افرادی که توافق هسته‌ای مدیون آنها هم هست

۳۰ تیر ۱۳۹۴ | ۱۹:۲۸ کد : ۱۹۵۰۲۸۴ سرخط اخبار
اگر همه چیز طبق روال برنامه ریزی شده پیش برود، برجام یا برنامه جامع اقدام مشترک بین ایران و 5+1 در فاصله ای چهار تا شش ماهه به مرحله اجرا خواهد رسید. توافقی که در زمان اعلام جمع بندی اولیه از سوی ظریف و موگرینی و بسیاری از مقامات ارشد دو طرف تاریخی نامیده شده است، در صورت موفقیت مدعیان زیادی خواهد یافت و شاید بسیاری از تلاش های سختی که برای حصول اولیه آن شده است، به فراموشی سپرده شود.

به گزارش «تابناک»، رسیدن به توافق هسته ای را تا حد زیادی می توان نتیجه قرار گرفتن افراد مناسب در زمان مناسب در جای مناسب دانست. جدای از نقش های کلان و راهبردی رهبر انقلاب و رئیس جمهور، همان گونه که ظاهرا در مذاکرات نیز مطرح شده است، رسیدن به توافق با حضور وزیر خارجه ای مانند ظریف و رئیس سازمان انرژی اتمی مانند علی اکبر صالحی تسهیل و ممکن شده است. تصور شرایط در غیاب توانایی ها و مهارت های این دو پیچیده و غیرقابل پیش بینی است.

جدای از ظریف و صالحی که نمادهای اجرای مذاکرات هسته ای هستند، افرادی دیگر نیز در پشت صحنه و یا با فاصله ای نزدیک به وزیر خارجه در جریان مذاکرات مسئولیت های سنگینی را در نهایی شدن مذاکرات بر عهده داشته اند که تصور جایگزینی افرادی دیگر به جای آنها در روند رسیدن به مذاکرات سخت است.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ـ که در فاصله سالهای 76 تا 84 مسئولیت وزارت دفاع و پیش از آن در سپاه و ارتش مسئولیت های فرماندهی مهمی را بر عهده داشته است ـ دارای توانایی ها و تجربیاتی است که امکان نظارت کلان بر مذاکرات هسته ای و نیز برقراری پل ارتباطی بین بخش های فنی، سیاسی و امنیتی و نظامی را مهیا می سازد.

در دوره ای که شمخانی وزیر دفاع بود ، وزارتخانه تحت امر وی به دلیل داشتن امکانات فناورانه، تجهیزاتی و علمی در عملیاتی شدن برنامه هسته ای صلح آمیز ایران نقش مهمی داشته است؛ نقشی که از نظر مقامات غربی این قدر مهم است که شمخانی را در رأس فهرست مقامات و دانشمندانی قرار داد که طرف غربی مدعی بود برای فهم گذشته برنامه هسته ای ایران باید با آنها گفت و گو کند.

دوره وزارت شمخانی در وزارت دفاع همچنین شروع دوره شکوفایی توان موشکی و تسلیحاتی ایران است که حفظ آینده برای امنیت کشور ضرورت دارد.

علاوه بر این، سوابق نظامی شمخانی در سپاه و ارتش، عضویت وی در اولین شورای راهبردی روابط خارجی امکان اشراف دبیر شورای امنیت ملی بر ابعاد مختلف فنی، سیاسی و امنیتی پرونده هسته ای را فراهم کرده است.

عباس عراقچی و مجید تخت روانچی دو معاون ظریف که در مذاکرات هسته ای نقشی فعال داشتند، دو چهره متفاوت دارند؛ اولی علاوه بر نقش مهمش در مذاکرات و به ویژه در مقابل وندی شرمن و هلگا اشمید، به عنوان چهره رسانه ای تر تیم مذاکره کننده، نقش مهمی هم در اجماع سازی داخلی بر سر مذاکرات هسته ای بر عهده داشت. این عراقچی بود که مذاکرات را در تلویزیون برای عموم مردم توضیح می داد، برای پاسخ دادن به سوالات و ابهامات نمایندگان مجلس به بهارستان می رفت و در صورت لزوم، از رفتن به حوزه های علمیه برای رفع ابهامات نیز ابایی نداشت.

عراقچی از معدود بازماندگان تیم مذاکره کننده سابق هسته ای است؛ هرچند توانایی ها و مهارت های عراقچی در هر دو دولت مورد استفاده قرار گرفت، توانایی های مجید تخت روانچی و حمید بعیدی نژاد، مسئول مذاکرات کارشناسی ایران به طور ویژه مورد توجه وزیر خارجه قرار گرفته است.

بعیدی نژاد که کار سخت و طاقت فرسای مذاکرات کارشناسی را بر عهده داشت، پیش از رسیدن به مدیرکلی سیاسی و بین الملل در وزارت خارجه، سابقه سال ها کار دیپلماسی چندجانبه را دارد. همین تجربه او را قادر می ساخت که مسئولیت مذاکراتی را بر عهده داشته باشد که برخی جلسات آن، گاه نزدیک به یک شبانه روز وقت برده است.

علاوه بر این، برخی کارشناسان و مشاوران حقوقی در طول مذاکرات هسته ای به تیم مذاکره کننده کمک کردند. داود محمدنیا که تا آخرین روزهای مذاکرات در کنار تیم مذاکره کننده دیده می شد و حقوقدانان برجسته ای مانند جمشید ممتاز و دیگر اساتید شناخته حقوق بین الملل به تناوب به تیم مذاکره کننده یاری فکری رسانده اند.

نتیجه زحمات این افراد و دیگرانی که کمتر مورد توجه قرار گرفته اند، امروز سه شنبه به مجلس ارائه خواهد شد تا نمایندگان به مسئولیت خود در بررسی این سند مهم بپردازند. صرف نظر از تصویب یا عدم تصویب نتیجه مذاکرات در مجلس شورای اسلامی، بزرگی کار مذاکره کنندگان را نمی توان فراموش کرد.
 

کلید واژه ها: شمخانی


نظر شما :