رییس‌جمهور غنا به تهران می‌آید

۰۳ شهریور ۱۳۹۴ | ۲۰:۳۲ کد : ۱۹۵۱۳۳۸ سرخط اخبار
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان صبح امروز در نشست مطبوعاتی مشترک با هانا سروا تته همتای غنایی خود در وزارت خارجه ضمن اعلام این که سفر به غرب آسیا در دستور کارش است تصریح کرد: در آینده نزدیک و قبل از پایان سال 94 رئیس جمهور غنا به دعوت آقای روحانی به تهران سفر خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف در این نشست مطبوعاتی با اشاره به عزم جمهوری اسلامی ایران جهت گسترش روابط خود با کشورهای آفریقایی از جمله کشور غنا اظهار کرد: ایران برای ارتباط با کشورهای عضو جنبش غیر متعهدها و ارتباط با قاره افریقا اهمیت ویژه ای قائل است.

وی با اشاره به سابقه تعامل و همکاری های ایران و کشور غنا در طول سالهای گذشته و اهداف مشترکی که دو کشور دارند اظهارکرد: ایران فعالیت گسترده ای در زمینه بهداشت و کشاورزی و آموزش در غنا دارد. در دیدار امروز ما نیز در مورد گسترش این روابط به خصوص موضوع انرژی و برق در سرمایه گذاری شرکت های ایرانی در این کشور در این زمینه صحبت کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با تاکید بر این که در جریان مذاکرات امروز در زمینه همکاری جهت مبارزه با افراط و تروریسم که جلوه های متفاوتی از آن را در منطقه شاهد هستیم و حتی در قاره آفریقا نیز ورود پیدا کرده است و این که مبارزه با این موضوع نیاز به همفکری و همدلی دارد صحبت کردیم.

ظریف با تاکید بر اینکه آینده بسیار خوبی برای روابط عادی دو کشور در سایه اهداف و منافع مشترک پیش بینی می کنیم افزود: یک بار دیگر به وزیر خارجه غنا جهت سفر به تهران خوش آمد می گوییم و امیدواریم که در این سفر امکان همکاری های بخش خصوصی و دولتی دو کشور بیش ازگذشته فراهم شود و روابط دو کشور در حوزه های مورد علاقه از جمله بهداشت، فرهنگ و آموزش ارتقاء بیشتری پیدا کند.

ظریف در بخشی دیگر از این گفت و گوی مطبوعاتی با خبرنگاران با تاکید مجدد مبنی بر این که جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط با آفریقا اهمیت ویژه ای قائل است تصریح کرد: پیش از این به منطقه شرق و جنوب آفریقا سفر کردم و انشاء الله به غرب آفریقا نیز سفر خواهیم کرد و این سفر در دستور کار ما است.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با بیان اینکه امکان همکاری در حوزه های فنی و کشاورزی و فرهنگی و بهداشتی و آموزشی بین ایران و کشورهای آفریقایی در حوزه بخش خصوصی و دولتی وجود دارد تاکید کرد: امیدوارم این روابط بیش از گذشته گسترش پیدا کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که حسن الهیکل روزنامه نگار مصری در مقاله ای جدیدا اعلام کرده که بعد از توافق هسته ای، ایران توجه ویژه ای جهت گسترش ارتباطاتش با کشورهای منطقه از جمله عربستان و مصر خواهد داشت اظهار کرد: همواره یکی از سیاست های اصولی ما داشتن روابط خوب با همسایگان است و ما همواره از بهبود روابط با همسایگان مان استقبال می کنیم.

ظریف با تاکید بر این که تعامل با کشورهای منطقه از اولویت های اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است به برخی از مشکلات موجود در منطقه اشاره کرد و گفت: یکی از این مشکلات گسترش افراط و فرقه گرایی است و برای حل این مشکل باید همه همکاری کنند و برخورد منسجمی وجود داشته باشد.

ظریف در مورد روابط ایران و عربستان نیز خاطر نشان کرد: ایران و عربستان دارای منافع مشترکی هستند. همانطور که ایران با دیگر کشورهای منطقه دارای منافع مشترکی است.

این دیپلمات عالی رتبه ی کشورمان در مورد تعامل ایران و مصر نیز گفت: ما کشور مصر را با فرهنگ قوی و قدیمی یک کشور مهم در منطقه می دانیم و همواره تمایل داشتیم که بر اساس اصول و منافع مشترک روابط دو کشور گسترش پیدا کند و همانطور که اشاره کردم آمادگی داریم که روابطمان را در این چارچوب تقویت کنیم. ما از فرصت هایی که در این زمینه وجود داشته استفاده کرده ایم. ایران و مصر دارای سابقه تعاملی گسترده ای هستند و امیدواریم که این تعامل در آینده گسترش پیدا کند.

کلید واژه ها: غنا آفریقا


نظر شما :