رام الله می‌خواهد به هر قیمتی به تهران نزدیک شود

تلاش مضاعف برای سفر عباس به ایران

۲۸ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۵۱۰۷۹ اخبار اصلی خاورمیانه
حکومت خودگردان فلسطینی با توجه به تحولات منطقه و امضای توافق نهایی میان ایران با 1+5 تصمیم گرفته‌ است روابط خود را به ایران نزدیک کند و صفحه تازه‌ای در روابط خود با تهران بگشاید.
تلاش مضاعف برای سفر عباس به ایران

دیپلماسی ایرانی: مسئولان حکومت خودگردان فلسطینی و جنبش فتح می گویند که همه تلاش خود را می کنند تا روابطشان با ایران تقویت شود، به ویژه بعد از امضای توافق نهایی میان ایران با 6 قدرت بزرگ جهانی که تعریفی تازه از حضور ایران در جامعه جهانی ارائه شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین، یکی از مسئولان سازمان آزادیبخش فلسطین در این باره گفت: «یک موافقت اولیه  از سوی ایران برای استقبال از محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی ابراز شده است اما هنوز زمان انجام این سفر مشخص نیست.»

در همین رابطه یکی از رهبران فتح گفت که به زودی هیئتی عالی رتبه از جنبش فتح از ایران دیدن خواهد کرد تا زمینه های سفر عباس به ایران را فراهم کند.

آخرین بار عباس در سال 2012 برای حضور در نشست جنبش عدم تعهد به تهران سفر کرده بود که در آن موقع ایران از حماس که بر نوار غزه استیلا دارد برای شرکت در این نشست دعوت به عمل نیاورده بود.

عباس زکی، عضو کمیته مرکزی در جنبش حماس در این باره به یکی از رادیوهای محلی فلسطینی گفت: «به زودی هیئتی با هدف تقویت روابط با ایران و فراهم کردن زمینه های سفر عباس به این کشور به تهران سفر خواهد کرد.»

محمد شتیه، یکی دیگر از رهبران فتح نیز گفت که تلاش های بسیاری می شود تا عباس از ایران دیدن کند.

منابع فلسطینی می گویند که تماس های ابتدایی برای از سرگیری روابط میان حکومت خودگردان فلسطینی با جمهوری اسلامی ایران از طریق سفارت فلسطین در بیروت انجام شده است.

منابع آگاه می گویند که حکومت خودگردان فلسطینی با توجه به تحولات منطقه و امضای توافق نهایی میان ایران با 1+5 تصمیم گرفته است روابط خود را به ایران نزدیک کند و صفحه تازه ای در روابط خود با ایران بگشاید.

هفته پیش محمود عباس، احمد مجدلانی، عضو کمیته اجرایی در سازمان آزادیبخش فلسطین را به تهران فرستاد تا ضمن یافتن راه هایی برای گسترش روابط زمینه های سفر عباس به تهران را فراهم کند.

مجدلانی در این رابطه خود به خبرگزاری فرانس پرس گفت: «در طول سفرم به ایران که چهار روز به طول انجامید با مسئولان ایرانی از جمله محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دیدار کردم که در این دیدارها درباره توافق هسته ای و روابط حکومت خودگردان فلسطینی با ایران صحبت کردیم.»

وی تاکید کرد، ایران امروز دارای ثقل سیاسی و دیپلماسی مهمی است که باید بیش از پیش به آن توجه کرد.

مجلانی همچنین گفت: «در این سفر درباره امکان سفر محمود عباس به ایران گفت وگوهایی انجام شد و توافق اولیه برای سفر او به تهران به دست آمد و به زودی ترتیبات لازم برای سفر رئیس حکومت خودگردان فلسطینی به ایران انجام خواهد شد.»

در همین رابطه محمد شتیه گفت: «توافق اخیر هسته ای بی نهایت برای منطقه مهم است و می تواند زمینه ساز گشایش روابط جدید همه کشورهای منطقه با ایران شود.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا نزدیکی ایران به فتح بر تحقق آشتی فلسطینی ها به خصوص میان فتح و حماس موثر خواهد بود یا خیر گفت: «ما تلاش داریم روابط خود را با اعراب حفظ کرده و گسترش دهیم، این گسترش روابط به حساب هیچ طرف دیگری نیست و ما این گسترش روابط را به سود فلسطین انجام می دهیم.»

پیش از این عباس گام اولیه برای تغییر روابط با ایران را با اعزام جبریل الرجوب، یکی از رهبران جنبش فتح به تهران برداشت اما سفر او نتوانست تغییر چندانی در روابط رام الله با تهران ایجاد کند.

مجدلانی در این باره گفت: «بله، تماس ها برای سفر عباس به ایران از چند ماه پیش آغاز شد اما مشغول شدن ایران به مذاکرات هسته ای باعث شد تا این تماس ها به عقب بیفتند و دیرتر به نتیجه برسند.»

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: حکومت خودگردان فلسطینی ايران و فلسطين محمود عباس


نظر شما :