باید طوری مذاکره می کردیم که ایران مثل کاستاریکا شود

۱۰ مرداد ۱۳۹۴ | ۲۰:۲۲ کد : ۱۹۵۰۶۵۸ سرخط اخبار

نماینده کنگره امریکا توافق هسته ای وین را به معدن طلا تشبیه کرد که نصیب ایران شده و آمریکا چیزی به دست نیاورده است و درنتیجه این توافق، اشتباه تاریخی برای آمریکا بوده است.

به گزارش «انتخاب»، تد یوهو ، عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت فلوریدا که از اعضای کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان نیز است در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی اسپن گفت: حضور جان کری در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا در جلسه اخیر این کمیته حاوی نکات بسیار ارزشمندی بود. ما در این نشست از برخی نکات درباره توافق هسته ای وین مطلع شدیم.

نماینده کنگره افزود: درعین حال ، اطلاعاتی درباره توافق محرمانه بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی به دست آوردیم. باید اطلاعات بیشتری در این خصوص به دست بیاوریم. تیم مذاکره کننده آمریکا بدون ارائه اطلاعات درخصوص این توافق بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی ما را در وضعی قرار داده اند که دشوار است. اینکه کنگره بدون اطلاع ازهمه واقعیتها درباره این توافق بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بخواهد درباره توافق هسته ای رای و نظر خودش را اعلام کند، غیرصادقانه است.

وی اضافه کرد: جان کری در جلسه کنگره اعلام کرد گزارشهای مربوط به این توافق بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی به اطلاع آمریکا نیز رسانده خواهد شد، اما باید توجه داشت که دریافت جزییات توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی با اطلاعات کلی از این مسئله بسیار متفاوت است. ما باید کلیه اطلاعات مطرح در این توافق را در اختیار داشته باشیم. یکی از مطالبی که مطرح است به نمونه گیری های محیطی خاکی از مرکزی مربوط است که گویا در سال دو هزار و سه ، ایران در آنجا به انفجار ماشه های انفجاری تسلیحات هسته ای مبادرت کرده است. یک گزارش چهارده صفحه ای آژانس بین المللی انرژی اتمی دراین خصوص وجود دارد.

وی افزود: البته ایران نیز حدود یک هزار صفحه سند در این خصوص ارائه کرده است. این اسناد نشان می دهد ظاهرا ایران این ماشه های انفجاری را آزمایش کرده است. حال می بینیم که ظاهرا براساس توافق بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، قرار شده است خود ایران نمونه گیری های محیطی را انجام بدهد. همانطور که سناتور منندز گفته است انجام دادن این کار همانند آن است که از یک ورزشکار خاطی بخواهیم خودش نمونه گیری از خونش را انجام بدهد و آزمایش کند! باید توجه داشت که این توافق براساس اعتماد نیست بلکه براساس راستی آزمایی است.

یوهو درپاسخ به این سوال که گزینه جایگزین بجای توافق وین چیست؟ گفت: گزینه جایگزین این است که دوباره به میز مذاکرات بازگردیم و برای رسیدن به توافقی قویتر مذاکره کنیم. ورود به این مذاکرات هسته ای به این صورت بود که در یک سوی میز ابرقدرتی به نام آمریکا قرار داشت و در سوی دیگر میز، ایرانی بود که به شدت خواهان رهایی از تحریمهای اقتصادی بود. باید مدنظرداشت که هنوز چهار آمریکایی در ایران در زندان به سر می برند. آمریکا می توانست به گونه ای عمل کند که جایگاه خودش را به صورت ابرقدرت حفظ کند. اما می بینیم در این مذاکرات به گونه ای عمل شده است که ایران می تواند در نهایت به تسلیحات هسته ای دست پیدا کند.

وی افزود: ما می توانستیم برای مدتی طولانی تر مذاکره کنیم. می توانستیم تلاشهای بیشتری صورت بدهیم. ما می توانستیم به گونه ای مذاکره کنیم که در نهایت ، مذاکرات سبب شود ایران در وضع کشورهایی همانند آفریقای جنوبی و کاستاریکا قرار بگیرد. ایران می تواند با این توافق هسته ای هم به تولید مواد هسته ای مبادرت کند. این درحالی است که نمونه های مشابه به صورتی بوده اند که خودشان به این کار مبادرت نمی کردند که مواد هسته ای را تولید می کنند. اما این امکان برای ایران فراهم شده است تا این کار را انجام دهد.

یوهو اضافه کرد: این توافق همانند آن است که ایران معدن طلا را به دست بیاورد و برای ما هیچ چیزی باقی نماند. با این توافق هسته ای، ایران به طلا (پول) و ثروت نفتی دست می یابد و در مسیر دستیابی به تسلیحات هسته ا ی قرار می گیرد و می تواند توسعه اقتصادی خودش را پیش ببرد اما ما هیچ دستاورد خاصی نداشته ایم. ما می توانستیم عملکرد بسیار بهتری در این زمینه داشته باشیم. نکته دیگری که در این زمینه باید به آن توجه داشت عملکرد دولت آمریکا در ارائه توافق هسته ای به سازمان ملل متحد ، پیش از جلب نظر کنگره است. با این کار، دولت آمریکا بار را به دوش کنگره انداخته است. حال اگر کنگره این توافق هسته ای را رد کند، تقصیر آن متوجه کنگره خواهد شد و گفته می شود کنگره عامل به شکست کشیده شدن توافق هسته ای بوده است. این کار نیز اشتباه بوده است. نکته مهم دیگر به بازگشت پذیر بودن تحریمها مربوط است. ما در این روند مذاکرات با اتحادیه اروپا و کشورهایی همانند چین و روسیه تعامل داشته ایم. این کشورها به دنبال توسعه اقتصادی خودشان و توسعه روابط اقتصادی با ایران هستند. با این اوضاع، گزینه بازگشت پذیر بودن تحریمها نیز محل تامل است.

یوهو در ادامه گفت: نباید تمرکز خود را در سخن گفتن درباره توافق هسته ای، بیش از اندازه بر موضوع تسلیحات هسته ای متمرکز کنیم. باید به مسائل دیگر نیز توجه داشت از اینکه طرف مذاکره ما کیست.

وی افزود: ایران کشوری است که در آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی در حال گسترش دامنه فعالیتهای خودش است. ایران در این مناطق، مسجد می سازد و اسلام افراطی(!) را گسترش می دهد. ایران کشوری است که همچنان شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر می دهد. درحالیکه ایران ترویج کننده چنین افکاری است ، شاهد آن هستیم که تحریمهای اقتصادی این کشور برداشته می شود آن هم درست در حالیکه مشکلات اقتصادی این کشور بسیار شدید است و استمرار این تحریمها می تواند نتیجه بهتری به دست بدهد. ایران باوجود مشکلات اقتصادی خودش از گروههایی همانند حماس و حزب الله و حوثی های یمن حمایت می کند. ایران کشوری است که به دنبال دستیابی به سلطه در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) است. بی تردید، برداشته شدن تحریم ها در چنین شرایطی و درامدهای حاصل از این طریق، سبب جسورتر شدن ایران می شود.

یوهو اضافه کرد: ما بجای برخورد با چنین کشوری، این توافق را با ایران امضاء می کنیم و این کار سبب می شود ایران قدرت بیشتری به دست بیاورد. به نظرمن، این توافق گام اشتباهی بوده که در سیاست خارجی آمریکا برداشته شده است. همانطور که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفته است این توافق، اشتباهی تاریخی بوده است.

کلید واژه ها: ایران و آژانس


نظر شما :