زنجانی و ضراب 200 تن طلا را تبدیل به پول کردند

۳۰ تیر ۱۳۹۴ | ۰۶:۰۸ کد : ۱۹۵۰۲۲۸ سرخط اخبار
رسانه های ترکیه از یافته های وزارت گمرک و تجارت این کشور درباره ارتباطات تجاری میان رضا ضراب، بازرگان ایرانی تبار مقیم ترکیه و بابک زنجانی خبر داده اند.

به نوشته ایران به نقل از «بی بی سی» فارسی، این گزارش که یازده ماه پیش نهایی شده ولی به تازگی به مطبوعات ترکیه راه یافته، تأیید می کند که روابط مالی و تجاری گسترده و پیچیده ای میان شبکه ای از شرکت های متعلق به رضا ضراب و بابک زنجانی و نزدیکان آنها وجود داشته است. بازرسان برای تهیه این گزارش، مبادلات مالی ۴۳ شرکت متعلق به ضراب با ایران، امارات عربی متحده، روسیه و چین را در فاصله سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ بررسی کردند.

یکی از یافته های این گزارش نشان می دهد یکی از شرکت های وابسته به رضا ضراب در سال ۲۰۱۲ نزدیک به ۹۴۲ کیلوگرم طلا به یکی از شرکت های وابسته به بابک زنجانی فروخته است. از سوی دیگر، یکی دیگر از شرکت های وابسته به رضا ضراب به نام «رویال شیپینگ» در ماه مه ۲۰۱۲ از طریق شعبه بانک ملت در استانبول، پنج میلیون و یکصد هزار لیر به حساب یکی از شرکت های وابسته به زنجانی واریز کرده است.

این گزارش همچنین از واریز مبالغ قابل توجهی ارز از سوی شرکت های وابسته به رضا ضراب به کشورهای امارات متحده عربی، ایران و روسیه خبر داده است. از سوی دیگر، مسئول سابق امور حمل و نقل رضا ضراب از تجارت 18 میلیارد لیر طلا میان شرکت های متعلق به رضا ضراب با افرادی در ایران طی سال های 2012 تا 2014 خبر داد.

به گزارش «ایران»، «آدم کاراهان» در گفت و گو با «جمهوریت» ادامه داد:«هر روز، غیر از روزهای تعطیل، در دو نوبت، یک تن طلا را از فرودگاه خارج می کردیم که مجموع طلاهای خارج شده طی یک سال به 200 تن رسید. طلاها به دبی می رفت و تبدیل به پول می شد و بعد به ایران انتقال می یافت. ارزش این طلاها 18 میلیارد لیر بود که 4درصد سهم سیاسیون، 4درصد هم سهم ضراب بود و بقیه، به صاحب اصلی طلاها که او را نمی شناختم، داده می شد... مشکلاتی را که در جریان کار پیش می آمد مقامات دولتی ترکیه، حل و فصل می کردند.»

کلید واژه ها: ضراب رضا ضراب زنجانی


نظر شما :