پشت پرده نامه‌نگاری ملاعمر به البغدادی؛ طالبان نگران چیست؟

۳۱ خرداد ۱۳۹۴ | ۰۱:۳۰ کد : ۱۹۴۹۰۱۰ سرخط اخبار

پایگاه خبری تحلیلی دیپلمات در گزارشی نوشت: انتشار عمومی نامه طالبان به داعش در افغانستان و صرف نوشتن آن نشان دهنده دغدغه و نگرانی این گروه نسبت به از دست دادن جایگاه و نیروهای تحت امر خود به داعش است.

به گزارش فارس ، پایگاه خبری تحلیلی دیپلمات در گزارشی با اشاره به این که چند ماه پس از سقوط موصل در عراق گمانه زنی هایی در خصوص نفوذ داعش به قسمت های شرقی افغانستان به گوش می رسید، نوشت: گستره نفوذ این گروه تروریستی در افغانستان همچنان به عنوان موضوعی مبهم باقی مانده اما طالبان نسبت به این قضیه واکنش نشان داده است.

دیپلمات با اشاره به نامه اخیراً نوشته شده توسط طالبان به سرکرده گروه تروریستی داعش، نوشت: هفته گذشته «ملا اختر محمد منصور» سرپرست شورای رهبری و نائب رئیس طالبان نامه ای به «ابوبکر بغدادی» رهبر  داعش نوشته و از این گروه خواست تا علیه آمریکایی ها و متحدان آن ها در افغانستان زیر یک پرچم متحد شوند.

 در این نامه آمده است: از شما می خواهم که کسی تحت عنوان داعش در افغانستان کاری انجام ندهد تا در این کشور به غیر از امارت اسلامی طالبان صف دیگری ایجاد نشود.

طالبان در این نامه با بیان این که تمام علمای دینی عمارت اسلامی این گروه را تایید کرده اند، بنابراین ایجاد گروه موازی از سوی داعش در افغانستان ضروری است، خاطرنشان کرد: افراد داعش نباید در بین نیروهای طالبان دو دستگی ایجاد و آرزوی مخالفان گروه طالبان را برآورده سازند.

این گزارش با اشاره به این که داعش در منطقه جنوب آسیا که نامش را امارت اسلامی گذاشته، اعلام خلافت کرده، نوشت: این امارت مناطقی مانند شرق ایران، افغانستان، ترکمنستان و قسمتی از پاکستان را در بر می گیرد و چندین عضو تحریک پاکستان نیز در این مناطق به داعش پیوسته و فعالیت می کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: مدت کوتاهی پس از تشکیل خلافت اسلامی داعش در منطقه ای که آن را خراسان نامیده بود، خبرهایی از کشته شدن فرمانده ارشد طالبان به دست داعش در ولایت لوگر افغانستان به گوش رسید که شعله ور شدن اختلافات این دو گروه را در پی داشت.

دیپلمات نوشت: در ماه آوریل داعش مسولیت حمله تروریستی به جلال آباد افغانستان را به عهده گرفت و افزایش تنش ها بین دولت افغانستان و شبه نظامیان این کشور منجر به این شد که طالبان به فکر متحد کردن نیروهای خود بیافتد.

در پایان این گزارش آمده است: انتشار عمومی نامه و صرف نوشتن آن نشان دهنده دغدغه و نگرانی طالبان نسبت به از دست دادن جایگاه و نیروهای تحت امر خود به داعش است. در واقع گزارشهای اولیه از حضور داعش در خراسان بر این نکته تاکید دارد که حاملان پرچمهای سیاه در واقع همان نیروهای بومی هستند که پیش از این برای طالبان می جنگیدند.


نظر شما :