری است. حال آنها می توانند این تاسیسات را نگه دارند. تمامی این نکات منندز را به سمت مطرح کردن این سوال می برد: اگر پس از یک دهه فشار و تحریم، ایران در مورد گذشته فعالیت های هسته ای خود شفاف نیست یا برنامه خود را برنمی چیند یا اجازه بازرسی های هرمکان/هرزمان را نمی دهد، چرا باید پس از لغو تحریم ها چنین کند؟ 

نظر شما :