شیفت دموکرات‌ها به اوبامای سفید

۱۱ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۴:۱۲ کد : ۱۹۵۱۵۷۲ سرخط اخبار
بابی سندرز، سناتور هفتادساله با موهای پریشان از ورمونت است که سعی دارد تیپ خود را به سبک و سیاق لری دیوید (کمدین معروف آمریکایی) تنظیم کند. او مدام در سخنانش از نابرابری درآمد گله و شکایت می کند و قول می دهد که این شکاف درآمدی را پر کند، اما بعید به نظر می رسد که کسی سخنان وی را در این باب جدی بگیرد.

گفته می شود که رویکرد وی علیه یانکی های دموکرات، به ویژه هیلاری کلینتون است. او با همین شیوه توانسته در نظرسنجی ها برای خود اعتباری دست و پا کند.

روز شنبه در آیووا، یک نظرسنجی درون حزبی صورت گرفت که نتایج آن نشان می دهد، در این ایالت وی به چند قدمی هیلاری کلینتون رسیده است. او توانسته تنها با 7 امتیاز اختلاف پشت سر کلینتون قرار بگیرد. در این نظرسنجی هیلاری کلینتون توانسته 37 درصد آرای نظرسنجی را از آن خود کند، در حالی که بابی سندرز، با 30درصد پشت سر او در حال حرکت است.

داستان برای هیلاری کلینتون آشناست. دوباره همان داستان قدیمی در حال تکرار است. داستانی که در سال 2008، هیلاری را تا لحظه آخر در صدر نظرسنجی ها نشانده بود اما در دقیقه 90 مغلوب باراک اوباما، رئیس جمهوری فعلی ایالات متحده شد. آنه سزلر، تحلیلگر مسائل آمریکا می گوید: داستان عجیبی بود. هیلاری کلینتون ناگهان در سال 2008 از یک رقیب جوان عقب می افتد، رقیبی که حتی نام میانی اش «حسین» بوده است. رقیبی در برابر شهرت وی تقریبا گمنام. حتی بخشی از نام وی با دشمن شماره یک ایالات متحده یعنی صدام حسین یکی بوده است. سزلر ادامه می دهد: راستی یادم رفت بگویم او سیاه پوست هم بود که در کل تلاشش این بود در انتخابات درون حزبی بتواند آرای خود را در ایالت های سفید هم بالا ببرد اما داستان این گونه تمام شد که وی به کاخ سفید راه یافت و هیلاری با هدایت وی به سمت وزارت امورخارجه آمریکا هدایت شد. سزلر می گوید: سندرز مانند اوباما در حال درو کردن آرای هیلاری کلینتون است.

گفته می شود آرای سندرز آرای خالص است. سزلر در مورد آرای خالص می گوید: آرای خالص یعنی اینکه، این آرا ناشی از فعالیت کمپین های ضدهیلاری کلینتون نیست. در واقع طرفداران و حامیانش وی را خیلی دوست دارند. این علاقه حتی در بین جوانان هم دیده می شود.

این پیشرفت در 7 ماه پیش برای شوالیه پیر دموکرات ها قابل تصور نبود. او در این هفت ماه با جنگیدن در عرصه سیاسی توانسته است رقبای دیگر حزب خود از قبیل «مارتین اومالی» را از پای درآورد و به نزدیکی هیلاری کلینتون برسد.

در 7 ماه پیش در ایالت آیووا، هیلاری کلینتون 56 درصد از آرای نظرسنجی را به خود اختصاص داده بود و دموکرات کهنه کار با 5 درصد پایین تر از افرادی مانند مارتین اومالی و جو بایدن قرار داشت.

البته در این میان یک موضوع دیگر هم نمود پیدا کرده است. با کاهش آرای هیلاری کلینتون، آرای او در بین سایر رقبای احتمالی وی در حال تقسیم شدن است. جو بایدن، معاون اول باراک اوباما نیز در این ایالت رشد چشمگیری داشته است. جو بایدن در حالی که 7 ماه پیش تنها توانسته بود نظر 8 درصد از رای دهندگان را به خود جلب کند، با یک رشد قابل توجه، به آرای 14 درصدی رسیده است. هیلاری کلینتون در چند ماه گذشته در حال کلنجار رفتن با مشکلات پیرامون خود بوده است. مشکلاتی از قبیل بنیاد کلینتون و موضوع دردسرساز ایمیل ها.

هیلاری کلینتون، با یک ایمیل معمولی، کارهای وزارت امورخارجه ایالات متحده را انجام می داده است. او به همین دلیل متهم است که اطلاعات طبقه بندی شده را در برابر مسائل ایمنی آسیب پذیر کرده است. سزلر می گوید: با مقایسه عملکرد دو رقیب اصلی دموکرات ها باید گفت که هیلاری کلینتون هر چیزی را که برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری لازم است داراست: پول، شهرت و نیروی کار. اما سندرز تنها یک سرمایه دارد و آن هم انرژی است. در این شرایط، سندرز نه تنها در ایالت آیووا پیشرفت قابل توجهی داشته است بلکه در ایالت همسایه یعنی نیوهمپشایر نیز رشد خیره کننده ای داشته است. رشد آرای سندرز برای هیلاری کلینتون در نیوهمپشایر خبر خوبی نمی تواند باشد. در واقع این ایالت برای هیلاری کلینتون مثل خانه است.

زیرا در این ایالت بود که هیلاری کلینتون در سال 2008 کم کم متوجه شد باید عرصه را برای رقیب جوان خود یعنی باراک اوباما خالی کند و خود را برای یک شکست خانگی آماده کند. به گفته برخی کارشناسان، سندرز، اوباما نیست. او مانند اوباما لازم نیست برای مدت طولانی بدود. او در حال حاضر نیز موجب شده است عرق سردی بر تن هیلاری کلینتون بنشیند، در حالی که کسی انتظار نداشت وی بتواند در این حد از خود مقاومت و ممارست نشان دهد.

کریس سیزیلا در واشنگتن پست می نویسد: دموکرات ها هیلاری کلینتون را دوست دارند اما مشکل این است که آنها عاشق وی نیستند.

ریزش 20 درصدی آرای هیلاری کلینتون در برخی از ایالت ها در واقع تکرار داستانی از گذشته است. برخی می گویند سال 2008 موبه مو در حال تکرار شدن برای هیلاری کلینتون است.

دردسرهای دنباله دار هیلاری
وزارت خارجه آمریکا چهار هزار ایمیل ارسال شده را از سوی وزیر خارجه سابق آمریکا منتشر کرده است. این ایمیل ها در جریان تحقیقات پیرامون استفاده هیلاری کلینتون از یک سرور خصوصی هنگام تصدی بر وزارت خارجه مورد بررسی قرار گرفته و براساس قانون آزادی اطلاعات منتشر شده است. در عین حال، وزارت خارجه بیش از 120 ایمیل را حاوی اطلاعات محرمانه تشخیص داده و بخش هایی از آنها را حذف کرده است. اوایل سال جاری، وزارت خارجه آمریکا تایید کرد که هیلاری کلینتون در زمان تصدی سمت وزیر خارجه بین سال های 2009 و 2013 به جای استفاده از سرور دولتی که امن محسوب می شود، یک حساب شخصی در یک سرور خصوصی را برای ارسال ایمیل به کار برده است. اداره بایگانی و اسناد دولتی آمریکا و برخی از نمایندگان کنگره گفتند که این اقدام می توانسته باعث دسترسی هکرها به اطلاعات محرمانه دولتی شود و ممکن است مقررات مربوط به حفاظت و امنیت اطلاعات محرمانه را نقض کرده باشد. دو ماه پیش، کلینتون گفته بود که هیچ یک از ایمیل هایی که از سرور خصوصی ارسال شده طبقه بندی شده و سری نبوده و اوایل ماه گذشته موافقت کرد که سرور شخصی و نسخه ایمیل های خود را برای بررسی در اختیار وزارت دادگستری قرار دهد.
شیفت دموکرات‌ها به اوبامای سفید

کلید واژه ها: هیلاری کلینتون


نظر شما :