بازگشایی سفارت انگلیس نزدیک است

۰۵ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۴:۳۵ کد : ۱۹۵۰۴۹۶ سرخط اخبار

شرق: اگرچه معاون کنسولی وزارت امور خارجه ایران تأکید دارد هیچ زمان بندی ای برای بازگشایی سفارت انگلیس در ایران وجود ندارد، اما اضافه می کند «این موضوع از مدت ها قبل در حال بررسی است و گفت وگوهایی بین ایران و انگلیس دراین باره انجام شده است». عباسعلی منصوری آرانی، رئیس گروه دوستی پارلمان ایران و انگلیس، در همین زمینه به ایسنا خبر داده است «زمان بازگشایی سفارت نزدیک است و انگلستان نیز بیشتر منتظر نهایی شدن توافق بود. پیش بینی من این است که بعد از نهایی شدن توافق شاهد بازگشایی سفارت انگلیس در کشورمان و همچنین سفارت ایران در انگلستان باشیم». درعین حال، حسن قشقاوی در جمع خبرنگاران گفته است «درحال حاضر هیچ تاریخ مشخصی برای بازگشایی سفارت انگلیس مشخص نشده است، اما این موضوع از مدت ها قبل در حال بررسی است و گفت وگوهایی بین ایران و انگلیس دراین باره انجام شده است که البته در روزهای اخیر این گفت وگوها سرعت بیشتری پیدا کرده اند، اما هنوز در سطح یک مذاکره است و تاریخ اجرای مشخصی هم ندارد».

منصوری آرانی اما می گوید: «انگلیسی ها از سوی فعالان اقتصادی شان برای بازگشایی سفارت در ایران زیر فشار شدیدی هستند ، چون آنها نسبت به سایر کشورهای اروپایی بیشتر متضرر شده اند و به همین دلیل برای بازگشایی سفارت تلاش هایی را انجام می دهند».

از چراغ خاموش تا شرایط عادی

هشتم آذر ٩٠ تعدادی به نام تشکل های دانشجویی که در اعتراض به سیاست های انگلیس مقابل سفارت این کشور در تهران تجمع کرده بودند، به داخل ساختمان سفارت حمله کردند که در پی این اقدام، انگلیس سفارت خود را تعطیل کرد و سفیران خود را فراخواند و رابطه دو کشور به سردی گرایید. به دنبال این ماجرا سفارت دو کشور تعطیل شد و در پی دیدار وزیر خارجه ایران و انگلیس در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، رابطه خاموش شده به سطح کاردار غیرمقیم ارتقا یافت؛ اما در ٢٢ ماه مذاکره هسته ای ایران و ١+٥ گاهی بحث بازگشایی سفارت ایران و انگلیس مطرح می شد، ولی حرکت خاصی در این زمینه انجام نگرفت.  اگرچه دیدار سال گذشته حسن روحانی و دیوید کامرون در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بعد از ٣٥ سال نقطه عطفی تاریخی بود، اما آن هم موجب نشد رابطه دو کشور گسترش بیشتری پیدا کند. به دنبال دستیابی ایران و کشورهای ١+٥ به توافق جامع هسته ای (که انگلیس نیز جزء آن است) در ٢٣ تیرماه، روز شنبه وزارت خارجه بریتانیا در اطلاعیه ای توصیه خود را به مردم کشورش برای سفر به ایران تغییر داد. ضرورت اقتصادی در

بازگشایی سفارتخانه

به گفته منصوری آرانی، با توجه به فشاری که گروه های اقتصادی انگلیس به دولت شان وارد می کنند این پیش بینی وجود دارد که در آینده ای نه چندان دور این هیأت ها به ایران سفر کنند. حالا در دوران پساتوافق، نداشتن سفارتخانه در ایران بی تردید در مناسبات اقتصادی و سیاسی کشورها تأثیرگذار است و هزینه های مالی سفر و تجارت را بیشتر می کند.

کلید واژه ها: ایران و انگلیس


نظر شما :