آیپک، دموکرات‌ها را علیه توافق هسته‌ای هدف گرفته است

کارزار نتانیاهو به زیان یهودیان آمریکا

۲۷ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۵:۴۸ کد : ۱۹۵۰۷۵۶ آمریکا پرونده هسته ای ترجمه برگزیده خاورمیانه
فراخوان نتانیاهو و دمیدن آیپک در شیپور رد توافق جامعه یهودیان آمریکا را رودرروی رئیس‌جمهورشان قرار خواهد داد. موضع راستگرایانه آیپک در مقابل توافق، با نظر اکثریت یهودیان آمریکایی متنافر است.
کارزار نتانیاهو به زیان یهودیان آمریکا

نویسنده: اوری ساویر

دیپلماسی ایرانی: بنیامین نتانیاهو در اوج به سر می برد. نخست وزیر اسرائیل وقتی کارزارهای سیاسی به راه می اندازد عملکردش بهتر می شود، چون استفاده از تاکتیک های هراس افکنی برای جلب حمایت عموم است. کارزار فعلی نتانیاهو متوجه اعضای کنگره آمریکا و افکار عمومی اسرائیل شده است و او مصمم است که با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در زمین خودش وارد جنگ شود. به همین خاطر با جمهوری خواهان همراه شده است تا در اسرائیل به عنوان تنها مدافع یهودیان مطرح شود. نتانیاهو باور دارد که در حال ایفای نقشی تاریخی است.

نخست وزیر اسرائیل در این راه با متنفذترین لابی کنگره، یعنی «آیپک»، همراه شده است تا تمام اعضای کنگره را برای رد توافق تحت فشار بگذارد، به خصوص 13 سناتور دموکرات کنگره را که برای خنثی ساختن رأی وتوی اوباما مورد نیاز هستند. تمرکز کمپین «نه به توافق» بر پیش بردن این نبرد است، نه پیامدهای بعدی آن. با توجه به این که اوباما اعتبار و میراثش را در این توافق خرج کرده و در این راه از حمایت هیلاری کلینتون، نامزد ریاست جمهوری، هم برخوردار بوده است، نبرد جمهوری خواهان، نتانیاهو و آیپک علیه توافق نهایتاً ناکام خواهد بود.

یکی از اعضای ارشد آیپک که به شرط فاش نشدن نامش با المانیتور مصاحبه کرده است می گوید: «ما تصمیم گرفته ایم که با تمام توان وارد عرصه بشویم، اگرچه این مسئله تبدیل به جدالی حزبی شده است. ما نمی توانیم وقتی نخست وزیر اسرائیل ناکام گذاشتن توافق با ایران را تبدیل به هدف اصلی اش کرده است کنار بایستیم. این اولین بار در تاریخ آیپک است که این سازمان رئیس جمهور آمریکا را در چنین موضوعی به چالش می کشد، موضوعی که به اعتبار سیاسی او گره خورده است. بعضی از ما خدا خدا می کنیم که نبرد علیه توافق شکست بخورد».

مشخص است که آیپک تمام نیروهای خودش را برای این کار بسیج کرده است و مرتباً از اعضای خود می خواهد که با نماینده حوزه انتخابیه شان در کنگره تماس بگیرند و از آنها بخواهند که به توافق رأی منفی بدهند. به این منظور، گزاره برگ هایی طولانی در اختیار اعضای آیپک قرار داده شده است که به ایرادات مورد ادعای آنها در توافق اشاره می کند. محتوای این برگه ها شباهت زیادی به سخنان نمایندگان جمهوری خواه کنگره دارد. ده ها میلیون دلار برای این کار اختصاص داده شده است و از بسیاری از حامیان مالی سرشناس آیپک خواسته شده است که سناتورهای تأثیرگذار را برای دادن رأی منفی قانع کنند.

به نظر می رسد که دو طرف بر سر این نبرد سیاسی سهمگین تمرکز کرده اند. در همین حال، بسیاری از کسانی که به هر دلیلی مخالف توافق هستند به پیامدهای پیروزی احتمالی جمهوری خواهان، نتانیاهو و آیپک در این نبرد توجه ندارند. اگر توافق شکست بخورد، اتحادیه اروپا، روسیه و چین کماکان بر سر تصمیم خود برای لغو گام به گام تحریم ها خواهند ایستاد. نمایندگان شرکت های تجاری آنها همین الان هم مشغول بررسی معاملات اقتصادی با تهران هستند. در نگاه جامعه بین الملل، ایران طرف معقول و میانه رو به نظر خواهد آمد و اسرائیل مانعی برای صلح جهانی معرفی خواهد شد. در عین حال، ایرانی ها هم ممکن است احساس ضرورتی برای پایبند ماندن به توافق نکنند و برنامه هسته ای را مطابق میلشان ادامه بدهند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، آن وقت ایالات متحده برای مدت های مدیدی نقش رهبری خود را در مناسبات جهانی از دست خواهد داد.

حرکتی که نتانیاهو کلید زده است و «ران درمر»، سفیر اسرائیل در سازمان ملل هم در نوک تیم تهاجمی آن قرار گرفته است در هماهنگی کامل با آیپک و سران فراکسیون جمهوری خواه کنگره است. اما این حرکت خطرات بسیاری، هم برای اسرائیل و هم برای جامعه یهودیان آمریکا، خواهد داشت. حتی پیش از آنکه مناظرات کنگره بر سر این توافق آغاز شود، کارزار نتانیاهو باعث بروز خسارت بزرگی به روابط آمریکا و اسرائیل شده بود که پیش از این سابقه نداشته است. تلاش نتانیاهو برای برهم زدن توافق نفوذ اسرائیل را در میان حزب دموکرات و طرفداران آن به شدت کاهش داده است.

در سطح بین المللی، با ادامه کارزار سیاسی نتانیاهو، قدرت بازدارندگی اسرائیل به شدت ضربه خواهد خورد. تصویر اسرائیل به عنوان متحد آمریکا در پیش چشمان دنیای عرب و دیگران فروخواهد پاشید. این حرکت همچنین انزوای اسرائیل را تسریع خواهد کرد. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، حدود دو هفته پیش در مصاحبه با کانال NBC هشدار داد که اگر توافق رد شود، اسرائیل مقصر قلمداد خواهد شد. این یعنی سیاست های اسرائیل به عنوان تهدیدی علیه صلح جهانی به تصویر کشیده می شود، امری که در صورت وقوع برای ایرانیان بسیار مسرت بخش خواهد بود.

فراخوان نتانیاهو و دمیدن آیپک در شیپور رد توافق، جامعه یهودیان آمریکا را رودرروی رئیس جمهورشان قرار خواهد داد، آن هم در حالی که موضع راستگرایانه آیپک در مقابل توافق با نظر اکثریت یهودیان آمریکایی متنافر است. بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط نشریه Los Angeles Jewish Journal در 22 ژوئیه، 49 درصد یهودیان آمریکا از توافق پشتیبانی می کنند، در حالی که تنها 31 درصد با آن مخالفند. اما کارزار پرسروصدای ضدایرانی آیپک، در کنار فعالیت های تهاجمی برخی دیگر از سازمان های یهودی، اوضاع را به گونه ای جلوه می دهد که انگار تمام جامعه یهودی آمریکا به توافق اعتراض دارد.

نتانیاهو با تبدیل کردن مبارزه با توافق هسته ای به نبردی سیاسی در مقابل باراک اوباما، یهودیان آمریکا را گرفتار کرده است: آنها باید میان پیوند با رئیس جمهور خودشان و وفاداری به نخست وزیر اسرائیل یکی را انتخاب کنند. پرسش حساس وفاداری دوگانه یهودیان آمریکا [هم به اسرائیل و هم به آمریکا] ممکن است دوباره سر باز کند و به زیان جامعه یهودیان باشد. این مسئله نه فقط تقصیر نتانیاهو، بلکه تقصیر رهبران جامعه یهود آمریکا در آیپک و سازمان مادر یهودیان آمریکا، یعنی مجمع رؤسای سازمان های اصلی یهودیان آمریکا (Conference of Presidents of Major American Jewish Organizations)، نیز هست. مالکوم هونلاین، نایب رئیس اجرایی سازمان «مجمع رؤسا»، اخیراً در یک مصاحبه رادیویی از سیاست های اوباما و توافق با ایران به شدت انتقاد کرده است. چنین رهبرانی بیش از آنکه به نیازهای جامعه یهودیان آمریکا توجه داشته باشند، به نگرانی های دولت اسرائیل توجه می کنند. آنها همراه با نتانیاهو، اسرائیل و یهودیان آمریکا را در مقابل حامی درجه یک خود قرار داده اند.

منبع: المانیتور/ مترجم: علی عطاران

انتشار اولیه: چهارشنبه 14 مرداد 1394 / انتشار مجدد: سه شنبه 27 مرداد 1394

کلید واژه ها: آیپک یهودیان آمریکا نتانیاهو توافق هسته ای


نظر شما :