نقشه راه تازه‌ای که روحانی در پیش گرفته است

"ماه کامل اسلامی" به جای "هلال شیعی"

۰۲ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۵۱۲۸۶ اخبار اصلی خاورمیانه
امروزه حسن روحانی از عبارت "ماه کامل اسلامی" صحبت می‌کند تا جای عبارت "هلال شیعی" ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن را که در سال 2004 برای نشان دادن حوزه نفوذی ایران استفاده کرد، بگیرد.
"ماه کامل اسلامی" به جای "هلال شیعی"

دیپلماسی ایرانی: آن چه در شماره جدید مجله انگلیسی اکونومیست درباره حزب الله و درگیر شدنش در جنگ سوریه نوشته شده است، چیز مخفی ای نیست. آن چه تازگی دارد شواهدی است که در این گزارش آمده که در نوع خود جالب هستند. از جمله ادعایی که در مورد وجود خودروهای حامل نیرو که هر روز در ضاحیه جنوبی در بیروت نیرو سوار می کنند و به سوریه می برند، مطرح شده است. در این گزارش همچنین آمده است: "شمار سربازهایی که آموزش می بینند و به سوریه اعزام می شوند در جایی ثبت نشده و هیچ رقم دقیقی درباره آنها وجود ندارد."

اما آن طور که در مجله آمده هم نیست که هر روز خودروها آماده انتقال نیرو از لبنان به سوریه باشند. همچنین این طور هم نیست که همه نیروها به سوریه بروند. بسیاری از آنها به جبهه الزبدانی و مناطق لبنانی هم مرز با سوریه می روند تا در جنگ با داعش شرکت کنند. دستاوردهایی که از این نیروها نقل می شود نیز متفاوت و گوناگون است. نیروهای حزب الله می گویند اگر می خواهیم مرزهای لبنان و سوریه را امن نگه داریم باید الزبدانی را به کنترل خود در آوریم تا به این ترتیب این منطقه به پایگاهی برای نیروهای ما در برابر داعش و گروه های تروریستی دیگر تبدیل شود. از این جا می توانیم به فکر تصاحب مکان های دیگر نیز بیفتیم.

در این میان آن چه اهمیت دارد و به آن بسیار اشاره می شود سفر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به لبنان بود. او در این سفر از حضور بر مزار عماد مغنیه، یکی از فرماندهان نظامی سابق در حزب الله لبنان خودداری کرد. این نشان می دهد که ایران دولت روحانی تلاش دارد بعد از امضای توافق نهایی هسته ای روابط نزدیک تری را با واشنگتن برقرار کند و بر خلاف آن چه در داخل در برابر محافظه کاران نشان می دهد رابطه با امریکا از اولویت های آن در سیاست خارجی محسوب می شود.

در این چارچوب دولت حسن روحانی برای چگونگی صرف میلیاردها دلاری که قرار است بعد از رفع تحریم ها به ایران برسد نیز نقشه های بسیاری کشیده است، گفته می شود یک چهارم این مبالغ کافی است تا اقتصاد ایران از بحران خارج شود، به معنای دیگر یک چهارم این مبالغ نیاز فوری اقتصاد ایران است، بعضی از کارشناسان اقتصادی در بیروت می گویند پول های ایران که قرار است بعد از رفع تحریم ها آزاد شوند به بیش از 500 میلیارد دلار می رسد. خلاصه این که آن چه برای محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران اهمیت دارد، این است که مسیر توافق هسته ای باز بماند و به بهانه این که امریکا ایران را متهم به حمایت از تروریسم می کند، این مسیر بسته نشود. شاید به همین دلیل هم ظریف از حضور بر سر مزار عماد مغنیه خودداری کرد.

همچنان بسیاری به یاد دارند که محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق ایران چقدر تلاش کرد که روابط ایران و غرب تلطیف شود و دو طرف از رویکرد خصمانه نسبت به یکدیگر دست بکشند اما در آخر صعود ستاره تندروها هم در ایران و هم در ایالات متحده امریکا او را از رسیدن به این هدف بازداشت. او برای این که مسیر این گفت وگوها همراه شود، ایده گفت وگوی تمدن ها را مطرح کرد که در حقیقت در برابر نظریه مشهور ساموئل هانتینگتون، متفکر امریکایی مطرح شد.

امروزه حسن روحانی از عبارت "ماه کامل اسلامی" صحبت می کند تا جای عبارت "هلال شیعی" ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن را که در سال 2004 برای نشان دادن حوزه نفوذی ایران استفاده کرد، بگیرد. منظور ملک عبدالله از هلال شیعی تعریف حوزه نفوذی ایران از دریای خزر تا دریای مدیترانه بود. به نوشته روزنامه ایرانی الاوفاق دلیل اصلی این اظهارات روحانی این است که ثابت کند ایران "همواره بر استفاده از منطق گفت وگو که قدرت ایران از آن جا ناشی می شود، تاکید کرده است و هیچ گاه عرض اندام های تسلیحاتی و زورآزمایی و تهدید را وسیله ای با تعامل با دیگران نمی داند".

 

منبع: النهار/تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ايران و جهان اسلام حسن روحاني


نظر شما :