جوانان یهودی وابستگی کمتری به اسرائیل دارند

شکاف در جامعه یهودیان آمریکا بر سر توافق هسته‌ای

یهودیان جوان که انگیزه‌های حقوق بشر جهانی و عدالت دارند، به طور فزاینده‌ای از سیاست‌های اسرائیل که با ارزش‌های آنها همخوانی ندارد، سرخورده می‌شوند.
شکاف در جامعه یهودیان آمریکا بر سر توافق هسته‌ای

نویسنده: نائومی دان

دیپلماسی ایرانی: بسیاری از تحلیل ها در رابطه با توافق هسته ای ایران بر روی جامعه یهودیان آمریکا و افکار مقامات اسرائیلی تمرکز کرده است. در این تحلیل ها نقش این افراد مهمتر از آمریکایی ها، ایرانی ها و جامعه بین المللی بود. با این وجود چیزی که توجه رسانه ها بر افکار یهودیان آمریکا درباره توافق را روشن ساخت این است که میان یهودیان اجماع وجود ندارد. من این هفته در نامه به نیویورک تایمز نوشتم: «اکثر بحث هایی که به طور علنی در جامعه یهودی مطرح می شود فقط مربوط به شکاف در زمینه دیپلماسی با ایران نیست. این مسئله محصول یک شکاف نسلی در اسرائیل است که نسل قدیم به قبیله گرایی، نظامی گری و ناسیونالیسم چسبیده است، در حالی که یهودیان جوان که انگیزه های حقوق بشر جهانی و عدالت دارند، به طور فزاینده ای از سیاست های اسرائیل که با ارزش های آنها همخوانی ندارد، سرخورده می شوند.»

شکاف در جامعه یهودیان بر سر توافق ایران، در طول تابستان تبدیل به سرخط خبرها شده بود، اما آن چیزی که در اکثر این داستان نادیده گرفته شد این است که بحث صرفاً درباره ایران یا اعتقادات رئیس جمهور اوباما نیست، بلکه جهان بینی های متفاوت است که این شکاف را شکل داده است.

در یک طرف کسانی حضور دارند که معتقدند این که یهودیان همیشه در گوشه باشند خطرناک است و تنها راه برای مقابله با آن، به شدت مسلح شدن و بالاتر بردن دیوارها است. در سوی دیگر افرادی حضور دارند که معقتدند مذاکرات، دیپلماسی و روابط متقابل مسئولانه، تنها راه برای تضمین صلح نسبی است.

این جهان بینی متفاوت یک بعد از این اختلاف نسل ها است و تنها محدود به این که یهودیان درباره ایران چه فکری می کنند، نمی شود و مهمتر از آن درباره این است که چه فکری درباره اسرائیل می کنند. یهودیان آمریکا به طور فزاینده ای در حال اتخاذ دیدی انتقادی تر نسبت به اسرائیل و انجام اقداماتی برای تغییر این سیاست ها هستند.

نظرسنجی پیو از یهودیان آمریکا که در اکتبر سال 2013 منتشر شد موجب برانگیخته شدن نگرانی در سازمان های یهودی شد. این نظرسنجی نشان داد که نسل جوان وابستگی به مراتب کمتری نسبت به اسرائیل و دلبستگی کمتری به آن به عنوان هویت یهودی خودشان دارند.

حدود 80 درصد از یهودیان آمریکایی بالای 65 سال سن، می گویند به اسرائیل وابستگی دارند، در حالی که تنها 60 درصد از یهودیان 18 تا 29 ساله این دید را دارند. بیش از نیمی از یهودیان بالای 65 سال می گویند به اسرائیل به عنوان هویت یهودی شان اهمیت می دهند (53 درصد) در حالی که تنها 32 درصد از یهودیان زیر 30 سال می گویند اسرائیل چنین معنایی برای آنها دارد.

تغییر نظر در نسل های جامعه یهودی تنها بخش این تغییر فضای سیاسی نیست. نظرسنجی های گالوپ و پیو در جریان جنگ غزه در تابستان سال گذشته نشان دهنده تقسیم نژادی در رابطه با حمایت آمریکایی ها از حمله اسرائیل است. (جوانان و رنگین پوستان حمایت کمتری از اقدامات اسرائیل می کنند.) همان طور که چند نظرسنجی اخیر نشان می دهد (شامل یک نظرسنجی که توسط فرانک لونتز جمهوری خواه می شود) نشان می دهد که اسرائیل بیش از پیش به عنوان یک مسئله حزبی دیده می شود، این یکی از عوامل کاهش قدرت لابی ایپک است.

عبور از توافق ایران ثابت می کند که اراده سیاسی بر ضد ایپک و در جهت منافع ایالات متحده و جامعه بین المللی وجود دارد. کنگره و دولت می توانند رویکرد جدیدی به سیاست خارجی داشته باشند. نیروهای دیپلماسی در حال حاضر با هزینه بالا برنده این نبرد هستند.

ما وارد دوره جدیدی شده ایم. در دوره پسا توافق، برای محافظه کاران که صدای بلند و پول زیاد دارند، سخت خواهد بود تا جامعه یهودیان آمریکا را متقاعد کنند. من فقط می توانم امیدوار باشم که توجه افکار عمومی، منجر به فشار بیشتر به اسرائیل برای تغییر شود.

منبع: لوب لاگ/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: یهودیان آمریکا آمريكا اسرائيل توافق هسته اي


نظر شما :