سناتورها به دنبال استفاده از آخرین حربه‌ها هستند

ناامیدی جمهوری‌خواهان از شکست توافق هسته‌ای

سناتور تندرو لیندسی گراهام که کاندیدای انتخابات رباست جمهوری شده است می‌گوید:‌ «ما فاصله زیادی از آن چه مذاکرات را شروع کرده بودیم گرفتیم. ما در حال تلاشیم تا مطمئن شویم آیا این توافق لعنتی ارزشش را دارد.»
ناامیدی جمهوری‌خواهان از شکست توافق هسته‌ای

نویسنده: بورگس اورت و مانو راجو

دیپلماسی ایرانی: در حالی که چند روز تا مهلت توافق هسته ای احتمالی با ایران باقی مانده است، سناتورهای ارشد جمهوری خواه در حال توطئه برای اتخاذ یک استراتژی هستند تا بتوانند توافق چندجانبه هسته ای را تضعیف کنند، این درحالی است که دولت اوباما هم به دنبال دور زدن کنگره در این رابطه است.

چندین هفته است که سناتور باب کورکر (جمهوری خواه از تنسی) رئیس کمیته روابط خارجی سنا در حال کسب اطلاعات از مقامات ارشد دولتی و کارشناسانی است که در جلسات استماع این کمیته شرکت می کنند. وی قصد دارد این اطلاعات را در مقابله با کاخ سفید استفاده کند.

کورکر به رئیس جمهور اوباما گفته است که هیجان دولت وی برای دستیابی به توافق موجب عقب نشینی از رویکرد تهاجمی درباره بازرسی از تاسیسات هسته ای ایران به عنوان یکی از موضوعات کلیدی توافق شده است. کورکر به همراه سناتور رابرت منندز (دموکرات از نیوجرسی) خواستار افشای اسناد محرمانه درباره آینده بلندمدت برنامه هسته ای ایران هستند.

کورکر در یک مکالمه خصوصی که با کری در بهار سال جاری داشت به وی گفت تو به خاطر میراث شخصی ات حاضر به دستیابی به توافق بد هستی. جمهوری خواهانی همچون سناتور لیندسی گراهام (جمهوری خواه از کارولینای جنوبی) از کری و اوباما در خواست کردند تا با توجه به اصرار رهبران ایران مبنی بر لغو تحریم بلافاصله پس از توافق و ممنوعیت بازرسی از تاسیسات نظامی، مذاکرات را لغو کنند.

زمانی که توافق امضا شود، رهبران جمهوری خواه یک استراتژی قانونگذاری را بررسی خواهند کرد تا کنگره ملزم به اظهار نظر درباره توافق شود. اقدامی که به این منظور طراحی شده است تا نشان دهد فقط یک اقلیتی از قانونگذاران از طرح هسته ای حمایت می کنند. این حرکت می تواند موجب تضعیف رئیس جمهور شود، حتی در صورتی که 34 سناتور دموکرات به کمک رئیس جمهور بیایند و مانع از شکستن وتوی وی توسط جمهوری خواهان شوند و توافق بتواند به حیاتش ادامه دهد.

اوباما اگر بتواند در روزهای پیش رو به توافق هسته ای دست پیدا کند، سعی خواهد کرد تا کنگره را دور بزند. این درحالی است که جمهوری خواهان با حمله به توافق احتمالی آن را برای امنیت ملی ایالات متحده خطرناک می دانند و کاندیداهای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری هم گفته اند در صورتی که به قدرت برسند، این توافق را نادیده خواهند گرفت.

کورکر در چند مصاحبه ای که اخیراً داشته است گفته که توافق را از قبل مورد قضاوت قرار نمی دهد. اما رئیس کمیته روابط خارجی که روابط دوستانه ای با کاخ سفید داشته به این نکته اشاره کرده است که در حال حاضر در حال فشار آوردن به دولت است تا در زمانی که از جزئیات آگاه شد آنها مفاد نگران کننده آن را تغییر دهند.

کورکر می گوید: «ما می دانیم که دولت در حال عبور از خط قرمزهایی است که قبلاً تعیین کرده بود. ما خواهان توافقی سخت هستیم که این مسائل را خدشه دار نکند.» کورکر مدعی است که ایران حداقل باید ابعاد نظامی برنامه هسته ای اش را فاش کند و به بازرسان بین المللی اجازه بازرسی های بدون پیش شرط از تاسیسات هسته ای را بدهد. در غیر این صورت آنها با تحریم های شدید اقتصادی رو به رو می شوند.

دیگر جمهوری خواهان دیدگاه های انتقادی تری دارند. سناتور تندرو لیندسی گراهام که کاندیدای انتخابات رباست جمهوری هم شده است در این رابطه می گوید: «ما فاصله زیادی از آن چه مذاکرات را شروع کرده بودیم گرفتیم. ما در حال تلاشیم تا مطمئن شویم آیا این توافق لعنتی ارزشش را دارد.»

با این حال حداقل یک سناتور جمهوری خواه به نام جف فلیک (آریزونا) نظری برخلاف هم حزبی هایش دارد و از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای استقبال می کند. وقتی از وی درباره احساسش درباره مذاکرات با ایران در چند هفته اخیر پرسیده شد گفت: «به وضوح حس بهتری دارم. هنوز چیزی نهایی نشده است و ما به توافق نهایی نرسیده ایم اما من از این موضوع استقبال می کنم.»

منبع: پولیتیکو/ مترجم: حسین هوشمند

انتشار اولیه: جمعه 12 تیر 1394 / انتشار مجدد: جمعه 19 تیر 1394

کلید واژه ها: باب كوركر ليندسي گراهام توافق هسته اي مذاكرات سناتورهاي جمهوري خواه سنا


نظر شما :