اعراب سفرهای عربی ظریف را با بدبینی دنبال می‌کنند

آغاز دوره تازه‌ای از دیپلماسی ایران در منطقه

۱۱ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۱۵۵۴ اخبار اصلی آسیا و آفریقا خاورمیانه
بسیاری از تحلیلگران عرب سفر ظریف به شمال آفریقا را در راستای برنامه‌ریزی برای گسترش نفوذ ایران در منطقه به ویژه شمال آفریقا می‌دانند.
آغاز دوره تازه‌ای از دیپلماسی ایران در منطقه

دیپلماسی ایرانی: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران سومین سفر منطقه ای خود را بعد از پایان مذاکرات هسته ای ایران با غرب آغاز کرد و این بار به تونس رفت.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، قرار است ظریف این بار تور عربی خود را محدود به شمال آفریقا کند و از تونس رهسپار الجزایر شود.

به ادعای العرب بسیاری از تحلیلگران عرب این سفر ظریف را در راستای برنامه ریزی برای گسترش نفوذ ایران در منطقه به ویژه شمال آفریقا می دانند.

در همین رابطه روزنامه الحیات، چاپ بیروت نوشت ظریف در این سفر درباره پرونده های مبارزه با تروریسم و حل بحران سوریه با طرف های تونسی و الجزایری بحث و تبادل نظر خواهد کرد. گفته می شود قرار است در این سفر درباره طرح پیشنهادی ظریف برای حل بحران سوریه نیز گفت وگوهایی صورت بگیرد. ظریف در نظر دارد حمایت این کشورها را از طرح پیشنهادی خود در پرونده سوریه به دست آورد.

ظریف به محض ورود به تونس با الحبیب الصید، نخست وزیر این کشور دیدار کرد. وی بعد از این دیدار به خبرنگاران گفت: «در این دیدار بر سر همکاری های منطقه ای میان تونس و ایران با توجه به خطر افراط گرایی و فتنه طایفه ای و تروریسم بحث و تبادل نظر کردیم.»

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که بعد از امضای توافق نهایی میان ایران با 1+5 نقش منطقه ای ایران پررنگ تر خواهد شد و ایران به عنوان یک بازیگر مهم منطقه ای در تمامی پرونده ها نقش آفرینی خواهد کرد. به اعتقاد بسیاری نقش ایران حتی به شمال آفریقا که به قاره اروپا نزدیک تر است نیز خواهد رسید و طرف مذاکره قدرت های غربی برای حل مشکلات گوناگون این منطقه خواهد شد. در حال حاضر نیز رفت وآمد غربی ها به ایران به شدت افزایش یافته و تهران می رود به شریکی مهم برای غرب در بسیاری از پرونده ها از جمله پرونده های بغرنج منطقه ای تبدیل شود. به اعتقاد بسیاری از ناظران با توجه به تمایل بسیار کشورهای غربی برای همکاری با ایران در پرونده های امنیتی به ویژه در مورد مبارزه با تروریسم انتظار می رود دو طرف دور تازه ای از همکاری ها را در این زمینه آغاز کنند و ایران به شریک امنیتی مهم برای غرب تبدیل شود.

با این حال بسیاری از عرب ها همچنان به ایران و نقش آن در منطقه رویکردی هشدارآمیز دارند و از نقش آتی آن ابراز نگرانی می کنند. نقش آفرینی موثر ایران در سوریه، عراق، یمن، لبنان و فلسطین سبب شده است تا کشورهای عربی نسبت به فعالیت های ایران که آن را مغایر با منافع خود می دانند، به دیده تردید بنگرند و حساس باشند.

منذر ثابت، تحلیلگر تونسی مسائل سیاسی درباره سفر ظریف به تونس می گوید: «بعد از افتضاحی که دومینوهای سیاسی منطقه به بار آوردند و نقشه های بین المللی یکی پس از دیگری ناکام از آب دارآمدند و افتضاح موسوم به "بهار عربی" رقم خورد، ایران تلاش بسیاری می کند تا بتواند خلاء پس از این شکست ها را پر کند. در نتیجه به بازیگری مهم در معادلات بازبینی نقشه خاورمیانه و منطقه تبدیل خواهد شد.»

وی در ادامه می افزاید: «امضای توافق نهایی میان ایران با 1+5 و تفاهمی که در همین چارچوب میان تهران و واشنگتن به دست آمد به تهران فرصتی تازه برای انجام تحرکات جدید و گسترش فعالیت های خود در منطقه داد.»

ثابت در ادامه می گوید: «بسیاری از جریان های اسلامی که در چارچوب دموکراسی پویای موجود در تونس مجال فعالیت یافته اند، خود را پیرو مکتب ایرانی می دانند و انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) در سال 1979 را الگوی خود می دانند که از بارزترین آنها می توان به حرکت النهضه به ریاست راشد الغنوشی اشاره کرد که همیشه از انقلاب ایران به نیکی یاد کرده است.»       

بعضی از ناظران سفر اخیر ظریف به تونس را به نوعی تلاش برای بهبود فضای حاکم بر روابط دو کشور نیز می دانند. گفته می شود بعضی از تونسی ها نسبت به بعضی از فعالیت های سفارت ایران که ادعا می کنند خارج از عرف های دیپلماتیک است، اعتراض دارند. انتظار می رود ظریف در این سفر این شائبه به وجود آمده را از بین ببرد و بر تحکیم روابط دو کشور تاکید کند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: تونس محمد جواد ظريف شمال آفريقا


نظر شما :